Hård i magen av andraskörd?!

Marie_K

Trådstartare
Hoppas att någon mer har erfarenhet el tankar kring detta! Jag har 4 hästar av olika ras, kön & ålder som alla får väldigt hårt & mörkt bajs av andraskörds hösilage. Har provat flera ggr från flera leverantörer. Gemensamt är att det varit torrt som hö. Näringsinnehållet har varit väldigt olika så där kan jag inte se orsaken.

Nån som har en ide' om varför det blir så? Mest nyfiken, har förstaskörd nu men den kommer inte räcka hela vintern & samma leverantör (inte helt lätt att hitta hösilage här som passar just mina hästars behov) har partier med andraskörd jag kan köpa sen. Allt är av kanonkvalite' hygieniskt också men är det så bra om dom får SÅ hård avföring?

Sv: Hård i magen av andraskörd?!

Är det du har nu (förstaskörd) lika torrt?

Jag befattar mig inte med hötorrt silage, det är ett otyg. Men jag har gärna andraskörd silage, och faktiskt aldrig genom alla år märkt någon skillnad pga det på hästarnas magar/avföring.

Så blev lite nyfiken om det kan vara att det är så torrt som gör det, om de inte får tillräckligt med vatten kanske och därför får torr och hård avföring. Är förstaskörden blötare så kanske det vatten de får/de dricker räcker eftersom de får i sig mer vatten av fodret då med.

När det gäller 1:a skörd håller jag helt med du! Gillar inte heller torrt då, stor risk för mögel. Men med 2:a skörd som är mkt finare i strukturen och lättare att få lufttätt i balarna så har jag bara positiva erfarenheter.

Med 1:a skörd vill jag att det ligger på runt 60% ts. Men jag har fodrat med hötorr 1:a skörd och det liksom vanligt hö har aldrig någonsin gett hårda magar. Men så fort det är 2:a skörd är bajset nära stenhårt inom ett dygn, byter jag sen till hö el 1:a skörd är bajset normalt igen efter 1-2 dygn. Lite mysko:( Gillar annars torr 2:a skörd, supergrönt, doftar friskt och gott och lätt att hantera. Tänkte på om det skulle va ide´att ge betfor el liknande för att hålla igång magen men det känns lite fel väg att gå.

Bara min egen teori nu, men kan det vara bristen på fibrer pga strukturen på gräset i just 2:a skörd som är orsaken? Vanligt hö har jag gett upp för längesen men skulle gärna köpa av denna leverantören då han är väldigt duktig och det har inte varit nåt ffel någonsin på hans hösilage hittillls oavsett skördetidpunkt!

Tror inte på fiberbristen, den skulle visa sig genom för lös träck snarare än för hård väl? (Jmf med TS-brist som ger lös mage). Eller tänker du på att magen arbetar för långsamt och därmed hårdare träck?

Mina äter blöt andraskörd, mycket finstråig. Aldrig som sagt märkt av problem med träcken (åt ngt håll).

Så, jag har absolut ingen teori mer än försöka hitta en 'annan, utomstående' felkälla. Samtidigt är det konstigt om den skulle dyka upp VARJE gång du provar med just 2a-skörd och försvinna PRECIS när du byter till 1a-skörd.

Så nästa förslag - olika innehåll/sammansättning? Typ timotej i första och klöver i andra? Iofs får jag inte ihop varför de skulle bli hårda i magen av det, men..

Jag har inte haft klöver i någon gång, ja mer än möjligtvis nån enstaka blomma. Det har vid mer än ett tillfälle kunnat handla om 1:a skörd som fungerar fint som vanligt men sen 2:a skörd från samma vall så går det inte!

Jag har testat tillräckligt många ggr för att verkligen garantera ett samband, att bajset direkt blir så svart är nog ingen tillfällighet heller, byter jag så får det normal färg. Tycker själv att detta är mkt märkligt. Gräs är ju väldigt bladrikt men innehåller massor med vatten, så av det blir dom inte hårda i magen. Om det är att det är torrt däremot borde dom ju som du undrade först bli hårda i magen av torr 1:a skörd el hö men som sagt då har dom alltid fint bajs & samma sak där, spelar ingen roll va näringsvärdet är el om det är ex ängshö el odlad vall etc..

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 571
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka