Hanteringsproblem...

G

Getaway_hon

Skulle behöva lite tips då jag har lite "problem" med en 8-årig valack som jag hjälper till och rider lite då och då. Hittills när jag ridit har det gått bra eftersom vi hållit till på utebanan, men nu när hösten kommer ser den mer ut som en pool än en ridbana, så vi har börjat få flytta in till ridhuset. Denna häst är inte riden så mycket, är i princip bara grundriden. Skritt och trav, galoppskänkeln tar han ibland, men så långt har jag inte riktigt kommit med honom att jag galoppar honom något. Hittills har vi bara arbetat i skritt och trav. Han är en häst som reagerar väldigt mycket på ljud och rörelser, och därför har jag ännu inte heller ridit ut på honom någonting. Inte heller ägaren gör detta (han blir riden någon gång i veckan, men markarbetad något oftare). När han blir rädd blir han det ordentligt. Han kastar sig bakåt, åt sidan eller dit öberhuvudtaget kan. Det kommer också väldigt snabbt och man har i princip ingen chans att reagera, förutom om man själv inte hela tiden går på helspänn.
Det jag skulle behöva lite tips på nu är hur och om jag kan få honom lugnare. Det är inte kul att arbeta honom om man vet att han nästa sekund kan kasta sig handlös bakåt/frammåt för att han hört ett ljud. Han reagerar alltså på det mesta. Även saker som inte låter, men som ser skrämmande ut kastar man sig för. T.ex. en pall, en stol eller en jacka.
När han gör detta har jag både provat med att vara helt lugn och bara fortsätta prata lugnande med honom, och blivit arg på honom för att jag flygit efter honom som en vante. Inget av det verkar ge något speciellt lyckat resultat. Dock blir han ju mycket lugnare fort igen om jag också håller mig lugnt. Om jag tappar tålamodet och blir arg på honom blir han bara ännu mer uppstressad.
Så snälla, om något har något tips eller varit med om någon liknande häst så får ni jättegärna berätta hur ni gjorde. Allt är välkommet. Jag vill inte ge upp det här. Även om det inte är min häst och att jag itne rider honom oftare än en/två gånger i veckan så vet jag att han är otroligt utvecklingsbar..

Sv: Hanteringsproblem...

Hej! Jag har ett liknande problem med min hbl-vallack. Han är 9 år och antagligen inte så mkt riden och hanterad (vet inte så mkt om hans utb) i o m att han haft mkt skador under ca 4-års tid.
Han slänger sig oxå åt alla håll och kanter för alla möjliga orsaker , det värsta är att man själv spänner sig och det gör ju inte saken bättre. Jag her själv inte kommit så långt men är villig att pröva det mesta, inkl. försöka göra ngt åt mina brister. Liksom "din" häst så funkar det inte att bli arg och slå el hunsa honom tillrätta.
Därför har jag sökt alla möjliga metoder utanför de "traditionella".
Just nu läser jag Perfekt uppförande av Kelly Marks, en elev till Monty Roberts, som hittills, ca halva boken, verkar ha mkt sunda tips och tankesätt samt övningar. Testa att läsa den, jag har hittills, fått en annan syn på att lösa problem. Lycka till! Och håll en tumme för mig med min sprätt! MVh M

Låtsas som inget har hänt och prata inte lugnande och ryt inte utan ignorera det helt och skänkla på och fortsätt jobba hästen.
Oftast när dom får ens uppmärksamhet och dessutom slipper jobba en stund så är det roligt att bli rädd för allt.
Så gjorde min i början men jag struntade totalt i när hon gjorde så och nu hoppar hon bara lite rätt upp om det är något allvarligt jobbigt.
Var mycket ute och gå i skogen och vänj hästen med "farliga" saker lyft på stolar & vifta lite extra med jackorna när ni tar av dom vid markarbete för hand.
Lycka till

Hur fungerar det när ni arbetar hästen vid hand, longering och dyl? Annars kan det vara ett alternativ att börja med om ni inte gör det...
Jag hade en "sprätthök" innan, han kunde få total fnatt om det låg en stor sten utmed vägen eller ibland bara av att det prasslade i löven när det blåste. Jag är (som tur är) begåvad med bra balans och reaktionsförmåga, så jag åkte inte av, men det var otäckt i alla fall! Jag försökte rida avslappnat och lugnt för om jag ryckte tag i tygeln vid ett sådant tillfälle slog han upp huvudet rakt upp och det ville jag ju inte ha i ansiktet!
Vi tränade terapiarbete vid hand, gick över pressenningar, prasslade med plastkassar mm. Till en början tog vi bara lite tills han var helt lugn, ökade sedan på intensiteten blev mer och mer högljudda och flaxade mer och mer med påsarna, det tog ett tag, men tillslut blev han betydligt lugnare! Sedan provade vi med att rida under samma förhållanden, det kräver en medhjälpare förstås.
Det finns många bra övningar och tips i Western böcker om horsemanship och dylikt...

Massvis med miljöträning är vad hästen behöver. Rid ut med någon annan på en lugn och säker häst. En häst måste kunnas ridas ut!!
Se även till att hästen får komma till nya ställen för att ridas omkring där. Tex framhoppningen på en tävling. Hästen behöver inte tävlas, bara vara med och se allting.
Ni ska helt enkelt göra mer med hästen och utsätta den för "faror".
Var själv lugn och låt honom bråka med sej själv, du fortsätter med det jobbet du gjorde innan hästen blev rädd.

Få med dig en äldre stabil och lugn häst ut och fortsätta som du gjort med att regelbundet 'utsätta' honom för det som är läskigt. Beröm när han övervinner rädslan, och låtsas som det regnar när han blir rädd.

Min valack var rädd för *allt* när han kom. Postlådor, soptunnor, stenar, skuggor - you name it. Han gick VÄLDIGT mycket som handhäst med mitt äldre, bombsäkra sto. När han såg att hon inte reagerade blev han säkrare med. Sen att jag höll på att krossa benet ganska ofta när han TRYCKTE sig moy hennes sida när vi red förbi läskiga saker är en annan historia ;) Men i henne fick han den trygghet han behövde för att våga, och varje gång de 'vågar' försvinner en liten del av rädslan.

Nästa steg var att vi promenerade massor i skogen, och jag gick som en lallande byfåne och pladdrade, typ 'Titta där är en liten ofarlig postlåda, ska vi gå och titta på den? Ja, kom så går vi och tittar på postlådan!'. Inte för han fattade vad jag sa, men för att tonfallet lugnade. Sen kunde det ju vara så att nååågon gömt en morot i postlådan med, så när en liten harig häst vågade sig fram och stå kvar när man öppnade locket så kom det en belöning ur själva postlådan. Det kunde ligga morötter på soptunnor, på elskåp och bakom farliga stenar med. Tänk vilken tur att vi gick dit och kollade :angel:

Om han började reagera och spänna sig så STANNADE vi och bara tittade. Jag berömde att han motstod impulsen att fly och stannade kvar, och pratade lugnare. Och sen tog vi ett steg i taget, pressa försiktigt men aldrig så han behövde fly. Ibland missar man och hinner inte med, men tittar man bara noga så ser man så man har nån sekund på sig att reagera från upptäckt till reaktion i de flesta fall.

Sen tömkörde jag, då fick han försöka klara sig med mig som backup, men inte hålla matte i handen. När det fungerade så red jag ut. Han fick stanna om han blev rädd, och i början satt jag av och ledde så fort han blev osäker, för att sen milt pressa utan att sitta av. MASSOR med beröm när de vågar, ignorera och bara be igen när de blir rädd.

Idag är han extremt orädd, bryr sig inte om grannens traktor med snöslunga som spyr ut snö, när stigbygeln skrapade i mjölkbilen vid ett möte, fladdrande presenningar, rovfåglar som flyger upp ur buskarna framför näsan på honom etc. Visst, han kan fortfarande hoppa åt sidan för en skugga på en sten eller en solfläck på marken, men det är inte samma panikartade reaktion. Och faktum är att han nu har blivit såpass trygg och stabil att han kommer få vara unghästens stöd som handhäst när hon ska introduceras i stora vida världen. Ganska stor skillnad, med rätt små medel. Men nyckelordet är tååålamod. När det var som värst kunde det ta två timmar att ta sig 200 meter..

Om jag aldrig hade fått sett skogen och naturliga faror OFTA, så skulle jag också vara rädd för det mesta.
Umgås med hästen i hagen, där den redan är trygg. Massor av hästar är skotträdda, jag har faktiskt bara träffat en. Det jag gjorde var att utsätta den för plötsliga och höga ljud i hagen - tillsammans med andra hästar som inte brydde sig ett dugg. Man får förstås börja försiktigt, men efter ett par dagar borde du kunna hoppa och skutta och dansa. Gör det inte ursäktande, ta plats, gör det som om det är naturligt.

(Ett litet P.S: jag är väldigt mycket för det här med att hästen ska få vara i fred i hagen och så vidare, men det här är ett väldigt allvarligt problem, och då får man töja lite på sina principer.)

Försök alltid att behålla lugnet, sitt djupt ner i sadeln och lätta i handen.Driv fram honom varje gång han hoppar o studsar.
Att han gör så här kan bero på att han är rastlös.
En häst som rids var eller varannan dag kan vara otroligt rastlös.
En sådan häst hade behövt i allafall minst 20 minuters paddocks/ridhus arbete varje dag.Viktiga här är inte hur han går eller hur du sitter.Det som är viktigt är att han blir sysselsatt i huvudet.Gör övningar där han får tänka till och arbeta med huvudet.
Avsluta med att rida en liten sväng i skogen eller på vägen.
Däremot tycker jag att du och ägaren ska sätta er ner tilsammans och skriva ihop träning och planering för hästen så ni gör på samma sätt när ni handskas med honom.
Om han inte är mer än grundriden är det lätt att han blir förvirrad, och dessutom gör vi alla på olika ätt när vi handskas med hästar,
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar