Hård hand vid ridning

E

--Elin--

Jag har börjat rida ett hollänskt varmblod. Hon är en rätt speciell häst och hon är absolut inte slö om jag säger så.

Hon tycker inte om när man tar henne för hårt i munnen, då börjar hon slänga med huvudet.

Problemet är att jag inte får till det där "krama tygeln" jag blir hård i handen och blir därför inte heller följsam med tygeln.

Det är fruktansvärt irreterande att se så tydligt på henne att jag är för hård men att ändå inte få till den där mjuka och följdsamma handen. Så nu undrar jag om ni kan ge mig lite tips på vad jag ska tänka på, hur jag ska göra, bra övningar eller tips helt enkelt.

Sv: Hård hand vid ridning

Det enda som hjälper är egentligen att du tänker på det hela tiden och verkligen försöker! Var hellre "för mjuk" än för hård, ev. prova att enbart rida med sätet på långa tyglar. Det är fruktansvärt jobbigt och du lär inte kunna gå på ett tag om din häst (och du) inte är van vid det (:rofl:) men det gör susen.

Har dock ett litet knep för att få en följsammare hand, och det är att höja handen lite (till rätt position, du kanske har dem där i vanliga fall men jag är ganska dålig på det :p) och hålla armbågarna tätt intill kroppen. Är inte helt hundra på varför det faktiskt funkar, men det gör det. :) Förmodligen är det för att man aldrig sträcker ut armen och därmed utnyttjar all elasticitet i armbågen.

rid med sätet så mycket du kan och var överdrivet mjuk i handen. ett extremt bra sätt om man redan har en bra hög hand ställning och allt sånt är att rida på t ex pessoa bett (eller inbilla dig att man gör det) då tänker man bara på att inte göra hästen illa i munnen och blir överdrivet mjuk :p.
fungerade i alla fall på mig, då efter att först ha ridit min häst som gärna hänger i handen bytade till grannens ponny som är känslig men rids på pessoa, gick från hård till mjuk hand på 1sek :D. sen när jag bytade tillbaka till min häst så var jag fortfarande mjuk i handen :rofl:.
men tänk hela tiden på att vara överdrivet mjuk och testa att ha hög hand med armbågarna intill kroppen först.

Sitsträning. Problem med handen beror på sitsen. Sen kan det orsakas av sadel, stigläderlängd, m.m. men problemet är i sitsen.

Mitt knep är som med de flesta andra problem; ÖVERGÅNGAR. Hur kan det då hjälpa din starka hand tänker du... Varje gång du å hästen börjar gå mot en dragkamp förlorar du hästen lite, ert samspel och hennes koncentration på dig suddas lite. Å oftast blir det en ond cirkel, du tycker inte hon lyssnar, hon slnger upp huvudet å spänner sig, du kan inte sitta å blir än mer spänd å då blir din hand ännu hårdare och så fortsätter det. Om du nästa gång du rider istället börjar med övergångar så fort du skrittat upp. Börja med att tänka övergånger varje gång du fått en övergång, alltså, du börjar förbereda skritten när du precis fått henne i trav. Sätt dig ner tungt, spänn emot rörelsen med sätet, håll en bärande hand med fjädring i armbågen å vänta ut skritten. Försök att inte använda handen för mycket. När hon saktat av börjar du direkt tänka på traven igen, tänk fortfarande på fjädern i armbågen å lätta med sistsen, stanna i samma postiont med sätet men släpp å tryck fram istället, håll om med benen å svarar hon inte så använd skänkeln lite. Håll på så, detta är något som är mängdtränings om gäller. Variera med serpentiner. Å inga lama sperpetiner lite sisådär. Nej, halvcirklar rakt över meddellinjen, halvhalt å ställe om, holka ur henne med inneskänkel å ledande tygletag om hon försöker komma undan genom att inte ställa sig.

Allt detta gör att hon stannar upp å lyssnar på dig, det ger dig lite mer tid å även dig något anat att tänka på. Undvik raka spår ett tag, in på volter så hon inte ser ÖKNING framför sig. Övergångar är ett mindre stimulrande arbete men det bästa man kan göra för att få hästen mellan hand och skänkel. Å jag kan inte nog påpeka hur mycket du måste göra detta. Gör det tills hon lyssnar å du kan slappna av, å känner att hon är hos dig, inte på väg bort. Starta inte med andra grejer förrän detta funkar. Det är när du säger det som det ska hända.

Å som de andra sagt, du måste aktivt tänka på din hand, hindra dig själv från att spänna dig i armbågen, lita på att övningarna fångar upp hennes framfart å att du inte måste ha henne i handen. Lägger hon sig i ett försök att ösa från allt så kan en halt vara ett sätt att säga: "nej du, så menar jag inte, gör om gör rätt." Detta kommer inte alltid se snyggt ut, men du ska känna kontroll å lungt å tid till att påverka dig själv och hästen.

Hoppas det hjälper! :)

Det enda som hjälper är egentligen att du tänker på det hela tiden och verkligen försöker! Var hellre "för mjuk" än för hård, ev. prova att enbart rida med sätet på långa tyglar. Det är fruktansvärt jobbigt och du lär inte kunna gå på ett tag om din häst (och du) inte är van vid det (:rofl:) men det gör susen.

Har dock ett litet knep för att få en följsammare hand, och det är att höja handen lite (till rätt position, du kanske har dem där i vanliga fall men jag är ganska dålig på det :p) och hålla armbågarna tätt intill kroppen. Är inte helt hundra på varför det faktiskt funkar, men det gör det. :) Förmodligen är det för att man aldrig sträcker ut armen och därmed utnyttjar all elasticitet i armbågen.

Jag har upptäckt och ägaren har också sagt att jag håller händerna för långt upp, när jag håller händerna lite längre upp blir hon ännu mer irriterad och kastar med huvudet.

Då kanske det är läge att sänka handen lite istället?

Anledningen att jag nämnde just höja händerna är att många har problem med en för låg hand, men självklart ska den ju inte vara för hög heller!

men mitt problem som jag skrev är att jag inte får till de där med att "krama tygeln" utan blir fast i handen även fast att jag är medveten om det när jag rider.

Du ska ha en rak linje från armbågen till bettet. För att bäst kunna utnyttja elasticiteten i armarna för att få en mjuk hand.

Tänk på att följa med i hästens huvudrörelser med handen, i skritt pendlar huvudet litegrann, det kan det göra även i galoppen.

Händerna ska hållas med en handsbredd mellan och handen ska vara omvriden så att ryttaren ser lite grann av de tre första knogarna på handen. Armbågarna ska vara mjukt böjda och hållas mjukt intill kroppen utan att klämma.

Taget från http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=138363&a=525220

Exakt vad innebär att "krama" rtgeln? Ge och ta i vägge tyglarba samtidigt? Varför krama tygeln? Vad vill du uppnå och på vilket sätt kommer detta att hjälpa dig nå dit?
Hästen vill uppenbarligen och fullt förståeligt att du ska ha en mjuk och stilla hand. Det vill väl i och för sig alla hästar men väldigt många lär sig acceptera bland annat oförsiktig bett/tygelhantering utan protester.Placera händerna där de ska vara och koncentrera dig på att hålla dem stilla och försök känna en mjuk kontakt med hästens mun.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082
Hundträning Hej på er! Jag behöver lite tips på hur jag ska få min västgötaspetsvalp (12 veckor) att sluta bita i händerna, eller åtminstone inte...
2
Svar
21
· Visningar
2 324
Senast: Sel
·
Hästvård Jag vill bara skriva av mig och är det någon som har bra tips vad jag ska ta mig till så skriv gärna. Inga elaka kommentarer då jag...
Svar
17
· Visningar
2 494
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka