Har ni er tävlande pållar på bete?

Djurjouren

Trådstartare
funderar nu när jag ser lite spirande bete på uppväxt. Jag tycker väldigt mkt om att ha mina djur ute mkt på somrarna. Detta året har jag för första gången vindskydd (sol) i hagen. Förra året var jag tvungen att ta in travarna dagtid för de blev tokiga av flugor och värme, kanske kan vindskyddet avhjälpa detta.
Hur som haver så funderar jag på hur mkt mat ni ger era tävlingsbara hästar som i princip har fri grästillgång dygnet runt. eller har man helt enkelt inet såna hästar på bete?
Hur tänker ni?

Sv: Har ni er tävlande pållar på bete?

min häst får inget färskt gräs tre dar innan start! det tar mycket energi att smälta grönfoder! annars får hon gå ute och mumsa! M

Men blir hon inet dålig i magen av foderbytet då? Och vad ger du istället för gräs?

Mina går ute dygnet runt i beteshage. Vid start eller vassare jobb får de sova inne och gå i en avbetad hage några dagar.

men kommer få nån vecka helt sommarlov o bara gå i hagen sen kommer hon få stå inne på nätterna då ja ska försöka ut o tävla i sommar. :bump:

bazz skrev:
min häst får inget färskt gräs tre dar innan start! det tar mycket energi att smälta grönfoder! annars får hon gå ute och mumsa! M

Märklig teori, jag har alltid mina ute i gräshagen några timmar på tävlingsdagen också och har inte upptäckt att mina hästar varit sämra än andras.

Jag tycker det är bättre att de får göra sina vanliga rutiner så länge som bara går innan det är dags för sista putsen och avfärd.

Jag känner flera som haft sina ute dygnet runt och bara låtit dem sova inne någon natt innan start.

Fama Currit går ju inte på bete men på lösdrift enligt Ingves, annars slutar hon äta. :eek:

Jag tror på att en häst som är trygg med sin omgivning kan gå ute dygnet runt utan något sämmre resultat.
En häst sover ju inte så mkt, men den behöver sin vila och trygghet.

Läste någonstans att det va gjort en undersökning om just grovfoder gentemot kraftfoder upp till start.
De hästar som gick på bete el åt Hö/silage, presterade bättre än de som fick kraftfoder upp till start.

Bra mat och trygghet är A-O!

Jag har så inihelsike med brems på dagarna så mina hästar är inne när de är som piggast... På kvällen kommer all jäkla knott, vissa kvällar GÅR det inte att ha dem ute, det tar alldeles för mycket energi tyvärr och hästarna blir trötta och irriterade... Annars försöker jag ha dem ute så mycket det går i en hage på ungefär sju hektar med träd och så. Så mycket bete finns det inte i den, bara kort "gräsmattsgräs" så jag fodrar med hö hela sommaren...

Regelrätt bete går dom inte på, men det är avbetat, som en gräsmatta ungefär, så dom har alltid något att tugga på i hagen. Därför behöver dom tillskott på hö. Vill inte ha dom på riktigt sommarbete, för det tycker jag dom blir så "uppjästa" och slöa av. Men gräs vill jag ändå att dom ska få i sig. Dom går inte heller ute dygnet runt, jag upplever att dom blir så otroligt sega och slöa av det, dom vilar inte riktigt ute i hagen. Kanske beror på att vi har otroligt mycket mygg och knott?

På de proffsstall jag jobbat på där hästarna varit ute dygnet runt har man tagit in starthästarna på nätterna tre-fyra dygn innan start, just för att dom ska vila ut.

När jag jobbade hos Stig hade vi vissa hästar ute på natten i stora hagar. Men om gräset blev över knähöjd klipptes det ner, var max 10cm... Men 1dygn innan start fick dom stå inne över natten. Många stressade hästar gick kanon bra av att få vara ute så mycket!

*Knapplån* Tack för alla svar, det är så bra att kunna få lite infallsvinklar på saker man funderar över.
Nu ska jag lasta pållen och åka in och köra provlopp!!!! Jag är redan nervös......:o

Pust, tillbaka och det gick bra. Blev tvåa på 18,4, okörd med huvan kvar!!!!Nu kan jag slappna av ända till nästa vecka när det är provloppsdags för den andra hästen:crazy:

Jag inbillar mig att det är bra att ha även tävlingshästar på bete, om de kopplar av och vilar ute vill säga. Jag har märkt en tendens att de som tycker att hästen presterar sämre då den äter gräs, ofta inte ger hästen nog tid att ställa om sig till färskt gräs.

Djurjouren skrev:
Pust, tillbaka och det gick bra. Blev tvåa på 18,4, okörd med huvan kvar!!!!Nu kan jag slappna av ända till nästa vecka när det är provloppsdags för den andra hästen:crazy:

Grattis :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka