Håret vill inte växa ut

E

Eeiram

Hej!

Jag har en senskadad häst som jag varit två gånger och ultraljudat under hösten samt vintern. Hon har blivit rakad på benet på det aktuella stället vid bägge tillfällena. Efter första gången växte håret ut snabbt, men den sista gången har det ínte växt ut alls, varför? Första gången växte det ut på cirka sex veckor, nu har det gått lika lång tid efter andra gången men det har knappt växt alls. Har hon brist på någonting eller vad är fel?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Håret vill inte växa ut

Det behöver inte alls vara något fel. Om man rakar bort håret under den period där hårsäcken befinner sig i vilofas, så kan det hända att det tar längre tid för håret att växa ut igen.

Troligen var hårsäcken aktiv efter första rakningen så håret växte ut snabbt igen, och i vilofas under andra. Det kan ta lång tid innan de ser normala ut igen om man rakat under hårsäckens vilofas, men det är inte onormalt.

/zesel :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 401
Senast: Magiana
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 068
Senast: Lotus
·
E
Hästvård Hej! Har nu kikat lite på andra trådar om ämnet, men inte riktigt funnit svaren på mina undringar... Jag köpte i somras två...
Svar
16
· Visningar
1 448
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka