har jag dragit ihop honom..???

Y

Yellow_Dino

Rider en häst på ridskola som är världens underbaraste, lugn och lydig, bara 7år. när jag ska rida honom i form håller jag normalt stöd, med yttertygel lite mer, och kramar lite med tygeln och driver lite samtidigt. det behövs bara lite för att han ska få in baken o upp ryggen en aning. Han går kvar i både skritt trav o galopp, samt övergångar. Eftersom jag ibland rider barbacka så känner jag när han går i form, eftersom han blir bekvämare att sitta på, med mjukare steg och skönare rygg. Nu kom jag på (och blev rädd för) att jag klämmer ihop honom! min ridlärare tycker det ser bara bra ut. Vi ska dressyrtävla i slutet på månaden och man vill ju inte visa upp en ihopkläd häst... :crazy: Hoppas ni förstod!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: har jag dragit ihop honom..???

Jag tycker du ska lyssna på din ridlärare! H*n vet väl förhoppningsvis bättre än någon här hur du rider ;)

Men, en häst som går i form upplever i alla fall jag sällan som mer bekväm att sitta på? En häst som går och "spar sig", ja, den blir bekvämare. Men när formen känns helt rätt blir takten mer bestämd och rörelsen i bogarna förhoppningsvis mer lösgjord & rörlig - barbacka på min häst är det risk att man åker av om man exv försöker sig på en medelmåttig ökning i trav när han går i en bra form. Sen är ju jag "allergisk" mot uttrycket "stöd på yttertygeln" - om du cyklar och ska svänga till exv vänster; går det bra att svänga då om du håller emot med högerhanden i styret?

Om din ridlärare tycker det ser bra ut - varför litar du inte på honom/henne? Vi har ju inte ens sett dig & hästen?!

"Sen är ju jag "allergisk" mot uttrycket "stöd på yttertygeln" - om du cyklar och ska svänga till exv vänster; går det bra att svänga då om du håller emot med högerhanden i styret?"

Men förböjer sig inte hästen då,om man bara tar i innertygeln?ska man bara släppa yttertygeln och inte ha nåt stöd alls då lr? bara undrar..
(sen om jag inte håller i med högerhanden när jag svänger till vänster med en cykel är det mkt stor risk att iaf jag ramlar ;) )

Men det är ju samma sak som med cykeln - som du själv skrev; släpper du högerhanden helt så går det också åt skogen. Det jag menar är att det finns en fara med att hävda att man ska ha "stöd på yttertygeln" eftersom många tar det så bokstavligt och håller i så pass att hästen går som en vagnshäst i hörnpasseringarna. Jag har tittat på undervisningen på en hel del ridskolor där ridläraren i stort sett skrikit åt sina elever att hålla i yttertygeln för kung & fosterland så att hästen gått med huvudet utåtställt i hörnen och sedan fått order om att därifrån "trycka ut hästen med sin inre skänkel" - ridning behöver faktiskt inte vara en kampsport.

Självklart förböjer sig hästen om du helt släpper tygeln - men du har ju också en mothållande skänkel?

oki då förstår jag..
jag har själv bara ett litet stöd på yttertygeln när jag rider och försöker rida mer med skänklar och sits än med tyglarna eftersom dom egentligen inte kan inverka så mkt på hästen(mer än huvudet) ,
har också varit med om att dom på ridskolan har sagt att man blåhålla i yttertygeln samtidigt som man "kramar" ( = drar för många) i innertygeln :smirk:

men nu ska jag inte ta upp mer plats i den här tråden så att trådskaparen kan få svar på sin fråga..

Själv upplever jag det som att hästen blir mer bekväm när ryggen börjar att arbeta, rörelsen går genom hela hästen och bakbenen bär mer och gör att det inte blir lika stötigt. :smirk:

känner direkt när min häst börjar hitta formen, känns som han svävar fram, får mer energi i steget, tyvärr så orkar han inte hålla energin så länge, men att sitta ner på han när han hittar formen är jobbigare blir mkt skumpigare men känns ändå mjukt på nåt sätt.
När han inte går i form känns det mer som han bara springer runt, steget känns mindre o slappare, och att sitta ner i är lättare men känns stötigare.

Att han är lite bekvämare att sitta på har att göra med att takten blir jämnare och att han andvänder ryggmusklerna så jag slipper sitta på ryggraden. det är vad jag tror.

men som sagt. ska det kännas att man har verklig kontakt med hästen i munnen? eller ska det kännas som att inte ha något i handen alls?

På min häst är ett "sug" i bettet ett tecken på att han börjar jobba ärligt.

När jag har "ingenting" i handen ser han ofta ut som ett liggande S över ryggen och släpper bettet, slutar arbeta och "fuskar".

Jag vill alltså ha en känsla i handen av en ständig kontakt, inte häng, och absolut inte att man blir trött i axlar, armar eller händer, det skall vara lätt, smidigt osv- men hästen skall följa handen och söka bettet. Länger jag tygeln skall hästen följa den framåt nedåt osv - och då krävs en kontakt och inte en avknäppt nacke med ett bett som undviks. :)

Det beror väl på om man har en ändamålsenlig utrustning eller inte. Min gigg har då tillräckligt brett mellan skacklarna för att hästen ska kunna böja sin sida.

Ja, nu kanske jag inte direkt på en gigg utan snarare en sulky vilken är i stort sett min enda erfarenhet av körning (har inte kört gigg SÅ ofta) - hemma är åtminstone uttrycket "som en vagnshäst" något man brukar säga om en häst som knappt böjer sig i hörnpasseringarna, utan snarare "drar sig igenom" på minst dubbla spår. Det är INTE ett påhopp på ex-travare, varmblod eller något annat sådant (om det nu skulle vara så att någon skulle uppfatta det på det viset... *suck*). Det är bara ett uttryck - och inlägget handlar om ridning, inte körning.

Jag tycker också att hästar brukar bli bekvämare när de går i form. Det är klart att en häst som inte tar ut steget ordentligt inte rör ryggen nåt vidare men när hästen går i form så är den ju mjuk i ryggen och det känns inte obekvämt att sitta på även om det skulle "röra sig" en del...

På sätt & vis kan man tycka att det känns bekvämare - när ryggen "kommer upp sig" så har man ju mer "stötdämpande" muskler mellan sig själv & ryggraden. Men en häst i bra form har också ett mer bestämt/distinkt steg och mer rörelse i rygg & bogar - som också åtminstone hos mig kräver mer rörelse i min rygg, bäcken & mage.

MIn häst (med sitt icke-topp-steg) har fått igång ryggsvinget i sidled på sistone, det kräver en hel del av min korsrygg, som tyvärr är väldigt stel. Tror det beror lite på vilket steg hästen har. Min häst har fått ngt bättre steg, men han är ju ljusår från en BRA gång.

Lite OT, men just korsryggen tycker jag man har konstant träningsvärk/stelhet i som ryttare. Man skulle ju tänka sig att den någon gång blev tillräckligt stark, men icke...

I mitt fall är jag för stark i korsryggen, musklerna drar ihop sig mer än de vill länga sig och det är därför svårt för mig att få igång mitt eget schwung. Har svårt att vicka på rumpan helt enkelt.

Det är ju en ganska liten följsamhet som ska till, man ska inte överdriva, men just denna lilla följsamma rörelse är väldigt svår för just min kropp. Men det är väl härligt att ALLTID att ha något att öva på...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 438
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur