Har jag glömt något?

MaRomer

Trådstartare
Ska skicka iväg min pålle på foder från April-september. Har nu knåpat ihop en lista med de saker jag tänkte skicka med.

Men vad säger ni? Har jag fått med allt? Ska jag skriva in nått annat?

Ev kommer jag ej skicka med ridtäckerna=) Beror ju lite på vädret.

Utrustning:
*Skall återlämnas i det skick som den lämnades.
*Skall hållas rent och snyggt.
*Visst slitage får förekomma, tex på benskydd, grimmor, boots.
*Slitage över det vanliga skall ersättas.
*Tappas något bort skall detta ersättas.

Medföljande utrustning är:
Thorowgood T6 RW Hoppsadel
Lämnas komplett med nya stigläder (bruna, märke Thorowgood), säkerhetsstigbyglar med gummi, ny sadelgjord med magplatta (Brun i storlek 130, märke Clarige House). Sadeln är i nyskick, utan repor och annat slitage. Strl 17 ” med Vid bom. Används ALLTID med tillhörande Fårskinnspad (Blå/beige, märke Mattes) Garanti finns vid fabriks fel, onödigt slitage.

Thorowgood T6 RD Dressyrsadel
Lämnas komplett med nya stigläder (svarta, märke Thorowgood), säkerhetsstigbyglar med gummi, ny sadelgjord (Svart i storlek 60, märke Clarige House). Sadeln är i nyskick, utan repor. Sliten vid sadelgjords stropparna. Strl 17” med normal bom. Garanti finns vid fabriksfel, onödigt slitage.

Träns

Pullarträns: Märke Kingston. Storlek full, Brunt med mässingsdetaljer. Levereras komplett med Gummitygel i storlek full och med tillhörande martingal (Cob). Båda av märket Kingston och bruna med mässingsdetaljer. 3-delat bett i storlek 13,5 medföljer. Allt i nyskick.

Kandar: Märke Clarige House. Storlek X-Full, svart med silverdetaljer. Levereras komplett med 2 lädertyglar av samma märke och storlek. Bridong och rak kandarstång i storlek 13,5 medföljer. Allt i nyskick.

Träns: Märke Okänt. Storlek full, Svart med silverdetaljer. Levereras med Flätad lädertygel, och förbygel med martingal. Båda svarta i storlek full. Märke okänt. Snokrem medföljer ej, och skall ej användas. Kimblewick bett i storlek 13,5 medföljer.

Träns: Märke okänt. Storlek Cob, Svart med silverdetaljer. Levereras med tillhörande Hackamorebett (Svart i storlek full). Martingal i storlek full, med mässingsdetaljer medföljer.

Sv: Har jag glömt något?

Utetäcken

Regntäcke: Märke Marco Pro Rain. Storlek 135, blå/lila rutigt. Ofodrat. Ett litet synligt hål. Levereras med 2 bensnören.
Regntäcke: Märke Shires. Storlek 135, svart/grått. 100gr foder med hals. Hål i fodret på insidan av halsen. Levereras med 2 bensnören.
Regntäcke: Märke Horse Saver. Storlek 135, Beige. Fleece fodrat. Levereras med 2 bensnören.
Flugtäcke: Märke Horse Saver. Storlek 145, grå/blå. Levereras med flughuva (X-Full), magplatta, hel hals och benremmar. Nytt!

Innetäcken

Ylletäcke: Märke Mia RS. Storlek 140, svart/grått rutigt. Nytt! Levereras med svansrem. Har kryssgjordar.
Fleecetäcke: Märke Hansbo. Storlek 135, Röd/blått. Levereras med svansrem. Har kryssgjordar.
Fleecetäcke: Märke Mia RS. Storlek 140, blått/gult. Med hals. Levereras med svansrem. Utan gjordar.
Bumullstäcke: Märke Shiny. Storlek 135, blå/vit rutigt. Levereras med benremmar. Har kryssgjordar.

Ridtäcken:

Ylletäcke: Märke Mia RS. Storlek full, grått. Levereras med svansrem.
Regntäcke: Märke Event. Storlek cob, brunt. Levereras med svansrem.

Benskydd:

Senskydd: Märke Hampa Pro. Storlek full, svarta. Komplett set om 4 st. Slitna på insidan.
Bakskydd: Märke Clarige House. Storlek Cob, svarta i läder. Korta bakskydd. Slitage på lädret.
Bakskydd: Märke okänt. Storlek full, svarta i neoprene. Korta bakskydd. Helt nya.
Framskydd: Märke Equi Guard. Storlek ponny, grå. Höga framskydd. Normalt slitna
Benskydd: Märke Equi Guard. Storlek S och M, Bruna i neoprene. Höga skydd, set om 4 st. Normalt slitna.

Boots: Märke okänt. Storlek L och XL, svarta i neoprene. Set om 4. Mycket slitna!!!
Boots: Märke okänt. Storlek L och XL, svarta i neoprene. Set om 4. Helt nya.
Boots: Märke Globus. Storlek L, svarta i neoprene/skinn. Set om 2. Helt nya.
Boots: Märke Globus. Storlek M, Svarta i neoprene/skinn. Set om 2. Helt nya.

All ridning/aktivering skall ske med boots runt om!

Grimmor

Lädergrimma: Märke okänt. Storlek full, svart med mässingsdetaljer och namnbricka. Levereras med svart kedjegrimskaft(Nytt). Används EJ i hagen. Används ALLTID vid transport.
Nylongrimma: Märke okänt. Storlek X-Full, grön med mässingsspännen. Levereras med blått kedjegrimskaft. Sliten.
Nylongrimma: Märke okänt. Storlek full, grön med texten ”Busig” på. Sliten.

Övrig utrustning

Diverse borstar, pälsglans,hovkratsar medföljer. Förnyas vid behov av fodervärden själv.

Ursäkta den långa och detaljerade listan=)

Verkligen en lång och detaljerad lista! Men jag förstår att du kopierat listan du kommer skicka med.

Vi har hyrt några ponnyer - och då har det bara "följt med" en sadel, ett par schabrak, ett träns och en grimma.......... Resten köpte vi själva.

Jag skulle inte ha skickat med så mycket! Särskilt om allt ska lämnas tillbaka i det skick det var (även om visst slitage accepteras). Fast det beror ju på om hästen är på foder för att sedan ev köpas........ OCH om du själv har plats att förvara grejorna!

Hur kan du förvänta dig att lämna nya saker och få tillbaka dom i det skicket de lämnades?

Det är lite tvetydigt när du skriver att det ska lämnas tillbaka i samma skick men ändå visst slitage får förekomma...

När jag lämnade min häst på foder skickade jag med x antal täcken och fick inte tillbaka samma antal men jag som hästägare vet om vad som är förbrukningsvaror och ej.

Dvs ett trasigt täcke förväntar jag mig inte ersättning för. Har jag täcken som jag är så rädd om så skickar jag inte med det.

Däremot kan man ju be att få tillbaka det trasiga täcket i trasigt skick för att själv laga det senare.... Om det "bara" är revor i det...

Vet inte om du glömt något, men däremot kanske du ska fotografera en del av sakerna som har lite mer värde t.ex sadlarna för att kunna visa på att det inte fanns repor och liknande när du lämnade iväg dom. Kanske också om du hade några dyrare täcken och liknande.

/Camilla

Hur kan du förvänta dig att lämna nya saker och få tillbaka dom i det skicket de lämnades?

Det är lite tvetydigt när du skriver att det ska lämnas tillbaka i samma skick men ändå visst slitage får förekomma...

När jag lämnade min häst på foder skickade jag med x antal täcken och fick inte tillbaka samma antal men jag som hästägare vet om vad som är förbrukningsvaror och ej.

Dvs ett trasigt täcke förväntar jag mig inte ersättning för. Har jag täcken som jag är så rädd om så skickar jag inte med det.

Däremot kan man ju be att få tillbaka det trasiga täcket i trasigt skick för att själv laga det senare.... Om det "bara" är revor i det...

Jag tar för givet att om det blir en skada på tex nån av sadlarna skall fodervärden givetvis ersätta dessa! Iom de är nya!

Men som sagt vanligt slitage är ju en självklarhet. Kommer ju inte be henne ersätta några skydd, eller täcken eller nått gammalt träns som går sönder. Utan menar mest att hon skall vara rädd om utrustningen=) Om någon annan häst orsakar skador på min utrustning kommer jag be henne ersätta detta. sen kan alltid en tygel, ett träns eller stigläder gå sönder. Men detta har vi kommit överrens om att hon isf skall ersätta. OM jag vill det! Är mest sadlarna och nått rräns jag är rädd om=)

Att förvara sakerna "hemma" funkar ej då jag ej har plats.

Har inte fodervärden egna täcken eller vill köpa täcken till din häst?

Vad jag menar är att när jag hade foderhäst förr i tiden så köpte jag gärna ett fleecetäcke eller använde mitt egna träns osv.

Kanske en bal hö eller vad hästen nu äter så man kan vänja in lite snällt på det nya fodret.

Tycker som många andra att det är väldigt mycket grejer som följer med. Kanske ska du fota alla grejer precis innan du lämnar bort dem för att ha något att gå tillbaka till om det blir problem :idea: Det är ju inte billigt att köpa en helt ny uppsättning av detta.

Under vilken tidsperiod ska hästen vara utlånad?

Känns lite överdrivet att skicka med alla dessa täcken, om du inte bor uppe i norrland så räcker det ju med ett regntäcke och ett fleece. Det är mkt lätt att något tappas bort när man skickar med så mkt grejjer. Jag ångrar att jag skickade med så mkt saker när jag lånade ut min häst för hon som lånade köpte ju ändå en massa fina täcken och grejjer.

Hästen kommer nog inte att bli bättre omhändertagen för att den får med sig mer saker:)

skulle lätt kunna ta bort 1 träns, ett antal täcken ( har svårt att tro att hästen behöver alla dom) det låter som att et är väldigt mkt skydd oxå

Håller med om att du kanske inte ska skicka med så många träns och täcken
Sälj av det om du inte har plats för det

Svarar alla, men känns som om vissa av er kan läsa igenom mina tidigare svar=)

Hö kommer skickas med och så även det foder jag har kvar.

Hästen kommer åka om 4-6 v och vara borta tills sista sept, därav skickar jag med regntäcken och inne täcken. (Han rakas i aug/sep) Han är även rakad nu och går alltså med täcken dygnet runt.

Fodervärden och jag har kommit överrens om att hon vill ha med full utrustning. Hon vill ej köpa till något.

Ang träns: Hackamoret passar bara med cob tränset, Kandaret passar ju bara med kandaret, Hopptränset är ju trevligt å ha då det e samma färg som hoppsadeln. Och det svarta tränset är ett slit och släng som jag använder till vardags. Det sitter även olika bett på dessa träns.

Ang benskydd: Är till 100% e slit och släng vara. Får räkna med att minst 1 par fram o bak är trasiga när han kommer hem. Dvs bara att kasta. Bootsen...Ja ni, inte ett enda par lär vara hela och hon lär även få köpa fler par=) Så känns taskigt att inte skicka med nått nytt par.

Ang sälja...Varför skulle jag sälja när hästen kommer tillbaka i Sept? Finns ingen anledning alls!

Hoppas detta är svar nog=)

Just det, har redan foto på de mesta av sakerna men som sagt, Det mesta räknar jag med slitage på. Så länge det inte är onaturligt mycket!

Det låter som en bra lista och det är bra att du är berädd på att visa saker (täcken, benskydd mm) kommer behövas slängas och sådana saker kanske inte behöver ersättas just pga. att det är lite slit och släng.

Men jag tolkar det som om att du förväntar dig att få tillbaka sadlarna i ny skick och det måste jag säga att det kan du nog inte. Repor och slitage kommer förekomma (om det nu är meningen att hon ska rida i dem, vilket det troligen är) Dock hade jag satt kravet att dem inte får vara i sönder eller onaturliga slitage (sömmar som börja släppa eller liknande)

Kvinnan jag har min häst hos hade ute sin c-ponny på foder. Hon hade en detaljerad lista precis som du. Dock lurade fodervärdarna henne på all sin utrusting i princip. Visst fick hon tillbaka nästan samma antal saker och liknande, men i mycket sämmre kvalitet eller i väldigt dåligt skick.
t ex. Stigläder med syntet kärna, horsepol, kostade runt 500 kr som nya och var helt nya. Fodervärden sade att hon var tvungen att köpa nya (vilket dem som hon "köpte" inte var) så vid tillbaka lämning av sadel satt ett par omatchande (ett mörkbrunt och ett svart) stigläder av olika storlek. och dessutom var det ena väldigt sönder (fattas en bra bit)

Var nogran med att skriva att det ska ersättas med liknande utrustning ur samma prisklass och att du ev. får godkänna inköpet innan.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som en bra lista och det är bra att du är berädd på att visa saker (täcken, benskydd mm) kommer behövas slängas och sådana saker kanske inte behöver ersättas just pga. att det är lite slit och släng.

Men jag tolkar det som om att du förväntar dig att få tillbaka sadlarna i ny skick och det måste jag säga att det kan du nog inte. Repor och slitage kommer förekomma (om det nu är meningen att hon ska rida i dem, vilket det troligen är) Dock hade jag satt kravet att dem inte får vara i sönder eller onaturliga slitage (sömmar som börja släppa eller liknande)

Kvinnan jag har min häst hos hade ute sin c-ponny på foder. Hon hade en detaljerad lista precis som du. Dock lurade fodervärdarna henne på all sin utrusting i princip. Visst fick hon tillbaka nästan samma antal saker och liknande, men i mycket sämmre kvalitet eller i väldigt dåligt skick.
t ex. Stigläder med syntet kärna, horsepol, kostade runt 500 kr som nya och var helt nya. Fodervärden sade att hon var tvungen att köpa nya (vilket dem som hon "köpte" inte var) så vid tillbaka lämning av sadel satt ett par omatchande (ett mörkbrunt och ett svart) stigläder av olika storlek. och dessutom var det ena väldigt sönder (fattas en bra bit)

Var nogran med att skriva att det ska ersättas med liknande utrustning ur samma prisklass och att du ev. får godkänna inköpet innan.

Jo jag har ju skrivit att slitage får förekomma, även på sadlarna=) Men som sagt inte onaturligt. Men så mycket mer slitage ska det inte bli på märkessadlar på 6 månader=) Jag har ju haft dem i 1 år resp 1,5 år och de ser HELT nya ut fortfarande.

Ok ska lägga till att ev utrustning som skall ersättas, ska ersättas med utrustning i samma prisklass.

Jag skulle även skriva att läder ska tvättas med tvål och smörjas in regelbundet.
Skulle skriva med vilka produkter också. Om du nu är rädd om grejjerna. Personligen vill jag inte
att nån använder olja på mina saker tex.

Jag skulle även skriva att läder ska tvättas med tvål och smörjas in regelbundet.
Skulle skriva med vilka produkter också. Om du nu är rädd om grejjerna. Personligen vill jag inte
att nån använder olja på mina saker tex.

Ok, skall tillägga detta=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka