Hanteringsproblem, hjälp?!

G

glad_tjej

Hej!

Jag köpte vid årsskiftet en 10-årig fullblodsvalack, galopptränad och -tävlad som unghäst men omskolad till mycket fin ridhäst. Från början var han väldigt svårhanterad; han stegrade, sparkade bakut och kastade sig (ibland rakt ut bland bilar!) både när jag red och när jag ledde honom. Efter träning och foderbyte är han nu en helt annan häst, dock har jag fortfarande vissa problem med honom:

- Han sparkas och bits ibland vid borstning och sadling, inte jättehårt men tillräckligt för att det ska kunna bli farligt. Helt oaccepterat beteende tycker jag men jag vet inte hur jag ska tillrättavisa/få bort det.

- Han har börjat slita sig när jag binder upp honom. Inte på stallgången men vid tillfällen då jag bundit honom korta stunder för att exempelvis borsta och tvätta honom vid träd, vid transporten på tävling och vid uppbindningsplatser avsedda för detta och i spilta (han står i box i vanliga fall). Han slänger sig inte utan liksom backar och drar till gramskaftet eller grimman går sönder, har hänt med både läder- och syntetgrimmor. När han har kommit lös står han bara kvar utan att ens göra en ansats att gå därifrån och det går bra att göra i ordning honom då men av säkerhetsskäl föredrar jag att ändå ha honom uppbunden. Så, vad ska jag göra? Hur kan jag få bort detta oönskade beteende som han började med precis innan sommaren?

MYCKET TACKSAM FÖR TIPS OCH RÅD!

Sv: Hanteringsproblem, hjälp?!

När det gäller första problemet, kolla upp hästens fysik innan du börjar arbeta med beteendet. Det behöver inte alls vara något fel idag, jag har ett sto som tidigare haft problem och ont i kroppen. Även efter att hon blivit bra så fortsatte hon uppvisa aggressivt beteende vid sadling och borstning. Hur reagerar hästen när du tillrättavisar med rösten?

När det gäller det andra problemet, så undvik binda honom vid träd och transporten tills vidare. Börja arbeta med att ha honom uppbunden i spiltan med en ordentlig lädergrimma, en sådan som borde hålla. Såsom jag utläser av vad du skrev är han inte i närheten till att få panik av att sitta fast, men se till att ha kniv i närheten ändå, ifall hästen får panik så du snabbt kan skära upp grimmskaftet. Troligen har han lärt sig att han med lite kraft kan ta sig fri.

jag har en fullblods val på 10 år, och ibland när han står på ett ställe i stallet så typ "hänger" han sig, jag brukar ha grimman uppknäppt. Men när jag ställer han på ett annat ställe så gör han inte dte.. Jag tycker det känns nästan säkrar att ha grimman uppknäppt ifall han skulle hänga sig, han får mer panik då. Visst nu va det väldigt länge sen han gjorde det.. men försök att komma på varför han gör det just när han gör det?

- Han sparkas och bits ibland vid borstning och sadling, inte jättehårt men tillräckligt för att det ska kunna bli farligt. Helt oaccepterat beteende tycker jag men jag vet inte hur jag ska tillrättavisa/få bort det.

Är han kittlig/känslig i huden? Att han bits är ju relativt enkelt åtgärdat genom att bara binda upp kort en period och berömma när han är stilla. Sparkandet är bökigare, särskilt om han inte hotar utan bara slänger ut en känga när han blir irriterad. Jag tar för givet att du prövat med mjukare/hårdare borstar och att sadla försiktigt. Som sagt vissa hästar är känsligare än andra och man behöver testa sig fram till vad som funkar. Red en vallack ett tag som bara gick att rykta med piggborste, då stod han still, alla övriga borstar fick honom att gå i taket...

Hästis bets och sparkade när jag började med honom (han gillar inte nya människor) men det lugnade ned sig rätt snabbt med hjälp av en kombination av äppelbitar/mys/tystnad då hans stod still, och svaga "morr" så han hotade. Dock hotade han tydligt (och mycket), han kastade sig inte bara fram och högg. Vilket gjorde det lättare att kommunicera.

- Han har börjat slita sig när jag binder upp honom. Han slänger sig inte utan liksom backar och drar till gramskaftet eller grimman går sönder, har hänt med både läder- och syntetgrimmor. När han har kommit lös står han bara kvar utan att ens göra en ansats att gå därifrån och det går bra att göra i ordning honom då men av säkerhetsskäl föredrar jag att ändå ha honom uppbunden. Så, vad ska jag göra?

Jag antar att han gör så när du lämnar honom? Står du bredvid kan du dra grimskaftet igenom ringen och tillbaka till dig - då kan du ge efter om han börjar backa, och säga åt honom att gå fram. Då får han inget tryck att kämpa emot. Backar han däremot när han är ensam han har väl kommit på ett sätt att på uppmärksamhet. Jag skulle använda dubbla grimmor (bara för att alltid ha en hel som sitter kvar) och försöka att hålla honom under uppsikt. Du kan ju pröva att binda upp honom i halsring också, det funkar på vissa då de inte känner att de sitter fast i huvudet på samma sätt.

Hans fysik har jag kontrollerat flera gånger, både vid besiktningen och vid senare veterinärbesök och han varken har eller haft haft några ordentliga skador så det är nog inte problemet:)

Tyvärr har jag itne tillgång till någon spilta att "träna" i utan har bara haft honom i det när vi varit på besök i andra stall...

:)
Är han kittlig/känslig i huden? Att han bits är ju relativt enkelt åtgärdat genom att bara binda upp kort en period och berömma när han är stilla. Sparkandet är bökigare, särskilt om han inte hotar utan bara slänger ut en känga när han blir irriterad. Jag tar för givet att du prövat med mjukare/hårdare borstar och att sadla försiktigt. Som sagt vissa hästar är känsligare än andra och man behöver testa sig fram till vad som funkar. Red en vallack ett tag som bara gick att rykta med piggborste, då stod han still, alla övriga borstar fick honom att gå i taket...

Tack för svaret!
Ja, han är ganska kittlig och föredrar mjuka borstar så det använder jag mest men stora delar av året är det ju ganska lerigt i hagarna och då måste jag använda rotborste/grövre borstar för att få bort det. Att han bits är otrevligt men egentligen inte det största problemet eftersom huvudet är relativt lätt att både binda upp och ha koll på. Sparkandet är, som du säger, bökigare och han bara slänger upp ett ben när han känner för det. Jag har provat det mesta som att sadla på olika sätt och använda olika borstar med mera...

Jag antar att han gör så när du lämnar honom? Står du bredvid kan du dra grimskaftet igenom ringen och tillbaka till dig - då kan du ge efter om han börjar backa, och säga åt honom att gå fram. Då får han inget tryck att kämpa emot. Backar han däremot när han är ensam han har väl kommit på ett sätt att på uppmärksamhet. Jag skulle använda dubbla grimmor (bara för att alltid ha en hel som sitter kvar) och försöka att hålla honom under uppsikt. Du kan ju pröva att binda upp honom i halsring också, det funkar på vissa då de inte känner att de sitter fast i huvudet på samma sätt.

Han sliter sig både när jag lämnar honom och när jag står bredvid och i princip håller i grimman. Att ha grimskaftet oknutet genom ringen har fungerat ganska bra faktiskt, han försöker slita sig men det känns mer okej för mig att hålla emot då eftersom jag när som helst kan välja att släppa om jag ser att han håller på att skada sig. Jag tror att det kan ha en del med uppmärksamhet att göra; eller rättare sagt att han har skämts bort tidigare och vill ha allt på sitt sätt hela tiden och uppenbarligen faller det honom inte i smaken att stå uppbunden:grin:
Dubbla grimmor var ett bra tips, det känns ju mycket säkrare att kunna hålla honom i något när han slitit sig. Att binda upp honom i halsring ska jag absolut pröva!

Ja, han är ganska kittlig och föredrar mjuka borstar så det använder jag mest men stora delar av året är det ju ganska lerigt i hagarna och då måste jag använda rotborste/grövre borstar för att få bort det.

Ja, det är ju svårt att komma undan piggborste under hösten om man inte skulle duscha hästarna varje dag... :p Man kan ju försöka pilla bort så mycket lera som möjligt med händerna i alla fall, så blir det inte rivigt på samma sätt.

Sparkandet är, som du säger, bökigare och han bara slänger upp ett ben när han känner för det. Jag har provat det mesta som att sadla på olika sätt och använda olika borstar med mera...

Känsliga hästar kan vara lite svåra att förekomma, de reagerar så snabbt. När sparken kommer har jag ju liksom redan förlorat :devil:, men jag skulle försöka tänka på att berömma när alla tassar är i marken och (om jag hinner) få honom lite ur balans (svag knuff) när han försöker sparka. Han måste lägga över vikt på andra sidan för att lyfta hoven - ett smart sätt om en häst sparkar mycket kan ex vara att en person håller upp en framhov samtidigt som du sadlar. Hästen kan inte både hålla upp en hov och sparka med en - stående på de kvarvarande två...

Poängen är att skapa en situation där han inte kan göra fel - han kan inte sparka eller bita. Då att du kan berömma honom, och han får chansen att fundera över saken ett slag. Det blir (förhoppningvis) aldrig dessa konstanta konfrontationer, utan du kan berömma det positiva istället.

Han sliter sig både när jag lämnar honom och när jag står bredvid och i princip håller i grimman. Att ha grimskaftet oknutet genom ringen har fungerat ganska bra faktiskt, han försöker slita sig men det känns mer okej för mig att hålla emot då eftersom jag när som helst kan välja att släppa om jag ser att han håller på att skada sig.

Så tänker jag också, det värsta som kan hända är att jag måste släppa efter ännu mer. Men hästen kommer inte skada sig, eller få panik. Står man bredvid är det (oftast) också rätt så lätt att "morra fram" den häst som backar och fjollar. Här ska vi stå, och här står vi någorlunda stilla. :D

Jag tror att det kan ha en del med uppmärksamhet att göra; eller rättare sagt att han har skämts bort tidigare och vill ha allt på sitt sätt hela tiden och uppenbarligen faller det honom inte i smaken att stå uppbunden:grin:
Dubbla grimmor var ett bra tips, det känns ju mycket säkrare att kunna hålla honom i något när han slitit sig. Att binda upp honom i halsring ska jag absolut pröva!

Kan vara så att han är lite bortskämd... Backar han även om han står och äter uppbunden? Man kan ju vänja in det under trevligast möjliga former... Uppdatera oss! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en halvblodsvalack på 13 år som jag har haft i drygt tre år. Men känner att något med honom inte stämmer. Han har lite...
Svar
9
· Visningar
2 756
Senast: Noak
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar