Hantera ängslig ridskolehäst

Maliin

Trådstartare
Jag har precis återupptagit ridningen och börjat på ridskola efter ett låååångt uppehåll och är därför väldigt grön på precis allt....

Hur som; idag blev jag tilldelad en häst jag inte ridit förut (var bara tredje lektionen). Fick hjälp av en kvinna som kände henne sedan innan. Tydligen hade hon (hästen) gått länge utan sadel och man trodde att den som sedan skulle sadla henne första gången bara hade slängt på sadeln och skrämt henne (detta var innan hon kom till ridskolan som jag förstod det). Hästen är iaf väldigt ängslig vid hantering, nafsade och högg när vi satte på benskydd, sadel och träns. När jag sedan plockade av allt efter lektionen var hon kolugn, blev lite nervös (hästen alltså) när jag satte mig på huk för att ta av benskydden men lugnade sig genast. Det verkar alltså vara just att bli "påklädd" som är problemet.

Min fråga är; hur ska man hantera en häst som är orolig, hugger och nafsar när man gör i ordning henne? Att vara lugn och inte göra några hastiga rörelser är ju självklart, men detta var ju inte tillräckligt... Finns det några bra, handfasta tips? Att säga till som man gör med en tjurig häst går ju inte när hon gör det av rädsla.

Är rätt så nervös inför nästa gång jag ska ha henne, finns ju ingen garanti att ngn mer van kan hjälpa till som idag.

Sv: Hantera ängslig ridskolehäst

Be om hjälp - det har du rätt att kräva.

Hälsa lugnt och fint på den innan du börjar rykta/sadla. Klappa lite och introducera dig. Bind sedan upp den i gången, det är enklast.

Strunta i om den trampar och är nervös. Bara prata lite stillsamt med den och gör det du ska, lugnt.

Ta med en öl. Det är tydligen bra. ;)

Tack för tipsen! Allt detta gjorde vi dock (förutom ölen :D). Det är väl bara att be om hjälp då antar jag.

Kanske nån kan stå och prata med hästen medan du "klär på" den?
Vänder ni på hästarna och sätter fast dom i rimman på båda sidorna? I så fall komme ju inte hästen åt riktigt lika bra om den huger tex. Då är det ju också lätt för nån annan att kanske hålla fast i grimman och pata med hästen.
På ridskolan där jag rider stod det ett tag en häst som var väldigt rädd om sina bakben, vilket jag inte fick veta förrän jag borstat dom... och då ju bannat hästen lite när han lfte på benen och hotade att sparka. Hae ja vetat det då hade jag ju aldrig sagt till hästen. Men eftersom hästen var rädd om bakbenen, och det också var hans sät att skydda sig i hagen då han var ny, och ju cokså ville ha hö och så, så var det bara ridläranra som fick borsta bakben och kratsa bakhovarna. Inte ens vi vana fick göra det.
Jag tycker inte det låter som att nybörjare eller mindre vana borde göra iordning hästen utan att ha någon med sig, eller inte göra det överhuvudtaget innan hästen är bättre om den alltid beter sig så där. För säkerhetsskull.

Ja vi vänder och binder upp dem i spiltan. Nej det verkar som att jag helt enkelt får ta och be om hjälp när jag ska fixa med henne, iaf tills jag är mer van. Tror inte hon gör så mkt mer än att varna och hotas, annars hade nog inte nybörjare fått greja med henne, men det är obehagligt och jag vill varken skrämma hästen eller bli skrämd av hästen om det går att undvika.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 536
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 487
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar