Har någon provat islandsstigbyglar med snodd?

Lisis

Trådstartare
Jag rider med stigbyglar med "vridet" fäste för stigläder.
Jag undrar om någon provat sådana fast med snodd på sidan? mvh Lisis

Sv: Har någon provat islandsstigbyglar med snodd?

Varför vill du ha stigbyglar med gummiband? De är de sämsta av alla säkerhetsstigbyglarna så folk har fastnar med skosnören o liknande i piggen som håller gummisnodden. Dessutom är de svagare än andras stigbyglar eftersom de inte har stöd på utsidan, det finns alltså risk att de kan gå av.
Vuill du ha säkra stigbyglar, satsa på ett par dyrare eller sätt tå-hättor på ett par vanliga...

Jo, det är nog för att de är den ända variant av säkerhetsstigbyglar jag provat, och jag hade inga problem med dem.

Men jag är öppen för förslag....
Har någon provat någon variant av säkerhetslösning på islandsstigbyglar?
De "korgar" man kan skruva på sin stigbygel hjälpte inte min kompis då hon fastnade:crazy:

Jag har en espaniola och stiglädret kan inte lossna från sadeln då de sitter fast i ringar.
Därför så känns det rätt så angeläget med en säker stigbygel, och jag vill helst ha det vridna fästet som finns på islandstigbyglar.

Ja :) det är precis sådanna jag har nu, fast jag undrar om någon har sådanna med gummisnodd....

I och med att yttersidan är "öppen" är det en form av säkerhetsstigbygel... jmf med den som kallas australiensisk ...

Jag har också en Espaniola, men jag har vanliga australiensiska säkerhetsstigbyglar som jag satt fast såna där tåburar på, kanske burarna även går att sätta fast på dessa med vridet fäste, kanske bara behöver nån liten småjustering...:idea:

Jag skulle satsa på ett par kvick out, en av de säkraste på marknaden! Ena sidan öppnar sig om man fastnar med foten i stigbygeln.

Det finns islandsstigbyglar av märket sprenger som är av säkerhetsmodel, dyra men sägs vara suveräna.
De finns bla på Ingdams.com och calevo.com

fast här kan vi ju dra upp det som dras upp i varje tråd där sprenger rekommenderas som säkerhetsstigbygel!

Det går att fastna i dessa även om plattan är vickbar, får du in foten så sitter du där du sitter precis som i en vanlig enkel stigbygel!

Jo det må vara sant,
men folk kan nog fastna i alla sorters stigbyglar verkar det som.

De är nog lite bättre ändå än vanliga stumma iom att de flexar.
Och garanterat bättre än såna med gummisnoddar,
de borde inte ens få kallas säkerhetsstigbygel.
(Mig veterligen är sprengers islandsmodell den enda islandsmodellen som är en säkerhetsstigbygel om man inte köper såna med tåkorg)

Vet inte om Kwick out är bra, men de görs inte i islandsmodell som TS efterfrågade och då går de ju bort,
vilket de även gör för mig.

Jag vill ha isländska stigbyglar och inget annat.

Jag tackar för alla svar....:)
Funderar på om jag kanske kan sätta på sådana "metallbitar" man sätter mellan stigbygeln och stiglädret.
Är det någon som har erfarenhet av dem?

Liknande trådar

Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
745
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
553
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka