Har veterinärerna någon logg över chipnummer de delat ut?

Nethril

Trådstartare
Just nu delas en bild på fb av en hund hittad i Portugal med ett svenskt chip.
Inga träffar på chipnummer i varken hunddata, DjurID eller jordbruksverkets register.
Det är inte (vad jag förstått) tydligt av vilken ras hunden är.

Kan man på något sätt se på chipnumret vart i sverige hunden chipades? Sparar veterinärerna de numren så att man på så vis kan spåra hunden till något visst område där den borde befunnit sig vid märkningen?

Såg det oxå, och läste även att det inte är alla chiptillverkare som går efter landskoderna. Hunden kan ju vart uppfödd här och såld utomlands, och är registrerad där.

Sen fattar jag inte, det ingår ju i ägaranmälan man skickar in på valpen att få chippet registrerat, annars kostar det 50kr att göra på nätet. Varför gör man det inte?

Sen finns det väl privatpersoner som får chipmärka precis som de är på hästar?

Glömde.

Med min import fick jag med allt från chipmärkningen, tom påsen som chipet legat i. Och jag minns nog sist jag var och chippade valpar att de åkte direkt i soppåsen när vet var klar.

Inga träffar på chipnummer i varken hunddata, DjurID eller jordbruksverkets register.

Kan man på något sätt se på chipnumret vart i sverige hunden chipades? Sparar veterinärerna de numren så att man på så vis kan spåra hunden till något visst område där den borde befunnit sig vid märkningen?

Man kan inte se på chipnumret var hunden har blivit märkt. Det är ju inte så att varje veterinärklinik har ett eget nummer eller specialbeställer chip. Man får det numret som tillverkaren valt.
Chipnumret brukar skrivas in i journalen när en hund blivit märkt, så även om den inte registreras i något av de centrala registrerna bör numret finnas i journalsystemet som hunden blev chippad hos.

Det är tyvärr långt ifrån alla som registrerar sina chipmärkta katter eller hundar. Det glöms väl bort av djurägarna som är så glada och lyckliga över den nya familjemedlemmen. Det är alltid lika sorgligt när man får in hittedjur som måste avlivas bara för att djurägaren glömt att skicka in papprena så ingen ägare kan finnas trots att djuren är id-märkta.

Jag gjorde så när jag sålde min hittills enda valpkull, att nya ägarna fick skriva på lappen om ägare till SKK hos mig, så postade jag själv - på så sätt visste jag att det kom in dit i alla fall. Sen gick det att kryssa i om dom ville vara "hemliga på nätet" men då har ändå polisen tillgång till att se vem som äger hunden. Eftersom man som uppfödare betalar för ägarregistrering hos SKK, så tycker jag det är smartast att uppfödaren själv skickar in detta - men köparens godkännande då givetvis. Nya ägarna får då istället se till att enigt lag registrera hunden hos Jordbruksverket - det är deras sak att göra :)

Såg på fb nu att det var chip inköpta från Sverige som de använt i Portugal och hunden blev stulen där för 4 år sen.

Jag gjorde så när jag sålde min hittills enda valpkull, att nya ägarna fick skriva på lappen om ägare till SKK hos mig, så postade jag själv - på så sätt visste jag att det kom in dit i alla fall. Sen gick det att kryssa i om dom ville vara "hemliga på nätet" men då har ändå polisen tillgång till att se vem som äger hunden. Eftersom man som uppfödare betalar för ägarregistrering hos SKK, så tycker jag det är smartast att uppfödaren själv skickar in detta - men köparens godkännande då givetvis. Nya ägarna får då istället se till att enigt lag registrera hunden hos Jordbruksverket - det är deras sak att göra :)

Ät det säkert att polisen har tillgång? Menar du inte SKK? Polisen brukar knappt veta något alls när man ringer om märkta hundar...Vill man ha hem sin hund/katt ska man alltid kryssa i JA i rutan med personuppgifter, det går så mycket snabbare då och framförallt helger brukar det ej gå att nå någon på SKKs register.

Ät det säkert att polisen har tillgång? Menar du inte SKK? Polisen brukar knappt veta något alls när man ringer om märkta hundar...Vill man ha hem sin hund/katt ska man alltid kryssa i JA i rutan med personuppgifter, det går så mycket snabbare då och framförallt helger brukar det ej gå att nå någon på SKKs register.

Polisen och myndigheter ser fler uppgifter i jordbruksverkets register än man som privatperson hittar. Alltså när de står där med ett chipnr och ska ha fram uppgifter.
SKKs register använde de inte när vår sprang bort. Eftersom det är en blandras.

Myndigheter har en egen inloggning på jordbruksverkets sida och då ser man allt som skrivits in om hunden.

Tyvärr är folk rysligt dåliga på att uppdatera den infon. Går att logga in och fixa med hjälp av bank-ID, tar inte ens 5 min.

Polisen, det beror helt vem man pratar med och den personens vilja att hjälpa. Väldigt ofta pratar man med civilanställda och jag vet att när jag var det, var det långt ifrån alla som visste och hade tillgång till inloggningarna. Ett annat problem är att varje län har haft sin egna lösning på hur upphittade djur ska hanteras. 11414 är ett nationellt nummer och operatörerna som sköter det sitter utspridda i landet. Det är inte konstigt om en operatör som sitter i Skåne, inte vet hur det fungerar i Dalarna.

Absolut går det fortare om man kryssar i ja-rutan, men polisen ska ha tillgång till hemliga personuppgifter (möjligt även SKK har det då det är deras register). Att sen vissa poliser har svårt för att kolla ägaruppgifter är en helt annan sak ;)

Egentligen är det framför allt din sak att registrera valparna hos JBV då du inte får sälja dom utan den registreringen och ofta är det så att polisen inte ens kollar SKK registret då det är varje hundägare skyldighet att se till att hunden är registrerad hos JBV. Men vet inte varför det kommit in en branschkutym att det skulle vara valpköparens uppgift registrera valpen hos JBV.

/Camilla

Jag vet att någon hund lyckades dom spåra till rätt veterinär för att chiptillverkaren hade koll på vilka chip dom lämnat ut till vilken vet, så det kan vara en väg att gå.

/Camilla

Det borde inte vara så svårt med en så pass numerärt liten ras att spåra vart den kommer ifrån. Om uppfödare av svart-vit pointer finge veta chipnumret, så är det bara att ögna igenom några år av sålda valpar och kolla om numret finns. Ännu lättare om hunden är såld till utlandet att veta i vilken ände dom ska börja nysta i :)

Polisen hade inga svårigheter att dels hitta/läsa av chippnumret i vänster bog (I Österrike sätts chippen där) eller att hitta importören som stod som ägare i SKKs Hunddata när han var på vift.

SKKs hundägarregister innehåller betydligt fler hundar än JBV´s. De registrerar även blandisar o katter.
Det borde inte vara så svårt med en så pass numerärt liten ras att spåra vart den kommer ifrån. Om uppfödare av svart-vit pointer finge veta chipnumret, så är det bara att ögna igenom några år av sålda valpar och kolla om numret finns. Ännu lättare om hunden är såld till utlandet att veta i vilken ände dom ska börja nysta i :)
Hur många random personer/poliser/hundförare/uppfödare etc skulle kunna identifiera vilken ras Leon är? Fähunden togs ofta för en stövarkorsning.

Egentligen är det framför allt din sak att registrera valparna hos JBV då du inte får sälja dom utan den registreringen och ofta är det så att polisen inte ens kollar SKK registret då det är varje hundägare skyldighet att se till att hunden är registrerad hos JBV. Men vet inte varför det kommit in en branschkutym att det skulle vara valpköparens uppgift registrera valpen hos JBV.

/Camilla

Hundarna ska vara märkta och registrerade innan de är fyra månader. Det står tom på Jordbruksverkets infosida att om man köper en hund som är äldre än tre månader är man skyldig att märka/registrera inom 4 veckor så varifrån har du fått uppgiften att det skulle vara olagligt att sälja valpar som inte är registrerade?

/Camilla
Var får du allt ifrån? Det är valpköparens ansvar att regga hunden i JBVs register, inte uppfödarens. Självklart kollar polisen SKKs register först eftersom det är mer tillförlitligt än JBV´s register.

Var får du allt ifrån? Det är valpköparens ansvar att regga hunden i JBVs register, inte uppfödarens. Självklart kollar polisen SKKs register först eftersom det är mer tillförlitligt än JBV´s register.
Jag har fått det svaret från polisen själv att det enda dom har skyldighet att kolla är JBV´s register, och att det är det dom i huvudsak kollar just för att blandraserna finns vanligtvis inte med hos SKK. Varför skulle dom överhuvudtaget kolla SKK först som i mångt och mycket bara innehåller renrasigt, eller det är bara dom renrasiga hundarna som springer bort?
Dubbelkollade nu JBV, och det var bara om valpen är över fyra månader uppfödaren MÅSTE registrera den hos dom. Sen att jag hade gjort den ändå för att veta att det blev gjort är ju upp till mig att anse att det ingår i att vara seriös.

/CamillaN

Naturligtvis står det var o en fritt att tro vad man vill, men att påstå att det skulle vara OLAGLIGT att sälja valpar som inte är reggade i JBVs register stämmer inte. Bra att du kollat upp det så att du i fortsättningen inte kommer med felaktiga fakta.

Sen att jag hade gjort den ändå för att veta att det blev gjort är ju upp till mig att anse att det ingår i att vara seriös.
/CamillaN

Finns för mig ingen anledning att ägarregistrera en valp hos Jordbruksverket före den är såld - om den nu säljs vid normal ålder före 3-4 månaders ålder. Det blir dubbelt jobb för Jordbruksverket, som då ska hålla på att ägarändra varendaste valp så fort den flyttar. Då lär det snart bli merkostnader...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 507
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar