har en undran ; två delat tränsbett

H

hästsko

hej!
jag rider en nordsvensk , hon är inriden i western .. ja undrar om man kan rida en häst i western ( till början långa tyglar , halvhalter , mkt vikhjälper säte och ben`? ) rätta mig om jag har fel:)
kan jag rida henne med vanligt tränsbett? elr behövs det ett skarpare?
hon är lyhörd i munnen :love:
inge hård , om jag travar så gör jag en lätt halvhalt i tygeln då saktar hon in efter en meter typ
?
tacksam för svar
kramis hästsko'n

Sv: har en undran ; två delat tränsbett

Om din häst är rätt inriden ska den lyssna på dina vikthjälper. Troligen är det dig själv du ska inrikta dig på. Byta bett när hon är mjuk och fin och följsam finns det ingen anledning till.

Ta hjälp av en tränare. Så här utan att ha sett dig rida gör det svårt att bedöma vad som är orsak till att din häst inte lyssnar direkt...

Jag tycker inte heller att du ska byta till ett skarpare bett, det finns det väl ingen anledning till om du anser att hästen är lyhörd för det bettet du har nu!

Om du vill ha ännu mera lyhörd häst, så kan du ju satsa på att arbeta mer med din egen sits och vikthjälper, och mycket tempoväxlingar. För att ni båda två ska utvecklas mer, så skulle jag rekommendera att ni tar kontakt med en tränare. Din närmaste westernklubb borde kunna rekommendera någon? :)

aa när våren kommer så ska de bli träning av de kan ni ge er på . annars kan jag ta hjälp av hennes ägare som själv tävlat i western?:idea:

är det dåligt att hon saktar av efter en meter när ja gjort en halvhalt ett kram i tygeln?:crazy:

jag vill avråda från just tvådelat, då det inte ligger bra i munnen och har en negativ inverkan på hästens munhälsa.

Men du kan mycket väl rida på tränsbett som är oledade eller tredelat. Stången kommer först när hästen kan allt på tränsbett, men ska man inte tävla behöver man inte stången "bara för att", det väljer man själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 538
Senast: Linja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka