Har bestämt mig !!

T

todde

Nu ska en gammal dröm gå i uppfyllese jag ska prova en klubbtävling i hoppning. Inga höga höjder men ändå är man 45+ så kan det ju vara en bedrift . MEN HUR KOMMER NI IHÅG BANAN ?????? Det är det som ororar mig mest:cry: är inte rädd för hoppning för det sköter min häst !!! Kanske rätt ovanligt man börja hoppa i min ålder men jag kände att jag måste få prova.

Sv: Har bestämt mig !!

dels, försök hinna med att gå banan mer än en gång, helst 2-3 gånger.

försök också memorera svängarna, dvs. det kanske är en lätt bana (om det är klubbtävling är varianten: långsida-snett igenom-långsida och dess variationer rätt så vanlig ;))

har också en bekant som fick tips av sin tränare att memorera hindrens färg och typ, så att man tänker "efter det gröna planket ska jag hoppa en röd oxer" etc...

när du gått banan och tänkt på dessa saker, ställ dig mitt i banan, blunda och tänk dig hur du rider banan, se framför dig hur du startar, rider första hindret, vart ska du sen, vad är det för färg på tredje hindret, etc..

ha gärna med dig någon och prata högt med denne om banan, så ska du se att det går bra! :)

Gå banan själv utan att någon pratar brevid, stanna till när du passerat ett hinder och tänkt tillbaka från hinder nummer ett fram till det du är vid, å sen fortsätter du ....

När du gått banan en gång, blunda och se hur du rider banan (naturligtvis utan att riva eller något)

Innan det sen är min tur kollar jag på något ekipage innan.( flera om jag vill se hur dom rider omhoppningen å så)

Så här gör jag, då använder jag kort tids minnet! När jag ridit klassen är banan helt bort:o Funkar för mig:D

haha, själv kan jag i princip komma ihåg varenda bana jag ridit de senaste 2-3 åren :D
brukar minnas färgerna som sagt, hur hästen kändes vid resp. hinder, svängarna jag tog som var svåra osv..

haha, själv kan jag i princip komma ihåg varenda bana jag ridit de senaste 2-3 åren :D
brukar minnas färgerna som sagt, hur hästen kändes vid resp. hinder, svängarna jag tog som var svåra osv..
Du har ett bra långtidsminne:)

bara när det gäller intressanta saker! :D

anledningen till att jag minns dom är nog för att jag är lite intresserad plus att jag har nytta av att komma ihåg sånt där när jag haft lektioner och behöver en bra linje etc... :)

Själv har jag inga problem att komma ihåg banan och inte heller att glömma den för att memorera en ny till andra klassen. Dock systerdotter har haft svårt att komma ihåg banan så jag hjälper henne genom att vi går banan tillsammans, efter 4-5 hinder så stannar vi och går igenom det vi redan har gått och sedan fortsätter vi. när vi har gått hela banan så ritar hon på backen hur banan går och säger hinderfärg plus typ av hinder, det fungerar för henne. Men det är viktigt att man får gå i lugn och ro och inte massor med andra människor som går och diskuterar massor med andra saker med en. På en tävling i somras så var det en jättesöt liten kille som före varje hinder skrek högt och ljudligt: RÖD OXER HOPPA!, MUR HOPPA! han var verkligen supergullig och det fungerade för honom:D

Häftigt Todde! Jag håller tummarna för en Clear round :)

En annan har också tagit upp hoppträningen igen på gamla da´r. Ringrostig till max - met det är ju så kul!
Men än har jag svårt att ens memorera banan som tränaren vill ha oss att hoppa som avslutning på varje träningspass, så jag har inga bra tips att ge dig. Men - som någon skrev - klubbtävling brukar väl något ganska enkelt som typ långsida-snett igenom-långsida.

Häftigt Todde! Jag håller tummarna för en Clear round :)

En annan har också tagit upp hoppträningen igen på gamla da´r. Ringrostig till max - met det är ju så kul!
Men än har jag svårt att ens memorera banan som tränaren vill ha oss att hoppa som avslutning på varje träningspass, så jag har inga bra tips att ge dig. Men - som någon skrev - klubbtävling brukar väl något ganska enkelt som typ långsida-snett igenom-långsida.

Tack ska du ha ! Kul att du också har tagit upp det!
Tråkigt det inte blev av med våran ritt i bokskogarnar men tydligen så har de flesta försvunnet eller hoppat av. Vet du vad som hände ?

Har du försökt att memorera en hoppbana förut?

Kanske ser det bara lite svårare ut än vad det eg. är. Banan har ju ofta nån form av mönster. Ibland går det som en åtta och ibland håller man till på långsidorna tex.

Om du inte har ovanligt svårt för att lära dig saker kommer detta inte att bli nåt problem.

Lycka till!

Ja du, komma ihåg banan är inte lätt!! Nu tävlar inte jag, men på hoppträningar så brukar det ju vara en bana att hoppa i slutet - jag kommer aldrig ihåg rätt eftersom jag är så upptagen med att hoppa... Men på tävling så står det ju i alla fall nummer på hinderna! På en klubbtävling så kommer nog hinderna inte så tätt utan du hinner att kolla in nästa hinder genom att leta efter numret.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka