Hanhund som kissar inne

U

unox

Min hanhund, 2,5 år, har börjat kissa inne. Detta har pågått ca 3-4 veckor och det är alltid på samma ställe, i närheten av matskålen.
Vi har en till hanhund också, kanske det är någon sorts revirmakrkering. Varför har han börjat med detta och hur ska jag få honom att sluta? Har försökt spraya parfym mm där han kissar men det verkar inte hjälpa och inte märker vi heller när han gör det. Ska man kastrera honom, vad tror ni?

Sv: Hanhund som kissar inne

kissar han ofta i ren allmänhet? Ja tänkte på om de isåfall skulle kunna va någon urinvägsinfektion eller liknande? Eller är de just bara på ett å samma ställe?

Är de så att det är just vid matskålen han går å skvätter så hade ja nog tagit mig en fundering på om de inte är lika bra att låta kastrera honom?

unox skrev:
Min hanhund, 2,5 år, har börjat kissa inne. Detta har pågått ca 3-4 veckor och det är alltid på samma ställe, i närheten av matskålen.
Vi har en till hanhund också, kanske det är någon sorts revirmakrkering. Varför har han börjat med detta och hur ska jag få honom att sluta? Har försökt spraya parfym mm där han kissar men det verkar inte hjälpa och inte märker vi heller när han gör det. Ska man kastrera honom, vad tror ni?

Jag har 5 st:D hanhundar hemma o dom markera mot varann, jag hade väntat med att kastresa honom, finns så många olika lösningar om ni verkligen vill ha kvar honom okastrerad....
jag själv har sytt typ"blöjor" till mina då mina är avelshundar så där finns ingen tanke på att kastrera... Det finns också att köpa olika medel som du kan spraya på i din djuraffär, berätta problemet så brukar dom kunna plocka fram sådana saker;) .
lycka till.....:bump:

Tala då om för han att det är fel...

Det är ju totalt oacceptabelt o pissa inne vore det min så vore det inte lite skoj, kan tänka mig det har med sista könsmognads proccesen, är han sen i utvecklingen?
vad är det för ras?

O sen som Felliin säger me en massa larv att ta fram saker o ting o kring gå ett problem nej kliv direkt in på problemet o ta bort det me en gång...

Hundar är ju som sagt vanedjur. Prova med att bryta mönstret genom att se till så han inte kommer åt att kissa där under några veckor. Det har blivit en vana att göra det och när du tvättar bort det så måste han ju kissa där igen. Carina

PIRU skrev:
O sen som Felliin säger me en massa larv att ta fram saker o ting o kring gå ett problem nej kliv direkt in på problemet o ta bort det me en gång...

Visst ska man säga till dom att det är fel.. håller helt med dig... men det är ett alternativ om man inte kör en sådan uppfostran....
När man har en hög hundar hemma så spelar det ingen roll hur mycket man säger till dom.... så jag har kommit på en bra lösning till mitt problem,;) hur du löser dina är upp till dig.... ;)

Jag tycker inte det spelar roll om man har 1 eller 5 så ska det finnas styrning på samtliga annars är det nåt som är fel i den flocken för du är flockledare o kan du inte leda dom då är nåt fel.

en hund vet bara svart o vit , rätt o fel så enkelt är det, det är ju bara en hund.

precis som nån sa tala om att det är fel o bryt det mönstret för han det är inga som helst problem....

Hur kan man ens komma med förslage kastrering för han går o små skvätter, gör man inte en diagnos först varför han skvätter kanske har me dominans o göra att han vill vara herre på täppan kanske, eller urinvägs inflation, detta kanske är en kanon hane som vore lämplig i avel vad vet du/vi så kommer vi med ideér som kastrering.
nej ta reda på vart problemet ligger o ändra på det.

antog att du syftade på mig, ja talade om för henne vad JAG hade gjort ja tycker att de framgick att man skulle ta reda på vad de är först tex urinvägsinfektion eller liknande, men att en hanhund som går å skvätter helt utan vidare är faktiskt inget ovanligt och de är heller inte ovanligt att de hjläper med att kastrera.

Så det vettigaste är o Kastrera om de skvätter jag har för mig de kan pissa utan kulor men har kanske fel.
Nej för folk daltar me sina hundar o är inte deras flockledare o låter dom gå o märka rivir inne det vet jag är vanligt o i ärlighetens namn hur svårt är det o ta bort en sån här grej? inte alls

Om man nu givetvis har konstaterat att det inte är ett medicinskt fel på hunden så är det lätt o få bort.

Toudi skrev:
kissar han ofta i ren allmänhet? Ja tänkte på om de isåfall skulle kunna va någon urinvägsinfektion eller liknande? Eller är de just bara på ett å samma ställe?

Är de så att det är just vid matskålen han går å skvätter så hade ja nog tagit mig en fundering på om de inte är lika bra att låta kastrera honom?

Han kissar inte mer nu, ute, än innan han började kissa inne. Inte dricker han mer vatten heller. Får nog iallafall ta det där med urinvägsinfektion i beaktande, har faktiskt inte tänkt på det. Han verkar inte ha ont eller så.

Han kissar alltid på samma stället, vid matskålen, och ibland är det bara en liten fläck.

PIRU skrev:
Tala då om för han att det är fel...

Det är ju totalt oacceptabelt o pissa inne vore det min så vore det inte lite skoj, kan tänka mig det har med sista könsmognads proccesen, är han sen i utvecklingen?
vad är det för ras?

Skulle fya honom om det gick. Problemet är att vi aldrig märker när han gör det och då är det ju försent. Trots det så ser man på honom att han skäms när man torkar upp det.
Han är väldigt sen i utvecklingen och har varit jobbig. När han var som jobbigast gav vi honom en kastreringsspruta och han blev faktiskt lugnare. Vi tänkte kastrera honom men sen blev han bättre och då tyckte vi att det inte behövdes någon kastrering, men nu har han ju börjat med detta.

Det är en Borzoi.

PIRU skrev:
Jag tycker inte det spelar roll om man har 1 eller 5 så ska det finnas styrning på samtliga annars är det nåt som är fel i den flocken för du är flockledare o kan du inte leda dom då är nåt fel.

en hund vet bara svart o vit , rätt o fel så enkelt är det, det är ju bara en hund.

precis som nån sa tala om att det är fel o bryt det mönstret för han det är inga som helst problem....

Nej det spelar ingen roll om man har en eller flera hundar... håller med, men:
Tycker du man ska fya dom när man kommer hem o dom har gjort det när man inte e hemma då eller?? annars VET mina hundar vem som är ledaren!!! ALDRIG några problem när man är hemma...
Det jag kan tänka mig på mina hundar är en viss seprations ångerst när jag går... håller på att jobba bort detta!!

Nej man ska inte korrigera hunden för nåt som hänt när man inte tar dom, man har 0-3sek på sig o berömma eller korrigera sen är det för sent...

tror inte på sånt som seprationsångest,skamsenhet så
att dom ser skamsna ut när man kommer på dom nåt de gjort jo de viker ner huvet ibland kanske lägger sig ner hela kropps hållning är låg de är ju underkastelse för de blir rädda inte skamsna , människan har ju människofierat hunden så det blir nåt sjukt över det hela.

Ta bara min som ett ex. Var o jobba på ett företag det var -20 ute han låg i bilen rasta han på de raster jag hade o kallt i bilen o chefen på företaget ta in hunden i värmen taskigt mot han o ligga ute i kylan, tills slut tröttna jag på o höra allas gnäll om detta så jag tog me dom ut på lunchrasten öppna bagageluckan, där ligger min hund på rygg o snarkar som en gris, där ser ni sa jag han mår hur gott som helst.

"Alla" hanhundar (som bor med annan hanhund)har en sådan fas av ravirmärkande när dom blivit fullt könsmogna...
Man får ha ögonen på dom lite mer än vanligt och säga ifrån när dom ska till att lyfta på benet.
Det går över, men man får som sagt vara lite extra påpasslig samt utrusta sig med en extra portion tålamod.....

/Gnist stolt ägare till 6 hanhundar i åldrarna 6 månader -> 9 år :D

om de är de vettigaste eller inte är väldigt svårt för mig som utomstående att avgöra ja vet ju inte vad ägaren gjort för att få stopp på beteendet osv. Och även om personen i fråga inte daltar med sin hund kan de olyckligtvis va så att de skvätter lik förbannat.

Då har man inte varit nog konsikvent me det så är det bara upprepas ett bettende efter man varit o ändrat det så är det nåt där som är fel. han pissar ju för gudsskull på samma ställe tror ni han har urinvägsinflamation om han pissar på exakt samma ställe hade han det så borde han rimligt vis inte pissa varje gång han äter eller hur utan små skvätta hela tiden.

Testa o ställ mat skålen på nåt helt nytt ställe så långt i från stället som är nu så får du ju se om det är samma bettende fortfarande.

Bra förslag, provar att ställa matskålen någon annanstans få se vad som händer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka