hantera häst som ryggar/skyggar?

J

josephinel

Vad gör ni när er häst hoppar till, alltså blir rädd för något?
Jag vet inte hur jag ska bemöta min ponny, om jag ska fortsätta som ingenting har hänt, säga åt honom eller försöka lugna honom.
Jag är rädd för att han ska uppfatta mitt lugnande som berömning, och jag vill ju inte att han ska lära sig att hoppa till men jag vet inte...
Vad gör ni?

Sv: hantera häst som ryggar/skyggar?

Jag pratar lugnande med hästen och stryker den på halsen för att få dens uppmärksamhet på mig. Träna mycket skrämselsaker så blir din häst lugnare och litar mer på dig :)

Det beror på hur krafftigt hon reagerar, kollar hon bara till på ngt litet så rider jag oftast bara förbi, är hon töntig alltså bara kollar på ngt för att slippa undan arbetet (gör hon oftast i ridhuset) då säger jag till henne lite lätt, men gör inget stort av det, men blir hon däremot rädd på riktigt och får lite halvt "panik" då hjälper det inte att lugna henne, utan då är det bara att vara tyst och försöka fortsätta!:idea:

Det jag har hört är att man inte ska luta sig frammåt för jag har för mig att man då stör hästen mera och flyttar tyngdpunkten och kan då göra att hästen blir ännu räddare. Man ska inte heller bli rädd själv eftersom då hästen blir ennu räddare utan bara tänka frammåt. Sen ska man ju självklart inte börja "piska" hästen eller börja banka med sporrar/skänklar utan bara hålla om och tänka frammåt.

Först driver jag på framåt så att hon "vaknar upp" så att säga och inser att jag inte är rädd= ingen fara.
Sen får hon titta på det som är läskigt, sen går vi vidare och då får hon beröm.
Hon vet att om jag inte reagerar så är det ingen fara.

Jag fortsätter bara att rida, men låter inte hästen väja av mitt spår sas, den får inte trippa i sidleds t.ex för att slippa gå nära det som skrämmer den.

Om hästen fortfarande skyggar är nervös får den se på det som skrämmer den - med min gamla häst var det dock oftast illusion för det mesta, vid en andra blick fanns det ju faktiskt ingenting skrämmande! Dessa vidunderliga varelser. :p

Driver framåt, klappar lite på halsen och tar inte i tygeln...låt tygeln hänga lite...för börjar du i den så reagerar hästen direkt att det är farligt!

Vad gör ni när er häst hoppar till, alltså blir rädd för något?
Jag vet inte hur jag ska bemöta min ponny, om jag ska fortsätta som ingenting har hänt, säga åt honom eller försöka lugna honom.
Jag är rädd för att han ska uppfatta mitt lugnande som berömning, och jag vill ju inte att han ska lära sig att hoppa till men jag vet inte...
Vad gör ni?

Det bästa är att fortsätta som om ingenting har hänt. Då talar du om för hästen att det inte är ngt farligt. Jag brukar prata lite med min häst och klappa henne lite så hon lugnar sig. Jag är ganska säker på att hon uppfattar det som att jag lugnar henne och inte att jag berömmer henne, det gör jag när hon har gått förbi.
Att säga till och på ngt sätt tillrättavisa en häst som är rädd ser jag som helt meningslöst. Sedan finns det kanske hästar som utnyttjar situationen och inte alls är rädda men jag tror inte det är så vanligt.
Det bästa sättet att få bort ett sådant beteende är att vara ute med hästen i olika miljöer så mkt som möjligt.

Jag brukar i största möjliga mån försöka att ignorera det. Om min ponny skyggar eller tittar på nåt brukar jag bara driva henne framåt och med säte och skänkel tala om att hon bara ska gå förbi. De allra flesta hästar kan ju vara lite "töntiga" ibland, men jag tycker inte man ska göra så stor grej av det.

Att klappa hästen när den skyggar eller tittar tycker kanske inte jag är en så bra idé, jag klappar och berömmer henne hellre när hon sköter sig!

Att klappa hästen när den skyggar eller tittar tycker kanske inte jag är en så bra idé, jag klappar och berömmer henne hellre när hon sköter sig!

Jag tycker att det beror på hur hästen uppfattar att man klappar den. Jag brukar alltid berömma henne med rösten och det är jag ganska säker på att hon förstår. Om jag stryker henne över halsen så är jag nästan lika säker på att hon tar det som en signal att allt är OK.

Självklart, allt är ju individuellt. Man får ju själv bedöma hur man tror att hästen uppfattar en. Men att berömma när den skyggar tycker jag kanske inte är den bästa idén om man vill bli av med olaten:)

Sen att som en del rida fram och "titta" på det farliga har jag aldrig tyckt fungerar. Jag har alltid upplevt att det ökat spänningen hos hästen och gjort det värre till nästa gång. Men det är väl kanske olika hos olika hästar det med...

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar göra så med min häst att vi går fram och tittar ungefär som man gör med hundar. Men det behöver inte betyda att det fungerar för alla. Jag är nöjd med att det fungerar för mig och min häst.

Jag brukar försöka ignorera och låtsas som ingenting. Min kompis hund blev smällrädd tidigt, av att de i familjen visade reaktion på smällarna när hon var valp (de pratade lugnande, klappade, lyfte upp henne osv). Då tolkade hon det som att det var något att uppmärksamma, och blev därför rädd. Hon fick anledning till att reagera, eftersom att matte och husse också märkte smällarna. När jag på senaste året har övat med henne har det gått över delvis. Förut drog hon som en galning i kopplet när man var ute och det smällde, men sen började jag göra så att jag släppte kopplet och gick vidare utan att reagera. Och inom några sekunder sprang hon tillbaka till mig och fortsatte som ingenting. Det jag vill komma till är att jag tror på att ignorera det läskiga gör att djuren tänker "aha, matte/husse brydde sig inte, då är det nog inget farligt". Visst kanske det tar några gånger, men i längden brukar det funka (iaf för mig).
Så när jag är ute och rider och hästen skyggar för nått brukar jag inte bry mig särskillt, sitter lugnt stilla som om inget har hänt och driver mjukt framåt.

Japp, du beskrev det jag menade bra! Håller med dig:D

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
809
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 643
Senast: Rosett
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur