har fått analys på det nya höet, hjälp mig!!!

M

magda

kan nån hjälpa mig med lite foder frågor har fått denna analys på hö
torrsubst. 84%
smältbart protein 44 g/kg
energi foder 7.7 MJ/kg foder
Kalcium 2.8 g/kg foder
fosfor 1.9
Magnesium 1.3
Kalium 13.6

Vad ska jag läsa ut av detta,
hästen är arabkorsning 156 cm, just nu lite dåligt hull tycker jag nog själv, rider lätt till normal träning ger just nu

Kraft pluss blå/grön (tror det heter så nu, har bytt namn)
ca. 1,5 dl betfor som uppblötes
en näve lusern (hackad strå) kraft
ca 1 dl havre kross

hur mycket hö???
8 kg eller mer

kraft pellets??
3 dl?

havre?
vill inte ge för mycket, rädd för att hon blir "för het"

har fin päls, men lite mager, vad ska jag öka på, något som ska bort eller läggas till
tacksam för svar
okunnig foder frågande
 
Med:
9 kg hö
1 kg krafft groov (gamla)
0,3 kg betfor

Då hamnar du på
Smrp/MJ 6,1
Ca/P 1,5
Ca/Mg 2,29 (lite låg)

Behöver dock mer info om dagens foderstat för att veta om detta är för mycket eller för lite.
 
Varför har du inte givit hästen mer grovfoder? Du skriver ju själv att hästen är något mager, ändå har du inte ökat på stråfodret! :eek:
Hur tänker du då? Det var min första tanke när jag läste ditt inlägg.
Är hästen mager över revben eller dåligt musklad? (Proteinbrist?)
 
innan gick hon på ca 10 kg hö, o det höt hade jag ingen annalys på men gissar att det inte var så super kvalite
nu har vi bytt hö till detta, ska jag låta henne gå kvar på så mycket, de andra ger bara runt 6 kg i stallet (ponnyer) tycker att det låter lite ?!?
pluss röd blå heter det visst nu
är visst en blandning av turbo och breed som är ny.
Har ätit ca. 5 dl av det.
 
har inte haft henne så länge håller på att bygga upp musklerna på henne men det är över revbenen som man börjar se det samt lite indragen bakom där ( framför låren)
:cry:
 
fick i bal löspressat på kvällen i boxen ca. 7- 8 kg samt ute i hagen på morgonen delades 3 balar på 7 hästar tror nog att min åt upp mer än de andra, så det blir till ox med lite mer än 10 kg / dag.
Nu i det nya stallet fodras hästarna med sitt hö både på norgon o kväll så nu går det ju att kontrollera mer hur mycket hon får.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp