Har farlig häst!!

T

TurboDevil

Ja det kan man verkligen säga att jag har. Ingen kan rida honom utom jag och nu verkar det knappt som om någon kan hantera honom=( Han har fått stå nu ett tag pga att jag har jobbat otroligt mycket men nu ska vi komm aigång igen. Men han är en pest och pina att ha att göra med...för alla utom mig. De säger att han stegrar och sliter sig.....han har langat av alla medryttare hittills under de 2,5 åren jag haft honom! Inget mot mig..givetvis testat men då har man fått visa var skåpet ska stå. Jag kan inte åka på semester för då är han värre än någonsin. Han har stegrat av en medryttare skadade sig inte som tur var...han bockade av den andra så hon skadade ryggen...den nuvarande bet han så att handen började blöda rejält...och nu har han nästan sparkad axeln ur led på en tjej som skulle ha insläppet. Men inte så mycket som ett knyst mot mig. En enmanshäst till den milda grad. Ibland har han varit i gång när olyckorna hänt och ibland inte så det verkar inte ha nått samband även om han blir pigg när han inte är det. Jag vet att det är min skyldighet som hästens ägare att se till att ingen kommer tillskada när de hanterar min häst men hur ska jag kunna göra nått när han inte lägger så mycket som ett öra bakåt åt mig? Jag varnar alla som vill bli medryttare på honom och är ärlig om hur han är men de vill endå och sen blir de arga när det går som det går....Men då har jag även skrivit i annonsen att hästen är knepig. Vet snart inte vad jag ska göra längre...jag behöver avlastning ibland pga mitt jobb men för dte mesta klarar jag mig själv men nån gång kan vara skönt. Stallägaren kan som tur var hantera honom men han stegrar även med henne och med alal andra men med mig traskar han som en hund.......vad gör man?
Sorry att det blev långt men jag vet inte riktigt hur man löser problem med en häst som är FÖR trogen mot en:confused:

Sv: Har farlig häst!!

Har man en så farlig häst så bör man fakistk se till att ingen annan behöver hantera den.
Kna man inte tillgodose detta så brukar en bultpistol lösa problemet.

Jag kan inte annat än hålla med - tyvärr! Det är nog inte svaret du vill ha, men med tanke på hur många han skadat allvarligt så får man sig en tankeställare. Om det hade varit en hund som bara ägaren kan hantera, men som biter andra människor utan anledning så blir den ägaren polisanmäld förr eller senare med eventuellt avlivning som följd.
En bekant till mig tog bort sin hund för några veckor sedan för han började bita folk han kände. Jag tycker att det var klokt och ansvarsfullt! Man måste ju fråga sig också när man har en så besvärlig häst som du har om man får ut någonting utav det, annat än klagomål och arga människor. Det skall vara roligt att ha häst och som du själv skriver så har man ett arbete att sköta också. Man behöver faktiskt hjälp ibland! Jag skulle aldrig utsätta mina vänner och ryttarkamrater för en sådan risk!

Bultpistol var nog ordet ja...

Som ägare till en sådan häst är det din skyldighet att inte låta någon annan hantera hästen. Ärligt talat förstår jag inte att du vågar ha hästen inhyrd i ett stall där det rör sig andra männinskor än du.

Klarar du inte av det åtagandet att sköta den varje dag av olika skäl så skall du inte heller ha hästen kvar.. Och på din beskrivning av hästen så verkar det inte finnas något annat alternativ än ovanstående bultpistol.

Mitt råd är att ta bort hästen. Skaffa dig sedan en vänlig och vanlig häst som fungerar med andra människor.

Nej jag försöker undvika att andra hanterar honom i den mån jag kan...Det har gått jätte bra hittills men stallägaren gav ansvaret till en annan tjej det var då olyckan med axeln hände. Stallägaren kan hantera honom utan några större bekymmer då är han kanske lite tittit men inget annt. Men hon vet hur han är och hur han kan vara då kan jag själv tycka dte är smått oansvarigt av henne att lämna ansvaret till någon annan utan att ha talat med mig först. Kanske hade det fått att ordna att jag tog in honom då. Att människor sen väljer att sitta upp på honom när de har blivir förvarnade det är ju deras eget val och det har jag sagt till dem och de har förstått det. Han är ju inte alltid sån här utan det går i vågor. Ska föröska få igång honom nu så att det inte bara är överskottsenergi som spökar. Den tjejen som tar hand om honom nu är verkligen inte rädd för honom och hon har fått lära känna honom från marken ca 1 mån nu.....Släpper inte upp henne i början utan att jag är där och har ridit honom innan henne. Kan jag göra så att jag begränsar antalet som får hantera honom och om det krävs att någon annan har med honom att göra så ska jag bli informerad om det innan så att jag kanske kan lösa det på något annat sätt i första hand?

Det är bara jag och stallägaren i stallet ingen annan och jag klarar honom utan problem ocg stallägaren också överlag förutom tittighet då men det är inget som utsätter någon för fara.

Jadu...hästen vill tydligen bara ha dig o ingen annan, men du får väl ta bort han då :(
Var bor du, jag brukar ta hand om knäppa hästar, o då menar jag knäppa...

//Chima

Bor i Halmstad. Hästen är inte sån att han ger sig på folk bara sådär. Han biter inte folk som går förbi. han anfaller inte folk i hagen, han sparkar inte någon när de vistas med jonom honom han har alltid öronen framåt. Han står gladeligen och gosar med vem som helst i timmar. Det är alltså inte lynnesfel på honom eller likande men när det kommer till att rida eller att arbeta på nått sätt med honom så är han hög i rang. Han vill betsämma och testar gärna hur långt han kan gå. En gång vunnit alltid vunnit. Men inte med mig eller alla andra stallägare osm vi haft då jag är noga med hästkunskapen hos dem. Det är när människor har hanterat honom utan min vetskap så jag inte har kunnat hejda någon. De gånger jag haft medryttare har hästen varit snäll som ett litet lamm de 5-8 första gångerna och sen har det varit rent test och de har blivir rädda. Jag blir inte rädd och inte andra som kan hantera honom heller. Så kan det vara en lösning att bara ha konsekventa människor runt honom som kan ta ledarksapet och ingen annan. Ingen som inte jag godkännt att hantera min häst?

TurboDevil skrev:
Jag blir inte rädd och inte andra som kan hantera honom heller. Så kan det vara en lösning att bara ha konsekventa människor runt honom som kan ta ledarksapet och ingen annan. Ingen som inte jag godkännt att hantera min häst?
Det kräver nästan att du har eget stall.
I ett stall med andra personer kan alltid situationer dyka upp, så som det hände med axelsituationen och likande.
Småtjjer som tar fel och råkar gå in till fel häst, eller sådna som smygut in utan uppsikt. Bärplockare som får för sig att sätta upp sin 3åring på den söta hästen i hagen....

Var det gäller medryttare kan man bara konstantera att månag männsikor har en "övertro" på sin egna förmåga. Du anar inte hur många som tar han om ompalceringshundar och tror att de ska klara av det, och misslyckas med katstrofala konsekvenser. folk som köra 30km för fort för att de "kan den vägen", folk som rider utan hjälm på sin häst "so aldrig gjort något" osv

Listan kan göras oändlig

vilken småtjej som helst kan gå in till honom. Skrev precis att han inte gör nått mot någon i boxen eller i hagen....det är när man ska leda eller rida.

Min förra var sådan...inte kul alls. I hans fall var det smärtreaktion från spänningar i hela kroppen men som i grunden var hovproblem. Han blev ännu värre när pålagringarna kom...och han blev utdömd och jag tog bort honom. Sök efter problemet och hittar du det inte ska du inte låta andra jobba med hästen! Aldrig att jag ville att någon skulle skada sig p.g.a. min häst...

Ärligt så är första reaktionen att man borde ge hästen ett skott men sen skriver du också att det går i vågor, att det bara är när man ska rida och leda och dessutom att om han en gång har vunnit så är det alltid vunnit.

Så som jag då uppfattar det hela så har han ingen respekt för någon annan än dig, så din medryttare (fast det låter som att du har fasligt många samtidigt?) måste helt enkelt ta kommandot, NU! Ta gärna ut en expert som kan hjälpa er i början.

Jag skulle också ta ut en massör eller liknande för att verkligen kolla så att det inte smärtar någonstans för han känner sig ju uppenbarligen väldigt trygg med dig och då är det inte säkert att han visar smärtan på samma vis som med någon annan. En till anledning är också att det enbart är vid de tillfällen som han blir ledd, riden osv. som han gör så, det kan ju vara något som trycker.

Jag hoppas det löser sig, annars är det nog bara ett skott som gäller för jag skulle då inte vilja att mitt kusinbarn gick in och blev sparkad i huvudet osv...

escodobe skrev:
Har man en så farlig häst så bör man fakistk se till att ingen annan behöver hantera den.
Kna man inte tillgodose detta så brukar en bultpistol lösa problemet.

Kan tyvärr inte göra annat än instämma...

Bultpistol låter drastiskt..

Iofs verkar hästen vara farlig, men det låter som om han bara testar nya personer, men inte riktigt vet var gränsen går.:crazy:

Att avliva hästen är ett snabbt sätt att bli av med problemet. Men att ta livet av någon för en sådan här sak, vore hemskt.:mad:

Måvara en "enmans-häst", för precis som människor kan hästar ha svårt att lita på fler än en person. Men allt handlar om att bygga upp förtroende.
För i naturen är hästen ett flockdjur, och jag kan inte minnas en hästflock med endast två individer. :smirk:
Dvs, hästen accepterar säkerligen andra personer i er "flock", frågan är bara vilken rang dessa människorna kommer ställas/ställa sig i .

Träna, träna, träna. Det brukar ge resultat . :D

elinco skrev:

Iofs verkar hästen vara farlig, men det låter som om han bara testar nya personer, men inte riktigt vet var gränsen går.:crazy:

Att avliva hästen är ett snabbt sätt att bli av med problemet. Men att ta livet av någon för en sådan här sak, vore hemskt.:mad:

Måvara en "enmans-häst", för precis som människor kan hästar ha svårt att lita på fler än en person. Men allt handlar om att bygga upp förtroende.
För i naturen är hästen ett flockdjur, och jag kan inte minnas en hästflock med endast två individer. :smirk:
Dvs, hästen accepterar säkerligen andra personer i er "flock", frågan är bara vilken rang dessa människorna kommer ställas/ställa sig i .

håller med dej.

turbodevil
du skriver ju att hästen var likadan med dej ibörjan men att du fått pli på han, alltså är han ju inte knäpp utan bara smart.
han har ju kommit på ett sätt att slippa umgås med andra människor än med matte :idea:

är det ett stort stall du har han i nu?

elinco skrev:

Fast att kräva att andra människor ska involveras runt att "träna" hanteringen av en sån häst är inte skäligt tycker jag. Man kan inte kräva eller förvänta sig det av ett gemensamt eller kollektivt stall.... vi har också en knepig en i vårt stall, han har blivit värre, inte bättre med tiden, och det bär emot det logiska då vi är rutinerade och lugna och trygga hanterare alla i stallet, och han ständigt hanteras av oss samtliga, dvs 8 stycken. på senaste tiden har han ballat ur mer och mer, anfaller vid fodring, hotar i stallgången, är trasslig att ta in från hagen, springer över folk eller antyder att vilja meja ner dem. På julafton högg han mot någons ansikte och fick en ytlig träff, i hagen vid lunchfodring, då denna person sa till honom genom en gest och ett morrande att han inte fick äta ur höpåsen innan höet delats ut på marken, vilket är en självklar regel för samtliga våra hästar.

som sagt, vi är alla rutinerade, men viljan att utsätta sig för en sån häst är väldigt låg oavsett!

TurboDevil skrev:
vilken småtjej som helst kan gå in till honom. Skrev precis att han inte gör nått mot någon i boxen eller i hagen....det är när man ska leda eller rida.

Det är ju illa nog... De allra flesta dagar kan man kanske kontrollera vem som gör vad med din häst, men så kommer det dagar (som redan har kommit) då man INTE kan kontrollera det och då kan det sluta riktigt illa för den stackarn som inget visste eller kanske trodde mer om sig själv. JAG personligen skulle inte stå ut med att något hände någon annan! Som tidigare talare sagt är nog den bästa lösningen att ha ett eget stall och ta hjälp av den person som faktiskt klarar av att hantera honom. Oavsett vilken hästkunnig tränare du tar ut ligger alltid bollen hos den som för tillfället hanterar hästen. Hästen verkar smart och det är den som håller i grimskaftet för stunden som måste klara av att sätta upp reglerna - det kommer inte att finnas en "långtidseffekt" av tränarens jobb tyvärr.
Jag önskar det fanns en enkel universallösning till dig, för jag förstår att det känns jobbigt, men det är nog bara att försöka se sin häst som den är, acceptera faktum och sedan agera utifrån det och göra det som krävs.

Tycker som många andra att du skall avliva honom, för hur mycket du än tränar och får han att respektara dej så kan du inte överföra det till dom andra.

Livet är för kort för att slösas bort på dåligt vin, grinit folk och farliga djur.

Kram

En liten fråga bara.. Hur gör du när hästen testar..?

Och så undrar jag om du inte har försökt få nått samband i NÄR han beter sig sådär & varför..?
Det är ju ändå du som känner din häst bäst, alltså är det du som måste lära dej tyda den.
Om det är så att hästen har ont, kan det ju ex vara i peridoder när den har träningsverk, eller så kan det vara när den gått lite mindre så den har överskottsenergi.

Man måste alltid försöka hitta problemet själv, även om det är svårt.

Avlivning tycker jag inte du ska välja ännu, utan försök reda ut problemen istället.

Min häst skulle ha avlivats av sin fd ägare för hon var oridbar, men jag har haft henne snart två år o jag har då inga större problem med henne.
(eller jo, ibland har jag ju det, men inte så allvarliga att ja inte kan lösa/reda ut dem, eller göra ngt åt dem.)
dock har hon aldrig varit "elak" på det sättet som din häst är, hon är bara extremt känslig...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama