Har någon målat furumöbler?

raggsock

Trådstartare
Jag har furumöbler i sovrummet :crazy: , sänggavel, sängbord och ett skåp.
Nu har vi ett nybyggt sovrum som vi snart ska flytta in i.:laugh:
Det är vita panelväggar, snedtak, grå lister och ett fint ekgolv.

Kan jag måla mina lackade furumöbler? Blir det bra?
Vitt eller ljusgrått kanske?

Tips eller bilder från någon som lyckats mottages tacksamt ;)

Sv: Har någon målat furumöbler?

Det blir jättebra, skulle jag säga! Håller själv på med diverse projekt, och ska snart måla om en kökssoffa i furu i vitt, grått eller gråblå (måste bara bestämma mig..). Har vitbetsat vårt furu-sovrum nyligen, och det gör stor skillnad.

En bild för att visa kontrasterna, bara provbetsat en liten del av taket:
dsc02629_77209607.jpg

Tog två varv betsning för oss för att få det riktigt snyggt, men det beror ju också på vilken täckning man vill ha.

dsc02665_77210182.jpg

Vill du ha heltäckande så skulle jag måla istället.

Angående förarbetet så är det bäst att kolla med färgsäljaren, de brukar ha koll. För våra tak och väggar så behövdes ingen slipning utan bara målartvätt.

Tillägg: vi har ett fd. furufärgat vitrinskåp som är ommålat till gråblått, men hade ingen bra bild på det tyvärr.

Så länge du ser till att slipa möblerna först så är det inga problem alls. :)

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon flyttar till hus i mitten av maj och det kommer bli en del renovering. Köket skall rivas ut och bytas helt och hållet...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: Flash5
·
Hemmet Har just nu ett helt okej kök, men lite små tråkigt kan jag tycka. Luckorna är vita, kaklet vitt och diskbänken i stål samt vissa...
Svar
8
· Visningar
2 391
Senast: Nixehen
·
Hemmet Snart blir det flytt :) Och färgen i sovrummet är gräslig så här ska målas. Men så till den stora frågan, jag (vi) vet inte alls vilken...
2
Svar
20
· Visningar
10 211
Senast: Tassetass
·
Hemmet Jag har funderat på att tapetsera vårt tv-rum eller vårt sovrum med någon tapet i lite ljusare grå färg, eller ljus å ljus, det har...
Svar
13
· Visningar
5 585
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka