Har hört ett påstående...

alice

Trådstartare
Jag diskuterade foder med en tjej i stallet igår vid en ridtur. Hon ville ha hjälp att sätta upp en bra foderstat åt sin häst och det är inte några som helst problem. Hon vill även gå ifrån "havre/korn/betfor-fällan" och ge det som passar hästen och grovfodret. Jättebra! MEN när vi kom in på att prata om pelleterade produkter från ett stort företag sa hon undrande: "***** sa att h*n visste att hästar som gått på enbart ******* produkter hade alla fallit ur och magrat efter ung ett halvår" Enligt henne (kompisen) fanns det tydligen till och med vetenskapliga undersökningar som stödde detta påstående, att hästar magrar av . Hon undrade också om jag hört något om detta. Och det här var helt nytt för mig. Jag har aldrig hört detta förr.
Jag har själv fodrat mycket med detta företags produkter och är mycket nöjd. Har även andra bekanta som fodrar mycket med det och de är mycket nöjda.

Nu undrar jag; har ni hört liknande? För mig verkar detta bara vara ett illasinnat rykte! För inte skulle detta företag fortsätta med sina produkter om de var visat dåliga?!?!

//Alice
 
Jag gillar personligen inget pelleterat foder, men att dom skulle falla ur bara pga det har jag svårt att tro...en del hästar klarar inte pelleterat, samma som en del inte klarar havre....jag vet hästar som är jättefina på pelleterat, och även dom som blir skrangliga....mina egna hästar äter det en period( från ett visst företag) sen vill dom inte ha det mera.
 
Vadå havre/korn /betfor-fällan. Rätt använda är dessa fodermedel helt OK att komplettera grovfodret med, om så behövs ihop med ngt proteinfodermedel.
Självklart skall man utgå från grovfodret. Vad beträffar pelleteringen instämmer jag helt med Martha.
PL
 
Jag anser att man inte kan tala för alla hästar angående vilka sorsters foder som är bra/dåligt.
Man måste ju utgå ifrån häst till häst då det ju är helt och hållet individ-anpassat.
Jag hade ett fullblod t.ex som blev helt nipprig av havre. För honom var det helt utmärkt att ge ett pelleterat foder som visade sig vara perfekt anpassat till honom.
Jag har oxå väldigt svårt att tro att hästar skulle magra av p.g.a att man byter till pelleterat foder.
Ger man den rekommenderade mängden beroende på hur mycket den tränas och andra beroende faktorer så ska den inte göra det.
Jag själv tycker det är alldeles utmärkt att ge havre-betfor-mineraler.
Hästarna tycker om det och det ger bra hull.
Allt hänger ju på hur höet är man ger till hästen.
Annars kan man ju ge ett protein-foder som tillskott om man märker att hästen har svårt att hålla hullet.
T.ex pelleterad Lusern.
Jag har alltid gett havre-betfor-mineraler till min häst tills jag fick hem min andra häst . Han "tålde" tydligen inte havre. Gick då över till Krafft+ lusern till min häst OXÅ, för att de skulle få samma mat för enkelhetens skull. Det har funkat bra och jag har hängt kvar vid det.
Nu när jag inte har kvar "hästen-som-inte-tålde-havre" så har jag funderat på att åter gå tillbaka till havre-betfor. Dels för att det kan jag köpa av stallägaren och för att jag är ganska konservativ... :D
Jag tycker man kan prova och se, det visar ju sig i hull och temperamentet på hästen vilket som passar den bäst.
MEN inte att förglömma att en bra utprovad foderstat ger en BRA häst. Det är A och O..
Därför är ju analysen på höet viktig. det är ju det som avgör vad hästen behöver utöver hö.. :)

*pust*.. NU har jag svamlat klart... :angel:
 
Vadå havre/korn /betfor-fällan. Rätt använda är dessa fodermedel helt OK att komplettera grovfodret med, om så behövs ihop med ngt proteinfodermedel.

Det jag menar är att många ger dessa fodermedel bara för att "så har man alltid gjort" och inte ser till grovfodret!. Jag håller helt med dig om att havre och betfor, inte korn, är jättebra fodermedel OM de passar grovfodret och hästen.

//Alice
 
Kan inte svara på det...har inte "bevis" som stöder det. Men i magen känns det som om det inte riktig är ett bra foder för hästar. Som sagt, jag har inte några som helst belägg för det, utan det är en känsla jag har. :crazy: Flummigt va?!? :o :D

//Alice
 
Jag tycker att korn funkar kanonbra, men jag har hört ett argument emot att ge korn. Det skulle vara att det fastnar lätt i halsen på hästen. Men då tänke jag direkt att "då kan man ju inte ge typ krossad havre heller eller kli-pulver och för att inte tala om pelleterat lusern som blir som en tjock deg i munnen på hästen om man har blött för dåligt..
Så..jag vet inte.. Jag ger gärna korn till min häst. :D :bow:
 
Japp, såg det. :)
Hade foderföreläsning i min utbildning för några veckor sen och frågade då just det här med korn eftersom det finns en "myt" om att korn inte är bra till hästar. Föreläsarens svar var enkelt, det finns inga belägg för att det skulle vara sant. Så länge man håller sig inom rekomenderade mängder kraftfoder per giva (0.5kg/100kg häst) och ökar mängden långsamt (vilket man alltid ska göra vid ny tillförsel av foder) så är korn ett minst lika bra fodermedel som havre och för en del hästar tom ett bättre då energiupptaget från kornet är jämnare fördelat.

Det enda "jobbiga" med korn är ju att man måste ge det krossat eller stöpt, och i krossat håller ju sig inte vitamininnehållet mer än ett par veckor.

Faktum är att i många östländer (enl vår lärare,veterinär) kan/vill de ej odla havre så där är korn det fodermedel som man ger till hästar.

Bara lite info angående korn. :)

Har själv fodrat med enbart det samt betfor i över fyra år och aldrig haft problem.
 
Precis, eller pelleterat som sväller något oerhört. Tycker att det skulle vara värre. Däremot kan jag uppleva krossat korn som lite dammigt och ger det därför helst bara fuktat. Under installningstiden är det ju inge problem då jag även ger betfor som då blöter det.

Alla gånger jag har frågat _kunniga_ människor inom området har jag alla gånger fått till svar att det är nonsens att korn skulle vara dåligt att ge till häst.
 
Vad som skiljer korn o havre är att kornets stärkelse till största delen passerar tunntarmen för att tas omhand av grovtarmens mikroorganismer o seda tas upp som flyktiga fettsyror. Detta gör att man måste vara försiktigare med tillvänjning o maxgiva för att inte orsaka grovtarmsstörningar.
PL
 
Precis... var väl ungefär det jag sa också men utan att gå så djupt in på det. :) Fast maxgivan för korn hamnar på samma som den rekomenderade generellt, dvs 0.4-0.5kg/100kg häst och utfodringstillfälle.
 
Hur mycket man ger per giva är inte så kinkigt eftersom det mesta av stärkelsen ändå passerar ner till grovtarmen. Men jag skulle ändå inte rekomendera mer än 2,5-3 kg per dygn till en stor häst eftersom grovtarmen inte är avsedd att hantera en massa stärkelse.
PL
 
Nej, jag vet det. Har hört både den summan, runt 3 kg, men även att den rekomenderade maximala givan skulle vara ok.
Själv har jag inte behövt fundera på det då jag ändå inte hamnat på givor större än det.
 
Jag blev bara lite orolig när jag fick veta att det inte var bra att ge korn. Har min häst på helinakordering och han får förutom betfor korn- ovch havrekross. Jag vet att man inte ska ge hel korn (kommer inte ihåg varför men kan det inte vara för att hästen får svårt att ta till sig näringen? ), men kross trodde jag var ok.

Tack för alla svar! Jag är lite ringrostig eftersom mitt hästintresse har varit lågt ett tag ( pga familjebildning )och så tar jag ju inte själv hand om min häst...!
 
Korn är inte dåligt, men eftersom det är större stärkelse"korn" i korn än i havre är risken större att de inte hinner brytas ned i tunntarmen utan vandrar vidare till tjock-blind-tarm, där det finns en risk för feljäsning och pH sänkning. Vilket inte är bra förstås.
mvh Maria
 
Låter som ett gammalt bondläppsuttalande, detta att inte ge korn till hästar.

Den "mycket gamla" stammen av hästkarlar sa att korn det gav man höns, havre var "finare" och det gav man hästen.

Tycker det låter lite som en gammal kvarleva av det tankesättet som du bär på. ;)

Men som med allt annat - gör som din egen mage och förstånd säger när du skaffat eller fått information om saken, det kommer man längst med. Säger "magen" att det inte är OK, så kommer du antagligen att få problem med kornet på ett eller annat sätt och förr eller senare.

Vad jag skulle vilja efterlysa är kanske också mindre förpackningar av kornet, eftersom det i krossat tillstånd går ner i innehållsmässigt rätt snart, och långt innan säcken är tömd. Något för Odal att nappa på?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 265
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
986
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp