Hängt första gången

Sv: Hängt första gången

Tack
Han är lugn i psyke mm När det gäller så bryr han sig inte om något. Bara kollar. Vad gör du där på min rygg.
Hur mycke bör man hänga innan man vågar sätta sig i sadeln.??
De var ute och promenerade med sadeln på i dag. Hängande stig läder. Han skiter i allt.
Bara han slipper bli longerad på volt. Det fungerar inte bra .

Grattis vad roligt!
Fin han är, hur gammal?

Grattis, vad kul att det går bra för dig.
Vet inte hur mycket man bör hänga men det beror väl lite på hästen. Men gör det ett tag och prova sen att sitta i sadelen. Går det bar så gör det det annars får du väl baka ett steg.
Lycka till....

Grattis!

Fast jag vet inte hurvida jag hade haft hästen bunden men det är säkert en smaksak!

Tror du kan sitta i sadeln rätt snart om han har sådant psyke. Tänk bara på att luta dig mkt fram och ligga lite över halsen med överlivet så du inte reser dig för häftigt upp men det kanske du redan visste :P

Vi får väl se när vi kan sitta upp i sadeln.
Brukar ni göra detta ute på ridbanan.?

första gången jag satt upp var barbacka i grimman mitt på stallplan... men det beror ju helt o hållet på hästen, är väl inget att rekommendera kanske.

sitt upp på en plats där hästen är trygg, där du är trygg, och där det är någorlunda mjukt på backen och staket runt om det är en osäker häst.

Oj, vad han påminner mycket om min lilla gubbe hemma! :love: Söt!

Jag tycker inte man ska göra så stor sak av det hela när
man börjar så smått. Det är oftast då de kan regera.
Jag brukar stå ut i hagen och hoppa upp och ner brevid min
3åring, samt hänga på henne. Hon bryr sig inte, vill bara naffsa
en i rumpan :rofl: Sen har jag testat sitta också. Hon tyckte de var lite konstigt och börjar gå men hon blir aldrig rädd.¨

Kul att det gick så bra med pållen din:)

Min ena reagerade inte på överlivet eftersom jag hade haft honom som handhäst, men däremot på fötterna.
Stoet däremot stod o sov.
Red ut själv 3.e ggn. som jag satt på henne.
Jag hade tömkört henne en hel del i skogen i alla tre gångarterna innan. Puuh.

Senast ändrad:

Jag hängde i fem steg ute på stallplan, och sen fem steg fråna ndra sidan ute på stallplanen (de kan inte automatiskt översätta det som hänt på en sida till att vara ofarligt på andra sidan med, så alltid bäst göra från bägge). Sen satt jag upp, rakt av utan krusiduller. Ingen reaktion. Sen skrittade vi över stallplanen och ner till bredlådorna, gjorde två halter 'på vägen' med.

Jag sitter alltid 'rakt upp' direkt. Luta sig fram är ett rovdjursbeteende, och kan trigga det med. Höjden ser jag till de är van med innan, genom att borsta och hantera från pall, samt att de går som handhäst så den brukar aldrig vara problem.

Jag har ingen medhjälpare med heller btw, jag vill inte ha det.

Nu går det bra att hänga i stigbyglarna. En sida är svårare höger. Men ända reaktipnen är när man tar foten i stig bygeln och putter fart. Men bara lite sura öron. Han kan vara killig. Det blev bättre med sadeln på.
Idag var de ute och gick. Fick träffa kalvar som Var LIVS FARLIGA.
Han flyttade sig inte en mm åt det hållet mer.
Han skulle gå hem.
Han var skit jobbig ute på promenaden i dag.
Fel runda utan annan häst ensam.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar