Har min häst fått spatt?

tessiem

Trådstartare
Häst: 18-årig, triangelmärkt valack. Tidigare hopphäst. Frisk & fräsch men hade i somras lymfangit.
Rids 3-5 dgr/vecka. Hobbyrids dvs. ute eller dressyrträning (lättare!).

Nu har hästen visa´t en konstig grej under ridning..hans ena bakben verkar "låsa" sig i kotan & han haltar till/visar sm'ärta när detta händer. Händer i alla tre gångarter. Visar ingen hälta men jag har inte gjort böjprov.
Verkar besvärad i rörelse ibland.

Vad tror ni?
Jag vet att jag borde åka till klinik men han har reservation på alla ben så jag vill först höra vad andra har för erfarenhet av liknande.

Sv: Har min häst fått spatt?

Det är nog helt omöjligt att avgöra såhär. Spatt sitter ju i glidlederna i hasen, men visst kan väl besvären kanske yttra sig i kotan också, de kan ju få ont på fler ställen än där grundproblemet sitter.

Min häst som hade spatt blev motvillig när jag pressade honom i ridningen (mot hur han hade varit innan),han såg väldigt snett musklad ut över korset när jag tittade på honom i stallgången bakifrån, och han "tappade" ett bakben då och då i ridningen. Han kändes inte uppenbart halt till en början, men symtomen han hade har jag märkt är ganska vanliga för spatthästar. Han blev sen stelare och stelare med tiden (efter att vi hade fått diagnosen).

Din häst kan ju ha spatt, men lika gärna något annat. Vad för skada har gett honom reservation på benen?

Jag tror att enda sättet på att ta reda på vad din häst har för problem är att åka till veterinären.

Mvh MAria

Röntgar de för att se om det är spatt?
Han har haft en senskada som lett till triangelmärkningen. Såvitt jag vet iaf.

Det är nog helt omöjligt att avgöra såhär. Spatt sitter ju i glidlederna i hasen, men visst kan väl besvären kanske yttra sig i kotan också, de kan ju få ont på fler ställen än där grundproblemet sitter.

Min häst som hade spatt blev motvillig när jag pressade honom i ridningen (mot hur han hade varit innan),han såg väldigt snett musklad ut över korset när jag tittade på honom i stallgången bakifrån, och han "tappade" ett bakben då och då i ridningen. Han kändes inte uppenbart halt till en början, men symtomen han hade har jag märkt är ganska vanliga för spatthästar. Han blev sen stelare och stelare med tiden (efter att vi hade fått diagnosen).

Din häst kan ju ha spatt, men lika gärna något annat. Vad för skada har gett honom reservation på benen?

Jag tror att enda sättet på att ta reda på vad din häst har för problem är att åka till veterinären.

Mvh MAria

Ska även tillägga att hästen har varit snubbligare än vanligt detta året..Trott att det berott på att han tappat muskler. Vilket han gjorde i vintras och ser nu rätt så omusklad ut trots att han ridits regelbundet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar