hankatt med 3 färger?

A

amandahellstrom

Jag har hört att det bara är tjejkatter som har tre färger, men min katt är en kille, och han är svart och rödbrun och vit på halsen och magen?:confused:
 
Sv: hankatt med 3 färger?

Jag gissar att din katt kan vara brunmönstrad med vitt och att det brunröda är just brunt och inte rött.

Hankatter kan i normala fall inte vara svarta och röda (skölpaddstecknade mao). Tre färger har inte med saken att göra. Däremot kan hankatter ha kromosomavvikelser som gör att de blir sköldpaddstecknade, men det är väldgt ovanligt. De kan även vara röda men fläckvis väldigt koncentrerat pigment som ter sig vara svart men som vid närmare studier visar sig vara röda och inget annat. Har du någon bild på din katt? Eller kanske du kan hitta en bild på en katt som har samma färg?
 
Sv: hankatt med 3 färger?

altså :P detta var den sämsta bild jag någonsin sett om man ska kunna skilja på färger tror jag :) Men dom är alla likadana mina bilder:D Försöker hitta en bild på likadan färg :)
 
Sv: hankatt med 3 färger?

Han är brunmönstrad, således har han bara det pigment som ger svartbaserade färger och inte något pigment som ger rödbaserade färger.

Svårt att säga exakt mönster, men han är brunmönstrad iaf. Spotte, tabby eller tigré.
 
Sv: hankatt med 3 färger?

Förstår inte riktigt :P men det är altså inget konstigt ?:)
 
Sv: hankatt med 3 färger?

Förstår inte riktigt :P men det är altså inget konstigt ?:)

Kort sagt så baseras alla färger hos katt på antingen rött pigment och/eller svart pigment. Nedärvningen är bunden till X-kromosomen. Hanar har bara en X-kromosom, honor har två. Detta innebär att hanar bara kan bära svart eller röttpigment, honor kan ha båda och blir därmed sköldpaddstecknade (en svartsköldpadda till vänster och en svartsköldpadda med vitt till höger).

Det är alltså sköldpaddor hanar inte kan bli annat än om de har kromosomavvikelser.

Din hanes färg är svartbaserad. Det finns en mängd anlag som modifierar färger och en svartpigmenterad katt som är mönstrad får svart mönster och brun "bakgrund". Det bruna i sig kan ha olika varm ton beroende på ytterligare anlag som påverkar värmen i färgen (rufism).

En brunmönstrad katt med vitfläck är trefärgad så påståendet om att hanar inte kan vara trefärgade är felaktigt och missledande. Det korrekta om man ska hårddra det är att de inte genetiskt kan vara tvåfärgade (dvs. de kan inte bilda både rött och svart pigment, inte i normala fall).
 
Sv: hankatt med 3 färger?

Kan du inte försöka ta ett bätte kort? :)
Den bilden jag ser nu ser jag ingen ovanligt ut...men skulle vilja se klarare färger. (kan inget om det, men vill gärna lära mej). Har sett många hankatter med denna teckning?
 
Sv: hankatt med 3 färger?

Min hankatt är grå och vit, samt brun under hakan.

torks.jpg
 
Sv: hankatt med 3 färger?

Det bruna är mest troligt solblekt, hade han varit sköldpaddsfärgad hade det varit cremefärgat.
Min svarta katt var nästan helt brun på somrarna pga solen.
 
Sv: hankatt med 3 färger?

tyvärr har jag ingen bättre bild :( Är såndär som ska göra om bilderna jämt :P Här är en till, men somsagt lite modifierad by me :P
http://f.playahead.se/8b/fc9bd3dbb6...share/34c79f3ae4f24b40b11f0d6a54d6eb92_18.jpg

Men jag har läst om hankatter med sånnadär xkromosonfel :p Och jag reagarerade på att dom oftast är sterila? har haft svenne drygga 1,5 år och när jag fick honom så sa ägarn innan som haft honom sen han var bebis, att han INTE var kastrerad. Så när jag skulle gå till vet och göra det, då hittade dom inga kulor i påsen? :P Och dom sa att det var helt skumt, för på en snart 10 årig katt skulle dom vara jättestora och grejer? Men han har endå en fertil hankatts beteende? det var därför jag tänkte försöka att kastrera honom, även om vet sa att beteende förmodligen inte skulle försvinna eftersom han var så gammal.
Knasigt va?
 
Sv: hankatt med 3 färger?

Din hankatt är som sagt inte sköldpaddsfärgad och har antagligen inget kromosomfel. Din hane har en väldigt vanlig färg.

Däremot kan det vara så att han är kryptorkid, att testiklarna inte ligger i pungen utan i buken, ljumskarna eller mellan ljumskarna och pungen. Dessa hanar brukar kunna uppvisa ett fertilt beteende men de producerar sällan livuglig sperma.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
602
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
644
Senast: Sassy
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 276
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp