C
Cryptorchid
Jag har en 10årig islänning som för en vecka sedan när jag var ute och red markerade lite på h.f. Dagen innan hade han fått springa lite lös i paddocken och busat lite och jag antog att han hade trampat lite fel eller liknande så jag satt givetvis av och ledde hem honom. Han hade inget problem med hoven som jag kunde märka och han var inte svullen någonstans. Dagen därpå så är han markant halt på samma ben(efter att gått ute i hagen över natten) Dum som jag är så borde jag ha haft honom inne över natten, men.... Han kunde stapla sig framåt till max. Jag kännde på honom och han hade en halvhård svullnad precis under framknät på h.f.
Jag lät honom stå i boxen, lindade frambenen(var det dumt gjort?) och gjorde en pytteliten sjukhage 10 m från stallet eftersom han blev så depprimerad av att stå inne.
Nästa dag så var hältan nästan borta men svullnaden likadan, dagen efter det så var han praktiskt ohalt men svullnaden fortfarande där, fast något mindre, dock fortfarande ganska hårt med små "knutor".
Så nu till min fråga:
Jag har inte så stor erfarenhet av hältor, och jag är rädd för att han ska ha skadat senan? Men jag blir osäker eftersom han är ohalt nu. Han är inte öm på senan, den är inte varmare än normalt och den har inte förhöjd puls....
Vad ska jag göra? Ska han fortfarande stå i boxvila (han har vart det i en vecka nu)? Ska jag kontakta veterinär?
Tacksam för svar!
Jag lät honom stå i boxen, lindade frambenen(var det dumt gjort?) och gjorde en pytteliten sjukhage 10 m från stallet eftersom han blev så depprimerad av att stå inne.
Nästa dag så var hältan nästan borta men svullnaden likadan, dagen efter det så var han praktiskt ohalt men svullnaden fortfarande där, fast något mindre, dock fortfarande ganska hårt med små "knutor".
Så nu till min fråga:
Jag har inte så stor erfarenhet av hältor, och jag är rädd för att han ska ha skadat senan? Men jag blir osäker eftersom han är ohalt nu. Han är inte öm på senan, den är inte varmare än normalt och den har inte förhöjd puls....
Vad ska jag göra? Ska han fortfarande stå i boxvila (han har vart det i en vecka nu)? Ska jag kontakta veterinär?
Tacksam för svar!