Har köpt en kattunge idag=)

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare CA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 090
Sv: Har köpt en kattunge idag=)

Oj vad tidigt du tog den! Ska vara 11-12 veckor egentligen...

Min kattunge är nu 5 veckor men jag ska vänta tills den är 11 v iaf.. Så gudomligt söta när de är så små! :)

Så du har också en helviting :love:

Prosit skrev:
Det som är tråkigt är att alla nyblivna kattungeägare säger samma sak.
"Tar inte vi katten så tar någon annan den/ den blir avlivad/dränkt/skjuten osv. "

Det har liksom blivit en dålig ursäkt tycker jag. Ta en annan katt från en "mer seriös" människa då?! Som har kvar kattungarna tills de blivit gamla nog!

Vad menar du med dålig ursäkt??? Jag kan väl inte göra så mycket om kattägarna säger att de kommer skjuta kattungarna om ingen tar dom? Jag har inget hjärta av stål, så därför tog vi katten. Vi har haft många katter förr och har aldrig tagit nån så här tidigt så att du skriver att "alla nybliva kattungeägare säger samma sak" är helt fel enligt mig. Du hade hellre sett att de antingen dödade ungarna eller sålde dom till nån annan? JAg tycker att vi har gjort vad vi kunnat göra. Vi har även andra gånger köpt nergångna katter från olika katthem, allt från 300 kr och uppåt för vanliga bondkatter som var fulla med mask, okastrerade, ovaccinerade. Vi har gått till veterinär direkt och fixat allt som skulle göras. Efter många månader har vi fått härliga katter. Dessa katter har i vissa fall blivit av med sin mamma i mkt tidigt ålder, varit vildkatter, bott hos folk som misskött dom osv. Jag är iallafall en sådan person som skulle kunna ta hem både katter, hundar och hästar för jag tycker synd om dom.

Men att vi aldrig köpt en dyr raskatt gör oss förmodligen till oseriösa enligt vissa.

Ok, alla nyblivna kattungeägare säger kanske inte samma sak. Men när man frågar någon hur gammal kattungen är, och de svarar 6 veckor, och man FRÅGAR varför de tagit den så tidigt, så är det det svaret man får, är du med då?? Det är väldigt vanligt.
Det är ju klart att de som har kattungarna hittar på ursäkter för att bli av med dem. Då går de ju åt fortare.

Vi har även andra gånger köpt nergångna katter från olika katthem, allt från 300 kr och uppåt för vanliga bondkatter som var fulla med mask, okastrerade, ovaccinerade.

Ja, det är ju där de hamnar när folk tröttnat på den lilla söta, rara, busiga ulltussen med de blå ögonen..... när den är lite större, börjar välta blomkrukor, riva på soffan, tugga på filtar, kissa inne osv...
Märkliga kattehem som inte avmaskar o vaccinerar :confused:

Det känns inte bra att vi tog han ifrån sin mamma och all trygghet så tidigt, men hade inte vi tagit katten hade antingen nån annan gjort det eller hade de avlivat den.

Det här som du skrev då?? Vad hände med de andra kattungarna då????

Jag är iallafall en sådan person som skulle kunna ta hem både katter, hundar och hästar för jag tycker synd om dom.
Det är faktiskt jag oxå, men jag inser att jag inte kan ha så många djur hemma. Jag bor i lägenhet, och på den ytan så är det bra med två katter. Därför åker jag inte heller och tittar på några kattungar/hundvalpar/hästar.... Djuren mår inte bättre av att jag står och känner ångest för att jag inte kan ta hem dem.

Tråkigt men sant.

taccotad skrev:
Men att vi aldrig köpt en dyr raskatt gör oss förmodligen till oseriösa enligt vissa.

De där orden sa du själv, det gjorde inte jag. Jag har själv två huskatter hemma och de är lika mycket katt som en birma eller perser eller vilken renrasig katt som helst.

Jag kommer väl bli klassad som Kattforumets apj-vel efter det här inlägget...... men det är smällar man får ta, eller vad säger man??

Vi har även andra gånger köpt nergångna katter från olika katthem, allt från 300 kr och uppåt för vanliga bondkatter som var fulla med mask, okastrerade, ovaccinerade. Vi har gått till veterinär direkt och fixat allt som skulle göras.

Konstigt att ni fått stå för det! Alla katthem jag känner till "fixar" katterna innan de får nytt hem, kastreras, vaccineras, öronmärks o avmaskas.

Jag är iallafall en sådan person som skulle kunna ta hem både katter, hundar och hästar för jag tycker synd om dom.

Visst vore det underbart om man kunde rädda varenda en som far illa. Men i de flesta fall mår dessa djur bäst av att få somna in. Det hör inte hit men när man sitter och läser hästannonser förstår jag inte hur man kan ha mage att sälja en skadad häst vidare istället för att avliva den. Finns inga garanter att den får det som man önskar..

Jag tror säkert att det är väldigt vanligt att många nyblivna kattungeägare svarar det du skrev. Det är jag helt med på.

Jag förstår också att den som har alla kattungarna kör med såna metoder för att bli av med dom fortare.

Denna gången var vi och kollade på kattunge för att vi skulle ha EN. Vi visste hur gamla dom var men räknade kallt med att vi skulle hämta den om några veckor, men så var det ju inte.... Vi skulle ha EN katt till för att vi har redan en annan här hemma och vi vill kunna lägga både tid och pengar på våra djur, därför hade vi bestämt att det räckte med att ha totalt 2 katter. Det är ju en hel del kostnader som även katter drar med sig.

Jag vet inte vad som hände med de andra kattungarna, antingen såldes de eller så dödades dom. Det var vad mamman i familjen sa när vi var där.

Det är väl klart att kattungarna inte mår bättre av att jag står där och har ångest över dom. Jag är aldrig i väg och kollar på varken valpar/kattungar/kaniner eller andra djur, FÖRUTOM när vi verkligen ska köpa något.

Javisst skrev jag de orden själv angående raskatt, har aldrig påstått att du skrev dom heller. Men ofta känns det så att har man inte köpt dyra raskatter har man inget att säga till om.

Håller med dig helt och hållet med det mesta du skrivit, men denna gången hade jag inte hjärta att lämna kattungen där när ägarna satt och sa flera gånger vad som skulle hända om vi inte tog den. Visst, dom kan ha ljugit också men jag kan inte läsa andras tankar. Jag har dåligt samvete över hela denna historien, men det hade jag haft även om inte VI hade köpt en av dom, för jag hade vetat att de ändå inte fått vara kvar hos sin mamma tillräckligt länge.

Egentligen skulle vi kanske åkt därifrån och glömt alltihopa, men nu gjorde vi inte det, dumma som vi är. Förmodligen låter jag som en hemsk människa som kan utsätta en katt för detta, men det känns som det finns katter (och även andra djur) som har det värre. Vi avmaskar regelbundet, vaccinerar, kastrerar, ger enbart kvalitémat till djuren och visst är den dyrare men det är det värt! Vi är förmodligen hemska som låter katterna vare ute när de vill och dom får komma in när de vill. De är i stallet och utsätts för diverse faror. De klättrar i träd, leker på höloftet, jagar möss och råttor, kommer in och äter sen lägger de sig i husses och mattes säng för att sova några timmar. Jag hoppas verkligen att kattungen inte tagit allt för mycket skada, han har iallafall uppfostras mkt av vår honkatt. Leker mkt med vår hund.
Nu känner jag mig verkligen hemsk och kommer inte kunna släppa detta att vi tagit en kattunge på 6 veckor i från sin mamma, jag vet att katten inte mår bättre för att jag mår dåligt över detta men jag kan inte bestämma över mina känslor. Vet även att jag har mig själv att skylla när jag tog katten.

Ojdå, det här blev långt. Sorry!

taccotad skrev:
Vad menar du med dålig ursäkt??? Jag kan väl inte göra så mycket om kattägarna säger att de kommer skjuta kattungarna om ingen tar dom? Jag har inget hjärta av stål, så därför tog vi katten. Vi har haft många katter förr och har aldrig tagit nån så här tidigt så att du skriver att "alla nybliva kattungeägare säger samma sak" är helt fel enligt mig. Du hade hellre sett att de antingen dödade ungarna eller sålde dom till nån annan? JAg tycker att vi har gjort vad vi kunnat göra. Vi har även andra gånger köpt nergångna katter från olika katthem, allt från 300 kr och uppåt för vanliga bondkatter som var fulla med mask, okastrerade, ovaccinerade. Vi har gått till veterinär direkt och fixat allt som skulle göras. Efter många månader har vi fått härliga katter. Dessa katter har i vissa fall blivit av med sin mamma i mkt tidigt ålder, varit vildkatter, bott hos folk som misskött dom osv. Jag är iallafall en sådan person som skulle kunna ta hem både katter, hundar och hästar för jag tycker synd om dom.

En död katt lider inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: MJLee
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 670
Senast: MJLee
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 879
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 803
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka