Har HÄstar BÅtben??????

Sv: Har HÄstar BÅtben??????

Ja, om inte min jämförande anatomi är helt fel så är det vad som på häst heter Os carpi radialis.
PL

Okej, tack! Fick höra av en bekant att en häst hade brutit båtbenet? Fick inte ihop det riktigt...

utan någon som helst jämförelsemöjlighet så hade jag nog sammankopplat "båtben" med "navicular bone", som är strålbenet (och dessutom ser ut som en båt)
Men det kanske är helt fel??
(något säjer mig att vår teorilärare - veterinär - på hovisutbiuldningen gjorde den kopplingen, men jag kan minnas fel)

Njea, på människor är båtbenet os scaphoideum (om jag inte minns helt djävla galet), vilket är tummens "första" carpalben.

Nej, båtbenet är hos människa det som psycogrrl skriver och det torde motsvaras av os carpi radialis hos häst (dvs det mest mediala benet av karpalledens första småbensrad.)

Däremot så kallas motsvarande ben i foten hos människa - os naviculare - också för båtben. Detta motsvaras anatomiskt av os tarsi centrale bak hos häst.

Navicula betyder liten båt.

Strålbenet hos häst är också båtformat och heter precis som ameo skrev navicular bone. Men det motsvaras alltså inte av det ben som har samma namn i människans mellanfot.

:D Blev det ännu mer förvirrande nu, eller lyckades vi tillsammans reda ut begreppen?

Okej, spånar vidare... Hur vanligt är det att en häst bryter det benet och går det att laga?

Jag vet en häst det var opererat på och veterinären kunde inte se att det var gjort så snygg blev det :)

Stort tack, zezel, jag har kikat i min anatomi-bok men där står inte de latinska namnet.
Är os tarsi centrale mittenbenet bland glidlederna? Dvs det ben som ingår i både övre och mellersta glidleden?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka