Sv: Hård träning på julafton...
PIRU skrev:
det ser du väl på hunden om han är rädd eller försvarar sig o sitt?
Tja, det är inte alltid så lätt att bedöma. I synnerhet som ilska, skärpa, rädsla och nervositet varierar med blixtens hastighet och beroende på situation. I vissa situationer är han helt klart arg, andra är han osäker och slår på "anfall är bästa försvar".
Alla hundar är inte bra mentalt eller så lätta att avläsa - även om man skulle önska det.
Jag antar att du redan är redo att skriva en lång utläggning om varför jag borde kunna se och läsa av min hunds känslor. Du behöver inte slösa tid på det då jag har duktiga och mycket hundkunniga vänner som jag ofta diskuterar min hund med. De känner dessutom min hund personligen.
Inte ens min duktigaste kompis tycker att han är så lätt alltid och hon har erfarenhet av många hundar. Hon har dessutom tävlat upp till elitklass med ett par.
Så även om jag är långt ifrån någon expert - så vet jag vad som fungerar på min hund. Jag vet inte alltid anledningen till hans beteenden, men oftast är det inte analys av läget eller Freudianska teorier jag behöver - utan mer av kognitiv handlingskraft.
Lydnad fungerar bäst - och jag tror att min hund har det gemensamt med terriern, han behöver TYDLIGA besked för att må bra.
Om han sedan är rädd, ilsken eller nervös i allmänhet - det struntar jag i numera. Jag har analyserat färdigt. :smirk: Jag vet vad som fungerar och satsar på det.