Har ni kläder till era (frysande) katter?

tott

Trådstartare
Min katt älskar värme...och det är kallt i mitt hus. Tanken på att klä på honom en tröja av nåt slag har slagit mig, men jag är lite tveksam ändå.
Hur gör ni som har frusna katter?

55911_jolly_moggy_bambus_heizungsliege_hs01_5.jpg

Bra idé, men har inga sådana element. Nu sitter min katt mycket på fönsterbrädet där det sipprar upp värme från elradiatorn under. Han sitter där och blundar och gungar :)

Nu är inte min katt direkt frusen av sig (förutom att hon på äldre dagar frivilligt blir innekatt på vintern) men har du några filtgrottor att ställa i närheten av elementen? Då kan ju kisse välja att ligga där och gona sig.

Typ något sådant här:
158832.jpg

Nu är inte min katt direkt frusen av sig (förutom att hon på äldre dagar frivilligt blir innekatt på vintern) men har du några filtgrottor att ställa i närheten av elementen? Då kan ju kisse välja att ligga där och gona sig.

Typ något sådant här:
158832.jpg

Jag har exakt en sån där, som jag för tillfället har i sängen. Då jag köpte grottan för ca 1 år sedan så äääääälskade katten den. Man riktigt kände hur varmt det var i den då man stack in handen. Sedan fick jag en mojsig filt i födelsedagspresent och den blev då kattens favorit. Han sover nog på filten, som jag brukar forma som ett bo, fortfarande ibland, men inte lika ofta. Har också en saccosäck som jag har en filt på. Där brukar katten också ligga ibland då jag är borta. Blir en djup varm grop i säcken.

Jag har exakt en sån där, som jag för tillfället har i sängen. Då jag köpte grottan för ca 1 år sedan så äääääälskade katten den. Man riktigt kände hur varmt det var i den då man stack in handen. Sedan fick jag en mojsig filt i födelsedagspresent och den blev då kattens favorit. Han sover nog på filten, som jag brukar forma som ett bo, fortfarande ibland, men inte lika ofta. Har också en saccosäck som jag har en filt på. Där brukar katten också ligga ibland då jag är borta. Blir en djup varm grop i säcken.

Alltså... han är katt. Dvs något som har dugt kan plötsligt dissas helt :p :D Jag har funderat på en sådan där grotta till Missia men jag vet ju hur kinkig hon är... jag är fortfarande chockad över att hon gillar sitt katträd O_o

Det absolut bästa är att ligga där hon inte ska vara :meh: tex en hög med ren tvätt:

25038349_1149754941828222_8082425163062181888_n.jpg

... eller på min nya kanapé:

20066696_480062818994640_3980495047626850304_n.jpg

:cautious:

Nikita har flera ställen. Favoriten är kattsängen bredvid datorn. Handduk, elektrisk värmedyna och fleecefilt överst.

27111874339_8cd3373859_m.jpg

Eftersom golvet inte är kallt eller dragit så räcker det med mattan. När jag bodde där det var dragit satte jag igloon ovanpå den röda pallen till vänster.

37939185435_e9e4327edd_m.jpg

37939163245_99ea96bee7_m.jpg

Duntäcke är härligt när det är kallt :up:

24953066538_f88ab4f0fd_m.jpg

Nikita är en frusen burma och hon har inget behov av kläder utan det räcker med kattsängar. Små och isolerade ställen är mums. Vet inte hur frusen du är själv, men att sova tillsammans med dig under täcket och sedan ligga kvar och njuta när kattslaven måste släpa sig till jobbet är perfekt. Katter är experter på att hitta varma ställen, om inte annat på datorn eller datorn :D

Nikita har flera ställen. Favoriten är kattsängen bredvid datorn. Handduk, elektrisk värmedyna och fleecefilt överst.

27111874339_8cd3373859_m.jpg

Eftersom golvet inte är kallt eller dragit så räcker det med mattan. När jag bodde där det var dragit satte jag igloon ovanpå den röda pallen till vänster.

37939185435_e9e4327edd_m.jpg

37939163245_99ea96bee7_m.jpg

Duntäcke är härligt när det är kallt :up:

24953066538_f88ab4f0fd_m.jpg

Nikita är en frusen burma och hon har inget behov av kläder utan det räcker med kattsängar. Små och isolerade ställen är mums. Vet inte hur frusen du är själv, men att sova tillsammans med dig under täcket och sedan ligga kvar och njuta när kattslaven måste släpa sig till jobbet är perfekt. Katter är experter på att hitta varma ställen, om inte annat på datorn eller datorn :D

Annars är kartonger alltid populära :rofl:

Jag har klippt av en bit från en fleecefilt som är lagom kattstorlek. Fönsterbrädorna är inte belamrade med blommor utan uppskattade liggställen och ena klösträdet står vid ett element.
I soffan har jag en av hennes filtar som jag brukar se till så den hänger över ryggstödet ner över sitsen så den blir en håla/tunnel att krypa in i. Frusen är hon inte egentligen Pälsfröken men gillar värme den som fryser här är jag :angel:

Vi har en fläkt som blåser in varmluft som en del av uppvärmningen i huset. Den pekar neråt och vi har ställt en låda till katterna under.
Jag gjorde ett täcke till den ena katten, men hon såg det mest som en personlig förolämpning.

Bifogade filer

• fa0bf32f0bc589789b2f9888e5d4eda2.0.webp
    fa0bf32f0bc589789b2f9888e5d4eda2.0.webp
    41,7 KB · Visningar: 57
Tanken på att klä på honom en tröja av nåt slag har slagit mig, men jag är lite tveksam ändå.
Hur gör ni som har frusna katter?
Jag tog hand om ett magert kattskrälle en gång, det var mest skinn och ben. Henne sydde jag en fleecetröja till, men normalt ska det ju inte behövas så länge det finns nånstans att krypa ner där det är varmt och gott.

Har haft veterinärkläder (medical pet shirt) på efter kastreringen då krage inte fungerade (använde den hårda kanten för att klia såret :eek:) och det var INTE populärt (katt hälsar :rage::rage:) så något sådant skulle inte vara alternativ här ens om hon riskerade frysa ihjäl. Finns många sätt att kränga sig ur en sådan :angel:, eller i vissa fall förlora kampen och fastna med tassar ut genom fel hål :meh:. (matte > :arghh: alt. :rofl:)

Här kryps det ner i sängen, inte bara i täcket - under vanlig bäddmadrass, ullmadrass och täcke. Men på natten ligger hon mer uppepå täcket än tillsammans med mig under. (försöker få henne till det men 70% av matte vill myssova = :yuck:)
Hon är nästan ute dygnet runt på sommarhalvåret (< 15 grader) så det kan inte vara så att hon fryser och lider av kyla i inomhustemperatur. Jag tror hon använder värmen mest som som en mysfaktor när hon är på humör för det (efter frukost till 15 = kattsovtid = gräva ner sig i sängen)

Så jag tror mer på koja, mysfilt, varm bädd e.dyl. Det blir mycket värme bara de kryper under en enkel yllefilt.

Jag gillar ju att sova kallt och för att slippa 56 vassa kor på mina bara ben eller rumpa har jag extra varmt i vardagsrummet, en kasserad bäddmadrass i soffan åt hundar och katter, hängmattor på ena elementet + jag brukar göra upp eld ibland både morgon och kväll i kaminen så de har det riktigt musigt.

Just nu eldar jag i kaminerna i både matrummet och vardagsrummet, själv ligger jag under duntäcket i sovrummet, utan värme. 9 grader i hallen så det är ännu kallare i sovrummet. > 20 grader hos katterna. :D

Just nu ligger fröken på en varm, klädd stol vid elementet. Där kan hon ligga o mysa, eller sätta sig upp och titta på fåglarna utanför fönstret.
Nattetid kör vi igång värmedynan. Hon har en hörna i min säng som är hennes egen, mellan kudden och väggen (hon har valt den själv) och där blir varmt och gosigt. Värmedynan får fyra tassar av fyra möjliga :love: Enda felet är att den stänger av sig själv efter en stund. Men då kan man alltid kura ihop sig mot mattes ansikte = matte får päls i näsan = matte vaknar = matte fixar värmedynan :up:
Jag var lite tveksam först om jag skulle prova med värmedyna, men den är väl invirad, hon kloar aldrig på den och som sagt, den stänger av sig själv.

Frasse har två tröjor och ett BoT täcke :angel:

Detta för att han periodvis är mer eller mindre helnaken pga sin allergi och han är extremt frusen. Under vintern/våren helgpendlar vi till fjällen och när vi kommer upp fredagar är husbilen lika kall som utomhus, då får han kläder på sig för att inte frysa ihjäl :)

Min ena kisse får åka till veterinären 1-2 ggr per år och helrakas pga av sin päls som tovar ihop sig totalt oavsett hur mycket jag borstar... I år blev det kallt precis efter vetbesöket så kisse har fått låna en tröja av en heeler.
download_20180301_151648.webp

Alltså... han är katt. Dvs något som har dugt kan plötsligt dissas helt :p :D Jag har funderat på en sådan där grotta till Missia men jag vet ju hur kinkig hon är... jag är fortfarande chockad över att hon gillar sitt katträd O_o

Det absolut bästa är att ligga där hon inte ska vara :meh: tex en hög med ren tvätt:

25038349_1149754941828222_8082425163062181888_n.jpg

... eller på min nya kanapé:

20066696_480062818994640_3980495047626850304_n.jpg

:cautious:

Helt ot: möbeln på sista bilden! Vart har du köpt den? Vet du årtal, märke eller annat man kan googla på? Jag hade en soffa som såg exakt likadan ut typ när jag va liten o saknar den fortfarande!

Helt ot: möbeln på sista bilden! Vart har du köpt den? Vet du årtal, märke eller annat man kan googla på? Jag hade en soffa som såg exakt likadan ut typ när jag va liten o saknar den fortfarande!

Jag har noll koll på proveniensen :D Det är som sagt en kanapé och den lämnades in för auktion hos mig (pappas gamla kompanjon har fortfarande auktioner på min gård). Den blev alldeles för dyr men jag blev så totalt kär i den och visste att det inte var sannolikt att jag skulle hitta en igen.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 684
Senast: Frida.G
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar