Nej. Dessutom är rang som en pyramid helt felaktig, det är inte en enda häst som bossar runt alla andra och stjäler deras mat. En sån häst är inte riktigt frisk och normalfungerande och skulle i en riktig hästflock snarast få ändra beteende eller stötas bort. Om en häst tar de svagares mat blir de ännu svagare och då blir flocken sårbar och utsatt.
Hästflocken är uppbyggd i cirkel, där alla individer har sin specifika viktiga uppgift! De som syns mest är försvararen som driver bort och attackerar hot och som i en vild flock nästan alltid är en större kraftfull hingst och i en tam flock en likadan valack (ofta sent kastrerad och med mycket hingstkaraktär). Den andra är spejaren som alltid är på vakt och varslar faror, det är en alert häst med blixtsnabba reaktioner, god syn och hörsel och som har förmåga att springa fort.
Sen finns det massa andra roller, ju större flock ju fler roller kan man utskilja. Tex vattensökare, födosökare, fölansvarig, innovatör etc. I en liten människoskapad flock måste människan inlämmas i flocken och få en roll, samt att samma individ bär flera roller. De har dock alltid en huvuduppgift som de är bäst på. Försvarare och spejare måste de ha, så har man bara två hästar måste de ha dessa uppgifter. Ibland är en eller båda inte alls lämpade för sin uppgift och det skapar stressade och oroliga hästar. Tänk dig att jobba med matematik när du är mycket bättre på språk.
Jag har en häst som är vad som traditionellt uppfattats som mycket ranghög. Det är han inte. Han är en försvarare! Sent kastrerad, stor och stark. Har sett han in action när hundar kommit in i hagen och om man säger såhär, det var tur att hunden var snabb och att de fanns ett staket som stoppade hästen... Han har mycket stor integritet och det går absolut inte att tvinga honom till att göra något. Det behövs dock inte heller, så länge man inte är tuff mot honom är han världens snällaste och gör det jag ber om bara för att han vill samarbeta. Han är jättegosig. Hans kompis får lov att äta gräs ur hans mun.
Så nej, det har ingen påverkan på om de tycker om att kela etc. De hästar som bråkar med människor och är besvärliga att hantera är nästan aldrig de tuffare, det är de som är osäkra och inte vet var de hör hemma riktigt. Jag läste en blogg där ägaren trodde att hästen var ett mycket ranghögt ledarsto pga att den sprang helt hysterisk runt så fort den släpptes i större hage och den inte hade koll på alla hästar. Men sån häst är inte alls någon ledare, men en ung och osäker spejare som inte fixar sin uppgift än och därför får panik när det blir svårare att ha koll.
Jag är övertygad om att människors umgänge med hästar skulle bli otroligt mycket bättre om de glömmer denna förlegade ide om att rang och hackordning och att människan måste vara hästens flockledare och all träning måste bygga på dominans och makt.