Hård svullnad, skadad sena??

C

Cryptorchid

Jag har en 10årig islänning som för en vecka sedan när jag var ute och red markerade lite på h.f. Dagen innan hade han fått springa lite lös i paddocken och busat lite och jag antog att han hade trampat lite fel eller liknande så jag satt givetvis av och ledde hem honom. Han hade inget problem med hoven som jag kunde märka och han var inte svullen någonstans. Dagen därpå så är han markant halt på samma ben(efter att gått ute i hagen över natten) Dum som jag är så borde jag ha haft honom inne över natten, men.... Han kunde stapla sig framåt till max. Jag kännde på honom och han hade en halvhård svullnad precis under framknät på h.f.
Jag lät honom stå i boxen, lindade frambenen(var det dumt gjort?:confused:) och gjorde en pytteliten sjukhage 10 m från stallet eftersom han blev så depprimerad av att stå inne.
Nästa dag så var hältan nästan borta men svullnaden likadan, dagen efter det så var han praktiskt ohalt men svullnaden fortfarande där, fast något mindre, dock fortfarande ganska hårt med små "knutor".

Så nu till min fråga:

Jag har inte så stor erfarenhet av hältor, och jag är rädd för att han ska ha skadat senan? Men jag blir osäker eftersom han är ohalt nu. Han är inte öm på senan, den är inte varmare än normalt och den har inte förhöjd puls....

Vad ska jag göra? Ska han fortfarande stå i boxvila (han har vart det i en vecka nu)? Ska jag kontakta veterinär?

Tacksam för svar!:crazy:

Sv: Hård svullnad, skadad sena??

Ja, kontakta veterinär. Senskador är inte att leka med och hästen kan mycket väl vara ohalt när den inte ansträngs trots att senan är skadad.

Kontakta veterinär direkt. Och som Kryptisk redan sagt, hästar kan ha senskador utan att visa hälta...

Är det den ytliga böjsenan eller djupa som du känner är svullen? Min islandshäst har också nämligen en senskada, och det är den djupa böjsenan. Vet. har varit här och gjort ultraljud och konstaterade då att den är ordentligt uttöjd och det är blödningar i senan. Från början var hon svullen från knät och ner till kotan, tjockt som en banan, men du är det mer som en hård bulle strax nedanför knät.
Jag och vet. räknar med vila i mindre hage året ut tyvärr. Hon går nu lindad med BoT och det börjar så sakta bli lite bättre. Vet. kommer tillbaka i augusti för ett nytt ul.
Min häst var lite halt de första veckorna. Hon har stått sedan i påskas, men är nu ohalt. Jag tycker absolut du ska ringa vet. och göra en undersökning med ul. Bara så du får bekräftelse på vad det är. Linda båda frambenen så länge.
Du måste även tänka på att våra islandshästar har ofta en högre smärttröskel än andra hästar. De knogar på utan att klaga direkt. Sån är min häst i alla fall. Hon klagar aldrig. Så att bara för att din häst inte haltar längre kan den fortfarande ha ont.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästvård Upptäckte en svullnad för en vecka sedan på min häst. Lite svullen (hård svullnad) nedanför knäet på utsidan. Ej på båda sidor senan...
Svar
18
· Visningar
1 808
Senast: Jingvarsons
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 679
Senast: Dopy
·
Hästvård Just nu står hälsoproblemen på rad för mina hästar och det senaste i kön är en 5-åring (4,5, född sent i augusti) som inte riktigt är...
Svar
8
· Visningar
775
Senast: hola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama