Har han ont i magen..?

jennenenne

Trådstartare
Hej! Märkte i eftermiddags att min häst inte ville äta sitt kraftfoder. Han har tidigare inte gillat mineraler, sen plötsligt börjat äta det igen, så jag vet inte om det kan ha med mineralerna att göra, att han helt enkelt kände att han inte ville äta dem (han har tidigare lämnat mineraler som sagt).

Problemet är att han också lämnade några äppelbitar och morotsbitar, vilket inte alls känns likt honom. När jag ger honom morot eller vanligt hästgodis från handen så äter han som vanligt! Han tömkördes även ett pass i paddocken, och då var han pigg och sprang på som vanligt! Så det känns ju inte som något är FEL så sätt - men man blir ju väldigt orolig när han lämnar mat och lite godsaker kvar i krubban, just för att han inte brukar göra så...

Han har också bajsat, men han är lite lös i magen. Han har också gått och tuggat fruset gräs i hagen idag, jag vet inte om det kan ha något med det att göra? För vissa hästar är väl känsliga mot fruset gräs. Någon som har erfarenhet? Är väldigt orolig med tanke på att han tidigare haft kolik, dock sandkolik.

Är krubban väl rengjord? Kan det vara något som luktar konstigt/annorlunda? Om han äter ur handen så gör rent krubban och ge något du vet att han äter ur handen i krubban och se om han äter.

Äter han sitt hö?

Jag testade att ge honom kraftfodret ur handen, han var inte särskilt sugen på att äta då heller. Men gav honom hästgodis, och det åt han. Så jag hoppas/tror att det bara är någon av hans idéer att inte äta mineralerna. De är ju väldigt väl utblandade med kraftfoder, B-vitaminer och loppfrön, så det kanske var svårt att undvika mineralerna så som han annars brukar göra om han t.ex fått de i betfor.

Krubban rengjorde jag idag, och han tuggade lite på sitt hö, men bara några tuggor medan jag var där.

Dricker han ordentligt? Det kan vara svårt att få i dom vatten nu på vintern.
Min blev alltid lite vresigare om hon inte orkade dricka nog mycket. Ge ljummet vatten:)

Tempa hästen och kolla slemhinnor i munnen och lyssna på magen.

Jag hade velat att någon om inte du själv, kollar honom senare ikväll innan stallet är godnatt för natten.

Tjejen som har stallet skulle kolla till honom men eftersom jag kände mig så oromih så gjorde jag det själv. Slemhinnorna i munnen är mestadels rosa och också lite mörkt blå-aktiga, men det har kanske att göra med hans olika pigment? Han hade ätit upp kraftfodret men lämnat mineralerna plus han hade ätit upp det mesta höet. Temp 37.6. Så det kanske inte är något större fel på honom. Han hade dock inte bsjdst, senast var ungefär kl 16, är det något jag ska oroa mig för? Är ute och går med honom just nu.

Bör jag strunta i att ge honom kraftfoder ikväll? Han får bara lusernpelusern och betfor.

@jennenenne bra att han ser normal ut i slemhinnorna och inte har feber och tuggat i sig grovfodret.

Jag hade varit uppmärksam på att han inte bajsat sen runt 16.

Du kan ge lusernet och betforen utifrån läget det är grovfoder och bra med extra vätska.
Hade vågat lämna över natten utifrån vad du beskriver om han verkar pigg och normal i beteendet nu . Men varit noga med att väldigt tidigt i morgon kolla läget att han bajsat normalt och tempat igen osv.

Tack! Jag gav honom lusern och han tuggade i sig den med god aptit. Sitt hö rör han inte ännu - tror han spanar efter mig och godis istället.

Han lär få frukost mellan 8-9 imorgon typ, är det för sent så jag bör åka dit själv tidigare?

Tack! Jag gav honom lusern och han tuggade i sig den med god aptit. Sitt hö rör han inte ännu - tror han spanar efter mig och godis istället.

Han lär få frukost mellan 8-9 imorgon typ, är det för sent så jag bör åka dit själv tidigare?

Vad bra att han verkar pigg!

Jag kan inte råda dig ang hur tidigt /sent någon kollar honom i morgon det måste du själv bestämma . Det låter positivt hur han beter sig och inte som sagt har feber samt dricker/äter osv !

Han är mörk på delar av tandköttet, överkäken. Vet inte om han brukar vara det, har tyvärr inte kollat så mycket i munnen tidigare vilket man såklart ångrar nu.

Medan jag skriver detta står han och buffar mig i ryggen för uppmärksamhet :D

Han är mörk på delar av tandköttet, överkäken. Vet inte om han brukar vara det, har tyvärr inte kollat så mycket i munnen tidigare vilket man såklart ångrar nu.

Det är bleka slemhinnor man ska se upp med, så är hans inte bleka hade jag inte varit lika orolig om han verkar pigg för övrigt.

Det man vill kolla när man kollar tandköttet är att det är mot rosa inte gult/blekt - dvs att blodgenomströmningen är normal . När du trycker mot tandköttet ska det återgå snabbt att bli rosa igen . Finns massor på nätet som enkelt förklarar detta om du gör en snabb googling .

Just att kolla slemhinnorna är grundsten ett ang allmänstatus på häst som misstänks vara nedsatt - i kombo med att tempa. Detta bör alltid kollas innan man ringer veterinären för rådfrågning :)

Läste på en veterinärsida att slemhinnorna skulle va mörka. I vanliga fall kollar jag mer källor men kände mig stressad att komma hit och kolla honom osv

@jennenenne

Ta dig tid sen att allmänt förebyggande skaffa grund ang när din häst blir sjuk/verkar nedsatt så du slipper extra stress när det händer och vet grunderna veterinär vill veta om/när du måste ringa /be om råd :)
Det finns hur mycket som helst ang grunder på nätet som summerar basala saker att kolla/checka av :)
Några snabba exempel :

http://www.ridsport.se/Hastkunskap/Hall-din-hast-frisk/

http://www.distriktsveterinarerna.s...67843970/Checklista+-+om+hästen+blir+sjuk.pdf

https://www.djurvardguiden.se/artikel/kolik-hos-hast/

http://www.alltomhastar.se/artiklar/hast-halsa/bra-att-veta-innan-man-ringer-veterinaren/

Senast ändrad:
@mackan Tack, ska genast läsa igenom länkarna.
Lite koll har jag ju såklart, men kanske långt ifrån vad man borde ha. Bland annat, antar jag, därför att han varit dålig bara två gånger under de 13 år jag ägt honom. Inga skador över huvudtaget egentligen, förutom en gång + koliken då.

Men ang. det med slemhinnorna. Testade trycka lite för att se om färgen återgick, men tyckte inte ens färgen ändrades från första början. Är det ett dåligt tecken eller kan det vara så?

@mackan Tack, ska genast läsa igenom länkarna.
Lite koll har jag ju såklart, men kanske långt ifrån vad man borde ha. Bland annat, antar jag, därför att han varit dålig bara två gånger under de 13 år jag ägt honom. Inga skador över huvudtaget egentligen, förutom en gång + koliken då.

Men ang. det med slemhinnorna. Testade trycka lite för att se om färgen återgick, men tyckte inte ens färgen ändrades från första början. Är det ett dåligt tecken eller kan det vara så?
Märks ingenting om du trycker på tandköttet? :confused:

@Mia_R P.g.a väldigt dåligt ljus så blev jag tvungen att hålla i mobilen (ficklampan) och lysa in i hans mun, samtidigt som jag skulle hålla upp munnen, trycka med fingret och försöka hålla huvudet stilla, vilket gjorde det väldigt omständigt och antagligen var det just på grund av omständigheterna som gjorde att jag inte riktigt kunde se/komma åt, om du förstår hur jag menar?

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: Ray
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV