Hanhund som börjar kissa inne vid 4 års ålder

Miss Noora

Trådstartare
ett litet nödrop från mig:

Jag har två karelska björnhundar en steriliserad tik 6år och en hanhund 4år sedan ca 3 månader tillbaka kissar han oreglerbundet inne ibland flera dagar i rad och seda inget på en vecka , har varit i vårt uterum hela tiden så inatt bommade jag för det o i morse hade han kissat på en köksstol istället :(

När han är inne har jag försökt lurpassa för att kunna ta honom på bar gärning men nej då gör han inget så klart.:confused:

Jag är ute med hundarna sent på kvällarna så det beror inte på att han är akut pinknödig.

ska tala med vetrinär idag men tänkte att ni kanske har tips om det nu inte visar sig vara något medecinskt.

Tacksam för tips o råd. :)

Sv: Hanhund som börjar kissa inne vid 4 års ålder

Min erfarenhet är att problem med kisseriet ofta har med UVI att göra så vet. är ju en klart första anhalt tycker jag.

Om det inte skulle vara medicinskt, kanske stressrelaterat? Har det hänt något speciellt, något som förändras i samband med att han kissat inne? Kissar han bara inne på natten och hur länge har han hållit på?

Lycka till hos vet!

Du har inte ändrat något i rutinerna som gjort honom stressad? Vår 4-årige tyskterrier började kissa inne runt i vintras, några månader efter att vi fått ta bort vår äldre hanhund. Kopplade genast ihop innekissandet med stress eftersom han tog på sig uppgifter och ansvar sen han blivit ensam hanhund (vi har två dominanta tikar också) som han egentligen inte klarade av. Valde att kastrera honom och han gick från att ha kissat inne dagligen till att inte ha kissat inne en enda gång sen kastreringen för ca 2 månader sedan.

Min erfarenhet är att problem med kisseriet ofta har med UVI att göra så vet. är ju en klart första anhalt tycker jag.

Om det inte skulle vara medicinskt, kanske stressrelaterat? Har det hänt något speciellt, något som förändras i samband med att han kissat inne? Kissar han bara inne på natten och hur länge har han hållit på?

Lycka till hos vet!

Tack, hoppas att vet finner något för det verkar varad en enklaste vägen ;)

Lycka till hos vet!

Vi flyttade i oktober så jag det har varit en förändring men kissandet började för 3 månader sedan och inte i samnband med flytten.
Han kissar när man inte ser, tror att det kan ha hänt någon vända på kvällen oxå och sedan har det inte varit hela tiden utan de kan gå nån vecka helt utan pink på möblerna...

Du har inte ändrat något i rutinerna som gjort honom stressad? Vår 4-årige tyskterrier började kissa inne runt i vintras, några månader efter att vi fått ta bort vår äldre hanhund. Kopplade genast ihop innekissandet med stress eftersom han tog på sig uppgifter och ansvar sen han blivit ensam hanhund (vi har två dominanta tikar också) som han egentligen inte klarade av. Valde att kastrera honom och han gick från att ha kissat inne dagligen till att inte ha kissat inne en enda gång sen kastreringen för ca 2 månader sedan.

Den förändring som gjort är att vi flyttade i oktober men kissandet började först för ca 2-3 mån sedan, kastrering är sista alternativet då han är jakthund och min sambo är rädd att han blir slö/förändrad av en kastrering där av att tiken steriliserades :angel:

Den förändring som gjort är att vi flyttade i oktober men kissandet började först för ca 2-3 mån sedan, kastrering är sista alternativet då han är jakthund och min sambo är rädd att han blir slö/förändrad av en kastrering där av att tiken steriliserades :angel:

Äh, vilket larv, typiskt karlar ;) Min sambo är också jägare och när vi flyttade ihop för drygt två år sedan hade han tre fertila jakthundar. Alla är nu kastrerade och ALLA jagar bättre. Den första som hamnade under kniven, en 7årig jämthundshanne blev som en valp på nytt när han blev av med kulorna, han hade prostataproblem som han troligen led mer av än vad som märktes från början, han blev pigg och fräsch efter kastreringen. Sen var det labbedamen som blev av med livmodern och även hon fick mer sug i jakten igen och blev mindre grinig mot andra hundar. Tyskterriern som skars sist är mer koncentrerad på jakten och går inte upp i blockeringsstress lika lätt som innan.
Kan ju vara värt att testa kemisk kastrering om husse fegar så kan man ju "ångra" sig om hunden mot förmodan skulle reagera negativt på det...

Finns det löptikar inom den närmsta kilometerns radie?

Äh, vilket larv, typiskt karlar ;) Min sambo är också jägare och när vi flyttade ihop för drygt två år sedan hade han tre fertila jakthundar. Alla är nu kastrerade och ALLA jagar bättre. Den första som hamnade under kniven, en 7årig jämthundshanne blev som en valp på nytt när han blev av med kulorna, han hade prostataproblem som han troligen led mer av än vad som märktes från början, han blev pigg och fräsch efter kastreringen. Sen var det labbedamen som blev av med livmodern och även hon fick mer sug i jakten igen och blev mindre grinig mot andra hundar. Tyskterriern som skars sist är mer koncentrerad på jakten och går inte upp i blockeringsstress lika lätt som innan.
Kan ju vara värt att testa kemisk kastrering om husse fegar så kan man ju "ångra" sig om hunden mot förmodan skulle reagera negativt på det...

läser ditt inlägg högt för min sambo :d för egen del skulle jag föredra en kastrering tror jag :confused: och verkligen roligt att läsa att det lyckades så väl för era jakthundar, alltid kul när de går bra :D

Och diabetes och njurarna :).
De hanhundar jag känner som är kastrerade har absolut inte blivit slöare, det enda som hänt är att de blivit matgladare/fått lättare att lägga på sig (och det kan ju iofs leda till slöhet) och fått förändrad päls men det kan man ju leva med. Faktiskt är en av dem lättare att jobba med efter kastreringen eftersom han blev lättare att belöna med godis, innan var han väldigt kräsen. Fast en jakthund mölar man väl inte i godis som belöning förstås:p.

De hanhundar jag känner som är kastrerade har absolut inte blivit slöare, det enda som hänt är att de blivit matgladare/fått lättare att lägga på sig (och det kan ju iofs leda till slöhet) och fått förändrad päls men det kan man ju leva med. Faktiskt är en av dem lättare att jobba med efter kastreringen eftersom han blev lättare att belöna med godis, innan var han väldigt kräsen. Fast en jakthund mölar man väl inte i godis som belöning förstås:p.

Pälsen märkte vi av på jämten också. Han fick mer päls, framförallt mer underull (vilket kanske inte är en fördel på en redan så välpälsad ras) men annars har vi inte märkt någon skillnad på någon av våra. Har en kastrerad greyhoundtik också och hon är det fartigaste och valpigaste man kan tänka sig trots att hon snart är fyra år.
Det där med att de lägger på sig är ju ganska lätt att justera själv genom att ge mindre foder och/eller motionera mer, vi har inte haft problem med någon av våra, inte ens labben.

Skulle en kund ringa till jobbet och jag svarade (jobbar på vet.klinik) så skulle jag boka in ett besök med urinprov och skriva "Prostatit?" i bokningen.

Måste säga att jag inte har något emot en kastrering av honom inte bara för kissandets skull utan för att han är väldig hanig och jobbig mot tikar + att han har typ sädesuttömningar som vet kallade det, ogillar att skura golv och tack vare honom görs de töntigt ofta :devil: Men sambon är rädd att en kastrering slår fel då han verkligen visade framfötterna under fjolårets jakt.
Tiken blev precis som du beskriver matgladare o lägger på sig lättare efter steriliseringen, fick halvera hennes fodergiva då hon helt plötsligt började pluffsa till sig trots samma träning:crazy:

lite kl.
Sterilisering utförs inte i Sverige på tikar, de kastreras. Visserligen finns det en ny teknik på Blå Stjärnan i Gbg, men den är ff ganska ovanlig.

Sen kan både tikar o hanar få biverkningar av kastrering, så helt riskfritt/fritt fram är det inte.

lite kl.
Sterilisering utförs inte i Sverige på tikar, de kastreras. Visserligen finns det en ny teknik på Blå Stjärnan i Gbg, men den är ff ganska ovanlig.

Sen kan både tikar o hanar få biverkningar av kastrering, så helt riskfritt/fritt fram är det inte.

Kan aldrig hålla isär det där med sterilisering/Kastrering o sedan får man olika förklaringar hela tiden som att det heter kastrera på hane o sterilisering på tik :confused: men point taken :laugh:

Nu är jag riktigt kluven, tog gangstern på bar gärning igår, han hade då varit inne ca 10 minuter ( långpromis innan) när man snusar på en stol och sedan helt sonika lyfter på benet och slår en drill, tant satan (jag) som stod bakom gardinen och lurpassade o kunde tillrättavisa... Nu känns det långt bort att det skulle vara något fel på honom utan att detta har med revir att göra... är jag fel ute? har en tid hos vet nästa vecka funderar på om den tiden är nödvändig???

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 697
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
13 832
Senast: Grazing
·
D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
14 950
Senast: vallhund
·
E
Övr. Hund Hej! Min tjej har en chihuaua / bichon hanvanaisblandis kille på 3.5 år. Ej kastrerad. Varje morgon hittar man kisspölar lite här o...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: Teah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama