Hård i munnen

F

freyfaxe

Hur gör man för att få en häst att bli mjukare i munnen? Vad kan man använda för bett vid hoppning, om man inte klarar att hålla/stoppa hästen med vanligt 3-delat?
Tacksam för svar...

Sv: Hård i munnen

Försök att andvända mer skänkel samtidigt som du tar i tyglarna .. Andvänt ett pessoabett om det inte funkar med 3-delat / Isabella

För att få en häst mjukare i munen så kräver det att man själv spänner av i hela kroppen. Man måste bli mjuk och känslig i sina händer och inte hänga eller bli hård i handen.
Samt så är ävningar som ex serpentiner och massa snirklande där man byter varv hela tiden väldigt lösgörande, samt att bettet rör sig i munen så hästen inte kan bita fast.

Om hästen blir stark i hoppning så får man bettsla upp, personligen föredrar jag pelhambett.
Pessoabett tycker jag personligen inte om, då det bara gör att hästen knäcker av i nacken och hoppar sämre med ryggen.

...... varför inte få hästen lydig innan man börjar trycka in massa konstiga bett o innspäningstyglar..

fråga dig först:
1: Varför är han hård i munnen? Jag som är stum i handen eller kanske sågar jag, hästen är kanske inte tillräckligt stark och lägger sig då i handen.

2, få rätt på dressyrarbetet och få hästen att mjukna där, sen börja hoppa små hinder så den lär sig att den inte behöver kasta sig bot hindret och dra i betet..

Om man ständigt rider en häst med belastning på bettet så ligger det i sakens natur att man vänjer hästen ( förstör munnen) med detta. Det är en ond cirkel som måste brytas, och du är den som måste ändra detta.

Gör hästen lydig i stället för att betsla upp den....

När hästen vant sig vid det skarpare bettet så har du snart samma problem igen...

Antingen rider man på sitt vanliga bett och får dra och slita för att få stopp på hästen och få den att lyssna, Man blir hård och spänd i händer och i kroppen och har såvrt att få en avspänd rinding. Det hela blir en ond cirkel...

Eller så väljer man att betsla upp för tillfället, så slipper man dra och slita, och kan slappna av mer i sin ridning. Då kommer lyhördheten och hästen slipper ha någon som drar och sliter i munnen hela tiden.

När man känner att hästen har börjat lyssna så kan man betsla ner igen.
Har själv fått göra det på några hästar, och det är inga problem att betsla ner, och problemet kommer inte åter. I sådan fall har man gjort fel som ryttare.

Sedan så är det så att alla hästar trivs på olika bett, vissa måste ha mildare bett och vissa skarpare bett.

Jag personligen skulle ta ut en massör för att massera igenom hästen och se så att den inte har några spänningar i nacken el dyl...kan också vara att hästen har problem med tänderna dvs piggar som sitter och trycker på insidan.. :confused:

Jag skulle rida mer med kroppen, få hästen att lyssna på dina hjälper. Inte byta bett, det löser ingenting. Hästen kanske har ont av sadeln, el i kroppen, hovarna.... Det brukar vara så att hästen vill säga något när den inte lyssnar. Jag har en häst som gjorde så, hon var sned i korset o hade för liten sadel, ont i ryggen alltså. Nu rider jag barock med henne endast med hjälp av min kropp. Har inte ens bett i munnen på henne... Skillnad. Så du kanske ska kolla sadeln o höra med en kiropraktor.
Kolla munnen med.

Senast ändrad av en moderator:

freyfaxe skrev:
Hur gör man för att få en häst att bli mjukare i munnen? Vad kan man använda för bett vid hoppning, om man inte klarar att hålla/stoppa hästen med vanligt 3-delat?
Tacksam för svar...

För att få honom att bli mjukare i munnen måste även DU vara mjukare i handen. Vara mycket följsam och inte rycka. inte ha för korta tyglar/ stödja dig i tygeln när du sitter upp i lätt trav. inte heller för att hålla dig uppe i fältsitsen. utan mjuk och ha en lätt och följsam kontakt med munnen.

tredelar pessoabett kan jag rekomendera. eller rida med MJUK hand i Hackamore i nån månad. Då hinner munnen "mjukna upp" eller vad man ska säga :crazy: ... När du lyckats så kan du använda ditt vanliga bett igen.

Har funkat för mig.
Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

du har fått bra tips hittils men jag skulle vilja klargöra min syn.
Du löser inte ditt problem genom att byta bett i första hand. Du måste jobba med din egna avslappning och mjukhet samt hästens lyhördhet.
Bettet är bara ett kommunikationsmedel, inte en nödbroms eller ens en ratt.

Om du känner att du har svårt, rid så mycket som möjligt utan tyglar på inhägnad ridbana. Bara ta små korta tygeltag när hästen inte lyssnar eller gör som du vill, och styr resten med kroppsvikt och ljudsignaler.

emindy skrev:
du har fått bra tips hittils men jag skulle vilja klargöra min syn.
Du löser inte ditt problem genom att byta bett i första hand. Du måste jobba med din egna avslappning och mjukhet samt hästens lyhördhet.
Bettet är bara ett kommunikationsmedel, inte en nödbroms eller ens en ratt.
.
men det kan vara svårt för en del att kunna slappna av när man vet att hästen lätt tar till bettet och sticker.. :crazy:

Ok, tack för era svar, har skrivit ut dem, ska läsa och begrunda, kommer säkert med fler frågor se´n.
Tack! :bow:

freyfaxe skrev:
Tacksam för svar...

Om det är en snäll häst i övrig ridning varför inte sätta på en ledarskaps grimma och rida med grimman och grimskaft, det ska vara tillräckligt långt så att man kan ha det som vanliga tyglar. Jag gjorde detta på min häst efter att jag lånat ut henne en gång till en "kompis" som red i sönder hennes mun :devil: Det tog 1 månad sen kunde hon ha bett i mun och nu efter 2 år är hon jätte mjuk och fin!

Kom på en sak till! min häst är ganska stark i munnen. Jag lärde henne att "proo" är lugna ner dig eller stanna, och det funkar utmärkt! jag kan ta hur mycket ja vil li tyglarna och hon hatar det men så säger man det där lilla ordet "proo" så stannar hon eller saktar ner.

säg det hela tiden i stallet, när du leder i stort sätt när du vill att hästen ska ta det lite lugnare. Min häst lärde sig det efter 2 veckor.

På samma sätt som hästen måste förstå skänkeln som en första grundsignal måste den också förstå handen.
Skänkeln är relativit lätt att förstärka med ett spö om hästen inte tar den.. handen är mkt svårare att "förstärka " då det kräver en stor koncentration av ryttaren att inte återfalla i att hålla i där fram...
För det första om du vill ha en häst känslig i munnen får du börja med att förstå varför den blivit okänslig... ryttaren har ridit på styrka och hästen har inte upplevt eftergift... eftergiften är hästens belöning för att den svarar på förhållningen... i hästens värld fungerar det så att den fortsätter att svara på förhållning om belöningen (eftergiften) kommer direkt den minskar, så småningom samlar...

För att få din häst känslig måste du renodla signalerna-skänkel och hand.
Jag hade betslat upp under korrigering.

Du börjar varje ridpass med att rida osammansatta hjälper. Utgångsläget är halt. sätt hästen i rörelse (skänkel), lätt tryck en gång, annars förstärk med röst eller spö. (INGEN HAND!) Därefter gör du halt (INGEN SKÄNKEL). För att renodla förhållningen gäller nu att du inte blir kvar i förhållningen och att förhållningen är kort i tid räknat, du ger så fort hästen stannat EFTERGIFT: hästen skall stå kvar i halt... om den vill gå framåt, gör ny halt.. om så 15 gånger... Du får absolut inte hålla kvar bara för att du känner att hästen vill gå iväg!!! du måste ge eftergift VARJE gång hästen stannar.
Sedan upprepar du detta tills hästen är super känslig. Handen skall alltså bara behöva krama, stänga om tygeln, du skall inte behöva dra!!!
När du gjort detta fortsätter du i skritt fortfarande med osammansatta hjälper, du ökar skritten (ingen hand),minskar den(ingen skänkel) med en liten förhållning och ger eftergift, hästen skall minnas förhållningen på eftergiften och fortsätta många steg utan att öka, helst innan hästen själv börjar öka ger du signal med skänkeln om att gå fram igen.
Öva detta varje ridpass innan du försöker rida med sammansatta hjälper, alltså på tygeln. När detta fungerar skall du även kunna rida på tygeln med eftergift...
Om din häst ligger på i galoppen ligger den troligtvis på i både trav och skritt, det är bara så att de problem man har i skritt och trav blir större i galopp. Alltså får du ordning på grundsignalerna och din hjälpgivning i skritt och trav fungerar det även i galoppen för er.

Lycka till!

oj! Det där var ju en snabb lösning men desto mer plågsam för hästen. En häst som "kutar" mot hinder ska ridas mer dressyr på. Man börjar på låga hinder och ser till att den galopperar samlat mot det. En välutbildad hopphäst ska vara välriden i markarbete och dressyr , ett pessoabett är bara ett hjälpmedel amatörer tar till.. :devil:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 553
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar