Har medryttarpriserna skenat iväg?

Lupino

Trådstartare
Jag läser mycket medryttarannonser eftersom jag letar medryttarhäst och slås av att priserna verkar ha gått upp. Jag har själv ingen åsikt egentligen om nivå - är någon beredd att betala så är det marknadspris. Men jag har ändå reagerat på att jag sett flera Stockholmsannonser där priset för 2 dagar/veckan varit 2000 kr/månaden.

Många anser att det kan vara rimligt att dela den egna kostnaden på 7 och sen ta (något mindre ofta eftersom en medryttare oftast inte har någon bestämmanderätt) för motsvarande dagar man behöver hjälp. Det var ett bra tag sen jag hade egen häst nu men har svårt att tro kostnaden för hästen är 14.000 i månaden? Eller är jag ute och cyklar? Eller ska det ses som en så enorm förmån att få rida en häst utbildad LA (ibland LA/MSV)? Man får ju tänka på att egen tränarkostnad också tillkommer. Min absoluta smärtgräns för 2 dagar/veckan är 1500 kr/månaden. Har ni sett trenden?

Ni som tycker att medrytteri borde vara gratis eftersom man hjälper ägaren har kommit till tals i tidigare trådar i ämnet så utelämna gärna den diskussionen.
 
Man vill väl få så mycket betalt som möjligt som hästägare. Själv betalade jag 500kr/månaden för 2 gånger i veckan vilket jag tycker var väldigt rimligt. :)
 
Jag läser mycket medryttarannonser eftersom jag letar medryttarhäst och slås av att priserna verkar ha gått upp. Jag har själv ingen åsikt egentligen om nivå - är någon beredd att betala så är det marknadspris. Men jag har ändå reagerat på att jag sett flera Stockholmsannonser där priset för 2 dagar/veckan varit 2000 kr/månaden.

Många anser att det kan vara rimligt att dela den egna kostnaden på 7 och sen ta (något mindre ofta eftersom en medryttare oftast inte har någon bestämmanderätt) för motsvarande dagar man behöver hjälp. Det var ett bra tag sen jag hade egen häst nu men har svårt att tro kostnaden för hästen är 14.000 i månaden? Eller är jag ute och cyklar? Eller ska det ses som en så enorm förmån att få rida en häst utbildad LA (ibland LA/MSV)? Man får ju tänka på att egen tränarkostnad också tillkommer. Min absoluta smärtgräns för 2 dagar/veckan är 1500 kr/månaden. Har ni sett trenden?

Ni som tycker att medrytteri borde vara gratis eftersom man hjälper ägaren har kommit till tals i tidigare trådar i ämnet så utelämna gärna den diskussionen.
Utan att ha ngn åsikt, vet inte alls vad det kostar att ha hästar inhyrda, får jag det till att det kostar 7 000 kr i månaden i så fall dvs 1000/veckodag?
 
Utan att ha ngn åsikt, vet inte alls vad det kostar att ha hästar inhyrda, får jag det till att det kostar 7 000 kr i månaden i så fall dvs 1000/veckodag?

Haha, snacka om tankevurpa:o:D. Du har helt rätt och då låter det helt plötsligt inte så orimligt - men väldigt mycket pengar.
 
Beror nog lite var man bor. 5000 kr kommer man lätt upp i här runt Göteborg. Så 7000kr i tex Stockholm är nog inget ovanligt.
 
Jag har inte sett trenden, men håller inte benkoll heller ska medges. När jag bodde i Stockholm och själv var medryttare (dvs innan 2008) var det dock inget ovanligt med annonser där det kostade ett par tusenlappar i månaden. Då stod hästen inte sällan på en anläggning som låg hyfsat lättåtkomligt (inte mitt ute i skogen men inte inne i stan heller), var hyfsat utbildad och ofta halvblod. Typ. Mitt intryck var/är att det ofta rörde sig om att ägaren ville ha lite ekonomisk avlastning i lika mån som tidsmässig. Stallhyra på kanske 4-5k om det finns ridhus (på vissa ställen får man då betala för ridhuset utöver det...), försäkring som är bra mycket dyrare än för min fjord, skoning för säg 1200:- (det är vad jag betalar idag, utgår från det helt enkelt), en drös andra årliga kostnader...det drar ju lätt iväg.

//Liten, som inte hade råd att rida såna hästar iom ridskolans inte så billiga taxa, och betalade runt 300:- för ett par dagar i veckan på inte så fancy ställen/hästar.
 
Nä, kan inte köpa att det skulle vara så dyrt att vara medryttare. Finns ingen anledning att lägga så mycket pengar varje månad utan att ha eget kapital inblandat, så att säga.

Vår familj har häst på en stor anläggning, hästen är en trevlig läromästare. Vi har ingen medryttare, men OM vi haft en så skulle huvudfokus vara en pålitlig och duktig person. Mer än pengar. Har tidigare försökt ha medryttare utan att ta betalt men det har inte fallit väl ut. Oansvariga medryttare som inte gjort som man instruerat.

Så jag har fått ändra uppfattning och tänka att medryttare kanske ska betala endel ändå. Men inte stora summor varje månad, mer symboliskt. Säg 250-500 kr för en dag i veckan per månad, 500-1000 kr per månad för två dagar. I slutändan är en medryttare avlastning. Hästen är min, och därför ska jag stå mesta kostnaden. Vill jag ha ekonomisk avlastning finns möjligheten att skaffa halvfodervärd.
 
Stockholm har väl alltid varit unikt i fråga om priser för medryttare pga hur otroligt höga stalluppehälle är där jämfört med alla andra stora städer i Sverige . Enda länet typ som är så dyrt att ha häst i att flera hästägare får det att gå runt pga betalande medryttare som betalar vesäntliga summor av den anledningen primärt .
 
Har väl alltid kostat i Stockholm?
Är ju svindyrt att ha häst i de centralare delarna.
När jag bodde är minns jag summor som 100 kr i månaden, 500 i månaden och till och med 1500 i månaden.

I Småland däremot verkar det ovanligt att (kunna) ta betalt av medryttare.
Finns så mycket hästar att välja och vraka emellan som medryttare:)
 
Stockholm har väl alltid varit unikt i fråga om priser för medryttare pga hur otroligt höga stalluppehälle är där jämfört med alla andra stora städer i Sverige . Enda länet typ som är så dyrt att ha häst i att flera hästägare får det att gå runt pga betalande medryttare som betalar vesäntliga summor av den anledningen primärt .

Ja, många verkar vara mer eller mindre beroende av extrainkomsten vilket ändå är lite skrämmande. Om man önskar få hjälp av någon över 18 är det inte alltid helt lätt att ens hitta någon. Hästen kan dessutom bli sjuk och medryttare är inte alltid så långvariga och det blir lätt att få glapp i betalningen efter en slutat och innan en ny börjat.

På tal om sjukdom. Hur ser ni andra på betalning under pågående medryttarskap om medryttarhästen blir oridbar (t.ex halt)? Enstaka tillfälle tycker jag inte är så mycket att orda om men om det är mer långvarigt ser jag inte framför mig att betala. Vad tycker ni?

För 10 år sen när jag hade häst kostade min stallplats 4500 kr/månaden (ett antal mil från stan) så att det kostar vet jag. Jag hade själv medryttare men tog inget betalt för jag ville inte erbjuda en massa träning och så utan mestadels uteritter.
 
Nja, tror mer att det är för att kunna stå på de stora anläggningarna med mkt bra kommunikationer som den ekonomiska avlastningen behövs, om hästarna stod uppstallade utan ridhus och med bara torrdass och ev ridbana skulle det både vara billigare men även svårare att hitta medryttare. Sanningen att säga så är det många medryttare som vill stå på den stora anläggningen med bra kommunikationer och rida ett halvblod, att rida ut på fd travaren rätt ut i skogen lockar inte alls lika många. ;)
 
Ja, många verkar vara mer eller mindre beroende av extrainkomsten vilket ändå är lite skrämmande. Om man önskar få hjälp av någon över 18 är det inte alltid helt lätt att ens hitta någon. Hästen kan dessutom bli sjuk och medryttare är inte alltid så långvariga och det blir lätt att få glapp i betalningen efter en slutat och innan en ny börjat.

På tal om sjukdom. Hur ser ni andra på betalning under pågående medryttarskap om medryttarhästen blir oridbar (t.ex halt)? Enstaka tillfälle tycker jag inte är så mycket att orda om men om det är mer långvarigt ser jag inte framför mig att betala. Vad tycker ni?

För 10 år sen när jag hade häst kostade min stallplats 4500 kr/månaden (ett antal mil från stan) så att det kostar vet jag. Jag hade själv medryttare men tog inget betalt för jag ville inte erbjuda en massa träning och så utan mestadels uteritter.
När jag hade medryttare så fick de betala om hästen blev stående en vecka men inte mer, i annat fall var jag bara glad om de orkade pallra sig ut och pyssla med hästen även om hon inte reds. Få medryttare som bryr sig om hästen när den inte är ridbar.
 
På tal om sjukdom. Hur ser ni andra på betalning under pågående medryttarskap om medryttarhästen blir oridbar (t.ex halt)? Enstaka tillfälle tycker jag inte är så mycket att orda om men om det är mer långvarigt ser jag inte framför mig att betala. Vad tycker ni?

Jag ser det som rimligt att medryttaren inte behöver betala om hästen inte går att motionera pga skada. Jag tänker att ett par tillfällen eller så, kanske pga ett sår eller annan mindre grej, kan vara väl men mer än nån vecka i sträck..nje. Om hästen t.ex. går att tömköra i viss mån (kanske inte i "full galopp" då men ändå lite mer än typ en kvart i skritt längs en grusväg..), och medryttaren kan/vill tömköra, så kan jag se det som rimligt att arrangemanget fortsätter som vanligt alternativt med nåt avdrag enligt överenskommelse.
 
Nja, tror mer att det är för att kunna stå på de stora anläggningarna med mkt bra kommunikationer som den ekonomiska avlastningen behövs, om hästarna stod uppstallade utan ridhus och med bara torrdass och ev ridbana skulle det både vara billigare men även svårare att hitta medryttare. Sanningen att säga så är det många medryttare som vill stå på den stora anläggningen med bra kommunikationer och rida ett halvblod, att rida ut på fd travaren rätt ut i skogen lockar inte alls lika många. ;)
Var i Stockholm är du i de fall du beskriver ?
I övriga län går det utmärkt att stå på anläggningar utan att det kostar särskilt absurda summor . Ffa brukar inte ägare som skaffar medryttare ha primära behov av att en medryttare ska bidra till att finansiera stallhyran på alls samma sätt som i det län som redovisas.

TS : jag tycker inte medryttare ska betala för att ta hand om icke ridbar konvalescent .
 
Jag har "billig" stallplats en bit utanför Stockholm (går ej att ta sig dit kommunalt), räknar på att de fasta kostnaderna landar på ca 5-6000 (stallplats, skoning, vacc, försäkring) därutöver kanske man behöver köpa utrustning, täcken, flugmedel m.m. Vet att på många stall så är bara stallhyran 5-6000 och sen tillkommer resten av kostnaderna..

Så jag tycker väl inte att 2000 är oskäligt med tanke på att kostnaderna skenar iväg men man kan ju bara ta de priser som folk är villiga att betala.
 
Ursäkta min dumma (men nyfikna) fråga. :angel:

Men finns det verkligen människor i Stockholm som enbart har "hobbyhästar" och "skogsmullar"? Alltså hästar som inte tränas och tävlas på högre nivåer. Jag syftar på våra vanliga sällskapshästar som man rider på för nöjes skull. Tänker mig att stallhyrorna är för höga för att ha ett sådant fritidsintresse. Spekulerar lite i att hästägarna i Stockholm/Göteborg lägger ner mycket pengar på tävlingshästar och är mer satsande i ridsporten?

Hoppas att ni förstår min fråga. :o Jag kommer från en pytteliten tätort i södra norrland så jag har ingen koll, haha!
 
Nja, tror mer att det är för att kunna stå på de stora anläggningarna med mkt bra kommunikationer som den ekonomiska avlastningen behövs, om hästarna stod uppstallade utan ridhus och med bara torrdass och ev ridbana skulle det både vara billigare men även svårare att hitta medryttare. Sanningen att säga så är det många medryttare som vill stå på den stora anläggningen med bra kommunikationer och rida ett halvblod, att rida ut på fd travaren rätt ut i skogen lockar inte alls lika många. ;)
fördommar fördommar fördommar.....alla människor söker inte halvblod på grym anläggning,jag tex föredrar litet stall med travare att rida i skogen framför halvblod på stor ankläggning för att ta ditt exempel.
 
Ursäkta min dumma (men nyfikna) fråga. :angel:

Men finns det verkligen människor i Stockholm som enbart har "hobbyhästar" och "skogsmullar"? Alltså hästar som inte tränas och tävlas på högre nivåer. Jag syftar på våra vanliga sällskapshästar som man rider på för nöjes skull. Tänker mig att stallhyrorna är för höga för att ha ett sådant fritidsintresse. Spekulerar lite i att hästägarna i Stockholm/Göteborg lägger ner mycket pengar på tävlingshästar och är mer satsande i ridsporten?

Hoppas att ni förstår min fråga. :o Jag kommer från en pytteliten tätort i södra norrland så jag har ingen koll, haha!

Ja det finns det:)
 
fördommar fördommar fördommar.....alla människor söker inte halvblod på grym anläggning,jag tex föredrar litet stall med travare att rida i skogen framför halvblod på stor ankläggning för att ta ditt exempel.
Nej, jag skrev många, inte alla. :meh: Det är mycket lättare att hitta medryttare till halvblod på stor anläggning än de som vill rida fd travare i skogen.
 
Ursäkta min dumma (men nyfikna) fråga. :angel:

Men finns det verkligen människor i Stockholm som enbart har "hobbyhästar" och "skogsmullar"? Alltså hästar som inte tränas och tävlas på högre nivåer. Jag syftar på våra vanliga sällskapshästar som man rider på för nöjes skull. Tänker mig att stallhyrorna är för höga för att ha ett sådant fritidsintresse. Spekulerar lite i att hästägarna i Stockholm/Göteborg lägger ner mycket pengar på tävlingshästar och är mer satsande i ridsporten?

Hoppas att ni förstår min fråga. :o Jag kommer från en pytteliten tätort i södra norrland så jag har ingen koll, haha!
Det finns absolut skogsmullar!
Min erfarenhet är att det är olika på olika anläggningar! På anläggningarna där bara hyran kostar 7' är min uppfattning att det inte finns skogsmullar. Antagligen för att man inte vill betala för saker man inte behöver.
Detta är dock bara vad jag sett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 899
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 166
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 483
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 275
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp