Hård hud?

D

Disab

Mitt nordsvenska sto på 21 får ibland som "papp-hud" bakom flanken (på skinkan typ)
på ett område cirka 30 cm i diameter.
Vad kan detta bero på?

På somrarna har hon problem med eksem.

Sv: Hård hud?

Hudproblem beror ofta på leverstörning, ett sätt att göra din häst bättre kan vara att ge tillskott i form av alger. Gå till www.alg-borje.se så ser du mer information. Lycka till med hästen!!!

Lädernunnan skrev:
Hudproblem beror ofta på leverstörning, ett sätt att göra din häst bättre kan vara att ge tillskott i form av alger. Gå till www.alg-borje.se så ser du mer information. Lycka till med hästen!!!

Vi har tidigare provat alger men det har inte gjort någon skillnad på hennes eksem. Dock har hon denna papphud uppkommit då och då under det senaste halvåret.

Det der kommer vel til å bli slettet/raderat ettersom det er reklame.

Formosiss skrev:
Det der kommer vel til å bli slettet/raderat ettersom det er reklame.

Vad jag vet förekommer det VÄLDIGT mycket reklam på dessa forum - såsom olika märken på fodersorter mm mm.

Disab skrev:
Vi har tidigare provat alger men det har inte gjort någon skillnad på hennes eksem. Dock har hon denna papphud uppkommit då och då under det senaste halvåret.
Ok, det hjälper inte alla. En del har fått hjälp av djurhomeopat. Fick själv hjälp med en häst med massor av mjäll, försvann på två veckor på hästen som haft mjäll i många år. Hon var i och för sig bara 8 år men det kan ju vara värt ett försök. Har ingen info om var du kan hitta nån, men de finns över hela landet.
Vad säger vet. om papphuden förresten?

Lädernunnan skrev:
Ok, det hjälper inte alla. En del har fått hjälp av djurhomeopat. Fick själv hjälp med en häst med massor av mjäll, försvann på två veckor på hästen som haft mjäll i många år. Hon var i och för sig bara 8 år men det kan ju vara värt ett försök. Har ingen info om var du kan hitta nån, men de finns över hela landet.
Vad säger vet. om papphuden förresten?

Jag har inte haft ut någon veterinär ännu om just detta. Men vår hästmassör kommer om någon vecka och han är nästintill färdig vet i botten och har varit världen runt och arbetat med hästar i många många år. Masserar bl a Malin Bayards hästar och många framgångsrika travare. Han brukar veta det mesta om allting. Han är vår "konsult". :)
Hästen har inget nedsatt allmäntillstånd och har inte ont på omdrådet - därav gör jag bedömningen att det kan vänta till dess.
Hon har haft lite underliga hudåkommer ett par gånger tidigare. Får väl se vad han säger.

Kom på en sak, står hon i box eller spilta? Kan vara en reaktion på att hon "står och vilar" emot just detta stället. Spännande att få veta vad det är...

Puttar upp...vill oxå veta mer om papphud!!!

Är ute och gör praktiktimmar i hästmassage för full och har stött på dett på ett par hästar...

Lädernunnan skrev:
Kom på en sak, står hon i box eller spilta? Kan vara en reaktion på att hon "står och vilar" emot just detta stället. Spännande att få veta vad det är...

Hon står i box och brukar inte stå och luta sig emot något.
Det sitter i ett par dagar och sedan försvinner det. Igår var det nästan ingenting kvar. Iofs har jag masserat detta ställe i ett par dagar - vet inte om det har hjälpt eller om det hade försvunnit ändå!

Hej!

Leversjukdomar ger sällan hudproblem som första symptom. Fö ger generella sjukdomar (som leverdito, hormonella störningar etc) snarare dubbelsidiga förändringar och det låter det ju inte som i det här fallet. Lokalisationen är inte heller typisk.

Inkar ser ibland ut som du beskriver - platta, hårda och ofta mörkpigmenterade. Även svampinfektioner kan yttra sig som du beskriver.

För att ställa diagnos bör en hudbiopsi tas, då får man information om vad som orsakar skadan och också vägledning i hur den bör behandlas.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 404
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 354
Senast: Otherside
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 926
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka