Har jag bra värden på mitt hö?

B

Balkasch

Vad sägs om detta hö? jag har ingen kunskap alls om värden osv,
Torrsubs 84%
Sm råprot 45g
Energi 6,7 mj
Kalcium 3,2 g
Fosfor 1,3g
Magnesium 0,7 g
Kalium 10,5g
Råprot 91g /kg TS
Sm prot 54 g /kg TS
Energi 8,0 mj /kg Ts
jag funderar på att börja fodra hästen med lucernhack el pellets oxå, han äter sitt hö dåligt,vilket är bäst?
 
Sv: Har jag bra värden på mitt hö?

Det är ett bra hö. Lucern behöver du inte ge till det här höet, det är onödigt om det inte är en unghäst eller ett sto med föl/dräktigt.
 
Sv: Har jag bra värden på mitt hö?

Ja, du har ett bra hö, men Ca/P kvoten är något hög, du bör alltså tillsätta fosfor.

Du behöver knappast ge lucern för proteinets skull, det finns tillräckligt i höet. Om du vill ge lucern för att ersätta en del hö bör du välja hacket, eftersom pellets inte har samma struktur.

Kraffts LucernMix har ett lägre proteininnehåll, kanske det kan vara något annars? Misstänker att hästen inte gärna äter vanlig halm, om den äter höet dåligt?

Lucern gör dock att Ca-överskottet (fosforbristen) blir ändå större, men det kanske går att fixa om man räknar på det.
 
Sv: Har jag bra värden på mitt hö?

Tack för svaren,
Han äter dock halm !!
Hur mkt mängd hack ersätter hömängd?hur beräknar man?
han smalnar av då han ej äter tillräcklig mängd hö,med han kanske bara vill ha hack sedan man börjat fodra med det?
 
Sv: Har jag bra värden på mitt hö?

Hur mycket hö äter han då? Är det så lite att det inte blir tillräckligt med strå? Jag har aldrig fodrat med lucernhack själv, men jag har hört att många hästar kan bli rätt trötta på att äta det, så det kanske inte är den bästa lösningen om han är dålig på att äta. Med ditt hö gör det inte så mycket om han äter lite halm, 1 kg halm per 4 kg hö är inga problem.

Hur ser foderstaten ut idag?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
743
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp