Har jag bott för länge i Tyskland nu?

alazzi

Trådstartare
Folk i stallet tycker att jag är tokig som släpper ut min häst i hagen när han är skodd utan snowgrips. "Det blir ju styltor". Jo, så är det. Jag har provat att sko med snowgrips men hästen blev halt direkt så det provar jag högst ogärna igen, Hästen har känsliga sulor så jag tror att det blev för mycket tryck mot sulan med snowgrips.

Vad kan man göra? Olja i hoven hjälper bara en kort stund. Och snowgrips vågar jag inte sko med igen eftersom hästen blev halt förra gången.

Sv: Har jag bott för länge i Tyskland nu?

Har du provat någon annan form av snösulor? Det kan hända att de fungerar bättre.

Nej, jag har bara provat med det som hovis hade att erbjuda. Ska titta i min lokala butik om de kanske har något annat.

Jag har svårt att se framför mig hur snowgrips ger mer tryck på hoven än utan...

Själva sulan är ju fastspikad mellan hov och sko och tunneln som går runt skon är ju "lös"... Klart den trycks till när det kommer snö... Men styltor utan sulor borde ge mer och värre tryck hela tiden då dom inte lossnar lika lätt av sig självt?

Hade jag varit du och om ni HAR snö (vi har haft snö i 4 dagar hittills i år, sulor känns onödigt här hehe) så hade jag provat med snösulor igen och kollat om det verkligen var därför hästen blev halt?

Folk i stallet tycker att jag är tokig som släpper ut min häst i hagen när han är skodd utan snowgrips. "Det blir ju styltor". Jo, så är det. Jag har provat att sko med snowgrips men hästen blev halt direkt så det provar jag högst ogärna igen, Hästen har känsliga sulor så jag tror att det blev för mycket tryck mot sulan med snowgrips.

Vad kan man göra? Olja i hoven hjälper bara en kort stund. Och snowgrips vågar jag inte sko med igen eftersom hästen blev halt förra gången.

Hej!

Vår hovslagare fasade ur skon (den sida som ligger mot snösulorna) och då fungerade det jättebra på vår quarter som är mycket sulöm :idea:

MVH/Carina

Det går väl alldeles utmärkt att sko så snöklampsulor ger tryckskador. Ligger inte slangen i tån under skon nivå ger det tryckskador på sulläderhuden. TS kanske ska byta hovslagare.

Det går väl alldeles utmärkt att sko så snöklampsulor ger tryckskador. Ligger inte slangen i tån under skon nivå ger det tryckskador på sulläderhuden. TS kanske ska byta hovslagare.

Okej jag har väl haft turen att alltid haft hovslagare som kan sko med sulor så jag har aldrig behövt tänka på det..

Hur var kvalitén på snösulorna då? Mina hästar fick problem med hovbölder och diverse när jag hade sulor med för dåligt gummi i. Tydligen så ska man kunna lägga in sulorna i frysen och när du tar ut sulan ska den fortfarande vara mjuk. Kan ju vara värt att prova andra sulor iaf?

Fö så har ingen av mina hästar sulor nu trots snö. Lite dumt att sko om när dom precis är nyskodda. Vad ska man göra då, låta hästarna stå inne? Inget alternativ för min del, dom klarar sig hyffsat bra ändå, men ridningen blir ju lidande.

Min hovslagare är hovslagare när det är Quarter EM årligen så han är erkänt en av de duktigaste i vårt område. Han åker årligen på vidareutbildning i Texas för att vara duktig på Quarterskoning.

Jag har pratat runt med folk i stallet (stort westernstall) och min hovslagare ska vara den bäste. En gång var det en annan hovslagare som kom och slog på hästen en tappsko = hästen halt direkt. För stort tryck på sulan antagligen. Hästen ohalt när han skoddes om med ordinarie hovis.

Jag vågar inte hålla på och experimentera på egen hand helt klart. Nu vill hovis att vi ska försöka att inte sko med sulor så jag litar på hans bedömning. Men då blev det problem med snöstyltor istället. Nästa skoning är i början på januari så vi får försöka klara oss tills dess. Då ska jag ta upp diskussionen igen.
Min hovslagare vill högst ogärna prova igen med snowgrips eftersom hästen är så känslig.

Nu håller snön på att töa bort så antagkligen så löser sig problemet om några timmar:)

Snösulorna var marknadens bästa. Jag fick välja mellan två olika kvaliteter och jag valde de dyraste. Tyckte att inköpskostnaden var det minst viktiga i sammanhanget när skoningen i vilket fall som helst kostar runt 1000:-.

Men det var bra att du påpekade det. Det är sånt som man inte tänker på många gånger. Inte jag i alla fall.

Om det inte är konstant med snö utan varvat med milda vintrar där grus och skit kommer in under sulan, är det väldigt lätt att det blir sultryck på en känslig häst. Det är av den anledningen jag aldrig skor med snösulor på mitt fullblod.

kolla länktipset du fått i andra tråden ang. glasslock. :D

Jo, det är ett elände med dessa milda vintrar. Nu har vi haft snö i bara några dagar men allt smälter bort nu. Förra vintern hade vi snö endast en dag på hela vintern.

Har läst om glasslockslösningen men tror inte att det är något för min häst eftersom det trots allt blir mer tryck på hoven med detta.

http://www.kraemer-pferdesport.de/

Provar hellre detta. Visste inte att det fanns.

Antingen kan du prova att sätta på ponnygrips. de har en mkt tunnare ring- funkar bra ändå.
Annars kan du ha Polarsulan, som är mer som en sula, men en grej över strålen som verkligen kastar ut snön. Funkar bra t o m i skritt på kramsnö.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 358
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 192
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar