Hantering av ensilagebalar

Smulan75

Trådstartare
Lite praktiska frågor ang ensilagebalar, jag ska för första gången ta hem och fodra med "egna" ensilagebalar - tidigare har jag alltid stått installad och fått ensilaget "levererat" ;)

Jag har köpt småbalar à 50kg/bal eftersom jag bara har två hästar på lösdrift. Där jag tidigare stog uppstallad hade de problem med att katterna klättrade på balarna och stack hål och de fick kassera ganska många balar :( har ni samma problem? Funderar på att lägga en pressening över balarna och dra åt med snöre/tyngder runtom. Det hade varit så surt om man är tvungen att kassera massor av balar pga det om det går att förhindra.

Jag funderar även på att jag sett att vissa ställer ut hela balar i hagen och bara skär hål i sidorna på balarna, funderar på om jag kan ställa ut balarna och bara skära av toppen - hade varit lättast och mest praktiskt och på det sätt räknar jag med att spillet blir mindre än om man tar bort hela plasten och ger den hel (mina hästar har fri tillgång till mat) - men hur är det med det "finmaskiga nätet" som är innanför plasten? det finns inte risk att hästarna får i sig det och får problem med magen?
 
Jag skulle aldrig våga ställa ut en bal med plast och nät kvar på, både risk att de får i sig plast och att de fastnar med skor/dylikt i nätet.. Plus att det är svårt att kontrollera kvaliteten på balen om man inte öppnar den helt. Då jag haft småbal har jag tagit bort plast och nät och fluffat upp maten i hölådan i hagen, känns tryggast så :)
 
Skulle aldrig våga ställa ut med plast, mycket för att jag inte har koll på om det ligger något i balen. Sedan blir det snuskigt och dessutom ren risk att hästarna trasslar in sig.

Det är jättesvårt att skydda sig mot kattskador, vissa katter kryper ju in under presenning och försöker fånga möss. Viktigt är att inte förvara på backen, utan på pall så inte skadedjuren går in underifrån.
 
Hej!

Jag vägrar ha min häst i hage med bal med plast och nät kvar sen jag hittade nät i hennes bajs! Jag har heller inte märkt det minsta att det skulle bli mindre spill. Hästarna drar ut silaget i stora tussar och spottar hälften på marken för att sen trampa ner det i marken - detta med plasten på! Mindre spill får man med hönät över balen- det behöver inte ens vara ett småmaskigt, bara nåt som håller kvar silaget, självklart i kombination med något så de inte kan fastna i nätet :-).

"Våra" stallkatter föredrar hö och halm framför silagebalarna, tror inte jag sett dom klättra nånting men det finns säkert missar som gör sånt.

/Lavinia
 
Tack för svar, jag kan notera att katterna som tur var inte verkar fälla ut klorna när de hoppar upp på småbalarna - det är uppenbarligen inte tillräckligt högt för att det ska behövas, troligen behöver de ta hjälp av klorna när de hoppar upp på de stora balarna - vilket var de vi hade i förra stallet. Så det problemet är nog inte så stort.

Skadedjur har vi nog ganska lite av med fyra katter på gården som är ganska flitiga jägare :)

Lavinia - ok det var det jag var orolig för, känns inte bra om de får de små trådarna ner i magen - det är mest det fina nätet på insidan som jag tycker är lurigt. Jag är inte så orolig för att de ska fastna i plasten om man bara skär av toppen får man ju som ett avtoppat "äggskal" och det blir inga smådelar eller småhål de kan fastna i. Skulle tro att de flesta hästar väljer att inte äta den vita plasten.

Får klura vidare på detta, jag har ju vedhäckar- funderar på om man kan ställa ner balarna i den efter man öppnat & tagit bort plasten. det skulle även göra att ev bara den stora hästen kommer åt själva balen och att lilla ponnyn skulle få äta det som ligger på kanterna & spillet från stora hästen :).
 
Tack för svar, jag kan notera att katterna som tur var inte verkar fälla ut klorna när de hoppar upp på småbalarna - det är uppenbarligen inte tillräckligt högt för att det ska behövas, troligen behöver de ta hjälp av klorna när de hoppar upp på de stora balarna - vilket var de vi hade i förra stallet. Så det problemet är nog inte så stort.

Skadedjur har vi nog ganska lite av med fyra katter på gården som är ganska flitiga jägare :)

Lavinia - ok det var det jag var orolig för, känns inte bra om de får de små trådarna ner i magen - det är mest det fina nätet på insidan som jag tycker är lurigt. Jag är inte så orolig för att de ska fastna i plasten om man bara skär av toppen får man ju som ett avtoppat "äggskal" och det blir inga smådelar eller småhål de kan fastna i. Skulle tro att de flesta hästar väljer att inte äta den vita plasten.

Får klura vidare på detta, jag har ju vedhäckar- funderar på om man kan ställa ner balarna i den efter man öppnat & tagit bort plasten. det skulle även göra att ev bara den stora hästen kommer åt själva balen och att lilla ponnyn skulle få äta det som ligger på kanterna & spillet från stora hästen :).
Ta bort ALL PLAST och ALLT NÄT.
Om du vill ha en häck till balen så finns det att köpa eller så kan du bygga en själv, men att låta plasten vara kvar på den öppnade balen är inte ok. Plasten verkar ta smak av hösilaget och det är inte ovanligt att hästarna får i sig av plasten.
 
Vi har potatislådor som vi lägger hö/ensilage i. Detta fylls på varje dag, så hästarna har fri tillgång, men de hinner väl precis äta upp eller lämna lite innan vi fyller på. Mina hästar är inte så intresserade av att äta grovfoder som legat ute mer än ett dygn, speciellt inte om det har regnat på fodret.

Ang lagringen har jag inte några problem med att katterna hoppar på balarna, balarna står inte där katterna vanligtvis är. Däremot när vi lagrar hö inomhus får vi vara noggranna då katterna både bajsar och kissar i höet om de får chansen. Så tänk efter var ni placerar balarna.
 
Lite praktiska frågor ang ensilagebalar, jag ska för första gången ta hem och fodra med "egna" ensilagebalar - tidigare har jag alltid stått installad och fått ensilaget "levererat" ;)

Jag har köpt småbalar à 50kg/bal eftersom jag bara har två hästar på lösdrift. Där jag tidigare stog uppstallad hade de problem med att katterna klättrade på balarna och stack hål och de fick kassera ganska många balar :( har ni samma problem? Funderar på att lägga en pressening över balarna och dra åt med snöre/tyngder runtom. Det hade varit så surt om man är tvungen att kassera massor av balar pga det om det går att förhindra.

Jag funderar även på att jag sett att vissa ställer ut hela balar i hagen och bara skär hål i sidorna på balarna, funderar på om jag kan ställa ut balarna och bara skära av toppen - hade varit lättast och mest praktiskt och på det sätt räknar jag med att spillet blir mindre än om man tar bort hela plasten och ger den hel (mina hästar har fri tillgång till mat) - men hur är det med det "finmaskiga nätet" som är innanför plasten? det finns inte risk att hästarna får i sig det och får problem med magen?
http://www.hastsverige.se/lagring-av-foder.html
 
Inga problem med katter eller skadedjur här (förvarar på pall ute).

Never att jag skulle lägga ut en halvöppnad! Jag öppnar o kollar noga runt alla kanter o hörn kvaliten på balen (under stor oro varenda gång :p) innan jag öppnar snörena o kollar varenda kaka när jag öser ner lagom mängd i en stor kase, väger o lägger in i box/ut i hage. Det känns lite lockande att bära ut en hel bal o klä av i lådan direkt så har de mat lite längre men näe, jag vill kolla noga o väga så jag vet ungefär både vad de äter o vad jag faktiskt betalade för.
 
Lite praktiska frågor ang ensilagebalar, jag ska för första gången ta hem och fodra med "egna" ensilagebalar - tidigare har jag alltid stått installad och fått ensilaget "levererat" ;)

Jag har köpt småbalar à 50kg/bal eftersom jag bara har två hästar på lösdrift. Där jag tidigare stog uppstallad hade de problem med att katterna klättrade på balarna och stack hål och de fick kassera ganska många balar :( har ni samma problem? Funderar på att lägga en pressening över balarna och dra åt med snöre/tyngder runtom. Det hade varit så surt om man är tvungen att kassera massor av balar pga det om det går att förhindra.

Jag funderar även på att jag sett att vissa ställer ut hela balar i hagen och bara skär hål i sidorna på balarna, funderar på om jag kan ställa ut balarna och bara skära av toppen - hade varit lättast och mest praktiskt och på det sätt räknar jag med att spillet blir mindre än om man tar bort hela plasten och ger den hel (mina hästar har fri tillgång till mat) - men hur är det med det "finmaskiga nätet" som är innanför plasten? det finns inte risk att hästarna får i sig det och får problem med magen?


Bygg foderstationer istället de går fort och kostar inte många 1000 lappar.. Våra 2 gick på 4500 med allt.
Att ställa ut en bal med plast och skära lite hål är inge bra de hade vi innan vi hade foderstationerna och fy bubblan vad mkt spill de vart.
Det är verkligen som att kasta pengar i sjön, nu blir det inge spill alls för vi har även nät över som gör att ättiden blir längre.
Enda som skall sättas på nu är taket när tid finns.

Vi har inge problem med katter men testa å spraya balarna med pissoff eller andra saker som håller katterna borta, eller ha en tjock pressänning över balarna.

Har man småbalar kan man fylla upp nätet med några småbalar så de räcker över dagen=) vårat nät kommer sättas fast i taket i en bjälke och i golvet på så sätt kan hästarna inte dra ut nätet när höet börjas sina.
10410462_10153546570703998_2871545824340377717_n_zps9a9a6307.jpg
 
Tack för alla svar, Jag funderar på att använda befintliga pallkragar som jag tidigare använt till hölådor men som jag tyckt behöver fyllas på lite för ofta när man använder "löshö" eller hö från storbalar. Man får försöka spara in på arbete där man kan ;) Jo jag erkänner att jag är "lat" - försöker se till de områden där man kan spara in tid när det gäller stalljobb. och det tar absolut längre tid att fylla på hölådor varje dag mot att göra det var 3-4 dag eller idealiskt nån gång i veckan - funkar när man har torrhö men troligen inte lika bra med ensilage eftersom det snabbare blir dåligt.

Men med de kompakta småensilagebalarna så borde det räcka med att ställa ut två balar och fylla på ca var 3-4dag. Då kan man ta bort plast och nät och kolla att balen är fräsch och då har man något som "håller" ensilaget på plats.

jag har tidigare använt finmaskigt nät över höet för att minska spillet - men jag har två hästar som har lyckats göra hål hela tiden så det har varit ett himla jobb med att lappa nätet och var även då lite orolig att de skulle få trådar med sig i maten. Tillslut skippade jag nätet och det blev mer spill och lite mer att städa runt höhäcken, men inte jättemycket. hoppas nu bara att pallkragarna inte är för smala för balarna :p
 
Lite praktiska frågor ang ensilagebalar, jag ska för första gången ta hem och fodra med "egna" ensilagebalar - tidigare har jag alltid stått installad och fått ensilaget "levererat" ;)

Jag har köpt småbalar à 50kg/bal eftersom jag bara har två hästar på lösdrift. Där jag tidigare stog uppstallad hade de problem med att katterna klättrade på balarna och stack hål och de fick kassera ganska många balar :( har ni samma problem? Funderar på att lägga en pressening över balarna och dra åt med snöre/tyngder runtom. Det hade varit så surt om man är tvungen att kassera massor av balar pga det om det går att förhindra.

Jag funderar även på att jag sett att vissa ställer ut hela balar i hagen och bara skär hål i sidorna på balarna, funderar på om jag kan ställa ut balarna och bara skära av toppen - hade varit lättast och mest praktiskt och på det sätt räknar jag med att spillet blir mindre än om man tar bort hela plasten och ger den hel (mina hästar har fri tillgång till mat) - men hur är det med det "finmaskiga nätet" som är innanför plasten? det finns inte risk att hästarna får i sig det och får problem med magen?

Länsstyrelsen har varit ute i mitt stall och kommenterat att man ej får fodra direkt från marken utan ska vara i tex foderhäck etc.
 
jag har inte som rutin att fodra direkt från marken utan har för det mesta använt någon typ av foderlåda alt pallar med pallkragar eller vedhäckar eller annat egentillverkat. Sen har jag själva grovfodersplatsen under tak. :) Så det var mest frågan plasten & nätet som jag var fundersam över.
 
@Nielaa Vi använder samma princip,bara att vi har fäst våra nät så att de ligger i lådan. Våra har inte fri tillgång utan vi bär ut näten med jämna klockslag då stallet är på gården. Min man byggde lådorna för flera år sen,de har varit ute i ur och skur, men med årlig tvätt håller de än. Bästa investeringen! Fattar inte att man kan fodra på marken! Massor med spill och hästar som trampar ner dyrt hö...:crazy:
 
@Nielaa Vi använder samma princip,bara att vi har fäst våra nät så att de ligger i lådan. Våra har inte fri tillgång utan vi bär ut näten med jämna klockslag då stallet är på gården. Min man byggde lådorna för flera år sen,de har varit ute i ur och skur, men med årlig tvätt håller de än. Bästa investeringen! Fattar inte att man kan fodra på marken! Massor med spill och hästar som trampar ner dyrt hö...:crazy:

Ja vi hade på marken medans vi byggde våra foderhäckar och de trampade bort ca 50% av balen och låg i de kissade i de och sket i de och usch å fy... . Kan lova att det gick FORT att bygga foderhäckarna hahaha.

Nu räcker en bal ca 5 dagar på 7 hästar.. denna vinter kommer en bal räcka mer då de inte kommer få fri tillgång utan jag kommer stänga av delen till foderstationerna. Så ca totalt 6-8 timmar om dagen upp delat på 2-3 timmar åt gången kommer de inte få gå in där. Utan får plocka och fippla i hagen som är 5 hektar så de finns att göra där=)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp