Har precis börjat rida, när kan man tävla?

L

Limpanen

Jag har precis börjat rida på ridskola igen efter många år. Jag red till och från som barn men slutade när jag kom upp i övre tonåren.
Nu är det så att jag är lite av en tävlingsmänniska som älskar att ha mål med allt, därför undrar jag när jag kan sikta in mig på att tävla i dressyr för första gången. :)
Jag har aldrig tävlat i dressyr tidigare och jag rider just nu en gång i veckan men ska öka ut det till två gånger i veckan.
Det är verkligen superhärligt att ha börjat med hästar igen efter att ha längtat i flera år!
Kom gärna med tips och idéer. Ska även tillägga att jag bara rider lektionshästar.

Sv: Har precis börjat rida, när kan man tävla?

Börja tävla kan du göra direkt som du når upp till kraven för klassen så att säga. Men hur lång tid det tar för att nå dit är ju individuellt.

Men å andra sidan är det ju inte förbjudet att starta låga klasser även om man inte är redo för det. Men du måste åtminstone ha kontroll på hästen så att ni inte utgör fara för någon annan. I övrigt är det upp till dig.

Men som tävlingsmänniska så är man ju oftast också driven att nå bra resultat och då krävs det att du är väl förberedd.

Börja med att titta på de enklare dressyrprogrammen (tex LC) och se vilka rörelser/moment som ingår. Utöver att kunna rida rörelserna/momenten korrekt så ska också hästen gå i en ändamålsenlig form för klassen. Även om det är lätt klass så krävs att hästen är i form, även om kraven inte är lika höga som i svårare klasser.

Kolla också i TR (tävlingsreglementet) och se vad det är som bedöms och vad man ska eftersträva.

Titta på andra ekipage som rider i lätta klasser och jämför hur du ligger till i förhållande till dem.

Fråga också din ridlärare hur h*n tycker att du ligger till och när h*n bedömer att du är redo.

Ridning och speciellt dressyr handlar ju väldigt mkt om finslipande och det går inte alltid så fort framåt. Och att rida program är oftast lite klurigare än vad det kan verka vid en första anblick. Det är just precisionen som är det svåra. Det krävs en hel del övning innan man blir en bra programridare. Men det är ju å andra sidan resan mot målet som är det riktigt roliga. Så se till att njuta på vägen!

Tack så mycket för ditt svar och dina bra tips.
Jo jag njuter. Varje stund jag får sitta på hästryggen (dock inte efteråt de första lektionerna:D ).

Mycket bra skrivet och sammanfattat tycker jag. Jag kan bara instämma och hålla med.

Tusen tack Saigon!

Dressyr tycker jag att man kan börja tävla när man rider hästen i en ändamålsenlig form i alla gångarterna samt kan utföra de rörelser som ingår i programmet
Vissa kan nå dit på några år, vissa når aldrig dit då de kanske inte har förutsättningarna för att rida en häst i korrekt form (timing, känsla och koordination)

Nirak

Tycker du redan har fått bra svar här om vad du ska tänka på. Om din ridklubb har klubbtävlingar där ni får rida på lektionshästarna är ju detta en bra start när du är redo för tävling. Då skulle jag nog också rekommendera dig att ta några privatlektioner innan så att du dels har chansen att rida igenom hela programmet på den hästen du ska tävla på utan avbrott och få hjälp att finslipa det som behövs. Lycka till med ditt framtida tävlande, hästar och ridning är en underbar sysselsättning! Jag är precis som dig, älskar att ha mål med allt jag gör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar