Har ni tagit på eksemtäcke än?

Teilani

Trådstartare
Samma fråga varje år, hur långt har våren/insekterna kommit i landet?

Vi verkar få en tidig vår i Göteborgstrakten, jag har sett flygfän i luften men hästen är än så länge helt oberörd, så de kanske inte börjat bitas än?

Hon har fortfarande massor av vinterpäls kvar och det tar emot att trycka på täcket. Jag brukar känna över mankammen så länge den är helt mjuk brukar jag låta täcket vara.

Min tös har "lindrig" eksem, aldrig haft några sår, men utan täcket kliar hon sig och ser skavd ut. Går ute dygnet runt i hyfsat knottiga marker.

Sv: Har ni tagit på eksemtäcke än?

Här åkte täcket på för någon vecka sen, men inte slaviskt. Hästen älskar sitt täcke och får inte skav, så han kan lika väl ha det på.

Funderade för någon vecka sedan om täcket skulle på eller inte.

Bestämde mej för att avvakta av två anledningar:
1: Hästen har fortfarande tjock vinterpäls
2: Det är fortfarande frost om nätterna

Dessutom är han duktig på att tala om när det är insekter, då går han in i ligghallen och parkerar där...

Har inte tagit på det ännu, brukar räcka att börja i maj om det inte blir väldigt varmt. Hästen går aldrig ute på nätterna och det är ju som värst vid gryning och skymning.

Åkte på idag. Förra veckan en av de där VARMA dagarna kliade han, så insekterna har kommit. De är temporärt borta just nu (ungefär + 10dagtid, minus nattetid) men såfort det blir varmt igen så poff.

Även min har massa päls kvar, men jag tar av täcket och skakar bort päls och borstar dagligen, så..

Min häst är också väldigt nöjd med sitt täcke, det är jag som tänker att det blir extra varmt för henne med all päls under. Fast Boett brukar ju andas bra.

Min häst är också väldigt nöjd med sitt täcke, det är jag som tänker att det blir extra varmt för henne med all päls under. Fast Boett brukar ju andas bra.

Tror inte det blir så varmt. Jag har tidigare haft ljusgrå boett, och de har snarare svalkat. I år har jag ett fult brunt (fuxfärgat). Herrn har stått i solen och myst idag, och kände under täcket - men nix, inte för varmt. Så tror inte man behöver oroa sig rent så =) Naturligtvis med reservation för att de är individer.

Inga tecken på bitande flygfän i kungsbackatrakten. Hästarna är lugna och visar inga tecken på att vara irriterade.men det kan svänga fort men hoppas dom hinner fälla lite mer päls först.

Går i samma funderingar som dig. Min häst har precis börja fälla ordentligt så det känns riktigt tråkigt att klä honom redan nu...
Ser att det är lite flygfän i luften men han har inte viftat i svansen nånting alls än och han är en känslig typ som visar tydligt när dom är jobbiga. Så jag avvaktar lite till men håller koll på honom!

Inget täcke än :) Här är det fortfarande kallt på nätterna (södra Dalarna/norra Västmanland) så vi har inte sett en enda insekt än så länge.
Vi helklippte dock eksem-hästen förra veckan då han hade så himla mycket päls kvar och vi va rädda att han inte skulle ha fällt allt tills det va dags för täcke. Han är väldigt nöjd och glad för klippningen verkar det som :D Han är så väldigt varm denna årstid annars, så han tycker nog att det är skönt nu :p

Går i samma funderingar som dig. Min häst har precis börja fälla ordentligt så det känns riktigt tråkigt att klä honom redan nu...
Ser att det är lite flygfän i luften men han har inte viftat i svansen nånting alls än och han är en känslig typ som visar tydligt när dom är jobbiga. Så jag avvaktar lite till men håller koll på honom!

Bara för att jag skrev detta igår så fick jag snällt klä på honom igår kväll. Han är lika nöjd för det för han vet att täcket hjälper honom :) Har inte varit frost på ett par nätter nu och har regnat lite (just nu mycket) så då vaknar kräken till liv. Vill ju vara steget före alla flygfän så nu blir det täcke på!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 841
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
Hästvård Min islandsvalack har kliat svansroten sedan några veckor tillbaka, han är svenskfödd och eksemfri. Han kliar inte mankammen och visar...
2
Svar
27
· Visningar
7 981
Senast: Duplo
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 548
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka