Hård karled?

N

naira

Ja, helt ny här så mobba inte om det blir fel ;)
Min D-ponny hade mugg hösten -06. Tvättade då med lactasyd och pillade skorpor och smörjde med helosan. Muggen hade han på båda bak men mest på v-bak. Tog till slut ut veterinär eftersom att det inte blev bättre. Fick kortisonsalva och muggen försvann på en vecka.

Ponnyn blev aldrig halt utan reds som vanligt under "mugg-perioden". Nu är han tjockare och hårdare på v karled. Har inget ont och det märks inte av förutom att han är just hårdare och "bredare" där. Han har varit likadan sedan muggen försvann.

Så, kan detta bero på kortison salvan? Ska jag undersöka vidare och höra med vet. eller är det bara att strunta i och fortsätta som vanligt? Han har ju som sagt inte ont eller några problem med det.

Mycket svar nu, kloka bukefalister! :bow: :bow: :bow:

Sv: Hård karled?

Nä, det beror inte på salvan...
Är huden tjockare och hårdare eller sitter förändringen under huden?

Det är tjockare och hårdare och lite större. Annars inget konstigt. :confused:

Men var sitter det tjocka? :confused:
Långvarig användning av kortson kan förtunna huden och göra den skörare, därför tror jag inte det har med salvan att göra...

Oj vad svårt att förklara. Huden har blivit tjockare. Som förhårdnader. I karleden och på sidorna. Förstår du? :p

Kan väl vara att huden har blivit lite grövre av muggen? Eller att håret har växt ut annorlunda där?

Hej!

Sån är min efter en sjukdom som ledde till stora sår i karlederna. Jag tolkar "förhårdnaderna" som ärr och har lärt mej leva med dom. Pållan lider inte av dom alls.

I ditt fall, när dom är ganska nya kan det vara läge att smörja med cortison för att förhindra att de blir ännu hårdare. (Detta tips ha jag fått från läkarstudent under hans "hudperiod, så egentligen är det anpassat för människa). Tipset gick också till min sambo med ett fult och hårt ärr på armbågen efter en olycka med mcn.

/ Lavinia

Så det är bra att smörja med cortison alltså? Jag har nämligen hört det motsatta, att man absolut inte ska smörja med helosan. :confused:
Men jag testar och ser :idea: Pållen har som sagt inget ont av det.

Ringblomssalva och bivaxsalva är väldigt bra mot mugg..Och dom där förhårdnaderna det är nog ärrbildning:)

Hej!

En liten snabbförklaring är på sin plats. Helosan och coritson är INTE samma sak.

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 932
Senast: Dandylinn
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Tarantino
·
Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd