hane v.s hona

Shettisar

Trådstartare
Har en kastrerad dvärgkaninshane,har alltid haft sällskap till honom utav en hona.Tyvärr dog honan i höstas o hanen har då fått vara ensam sedan dess.Det har alltid gått bra att ha en hona hos honom oavsett storlek.Han är snäll och kelig mot alla.Nu när jag fick chansen att skaffa en ny hona utav en kanin uppfödare så säger han att jag absolut inte ska ha hona o hane ihop för de kommer att slåss.Det spelar ingen roll hur mycket jag förklarar hur bra det gått med de andra 2 honorna osv han vägrar tro att jag haft en kastrat och en hona ihop.Så det blev aldrig någon kanin från denne man.Vad stämmer??? Är det ett undantag att jag lyckats få mina kaniner att hålla sams eller?
Han rek att skaffa ett marsvin till min kanin som sällskap.Men kan ett marsvin vara ute på vintern som kaninen är i en bur???? :confused:

Sv: hane v.s hona

Jag har en kastrerad hane och en hona ihop, det går alldeles utmärkt. Enligt min mening skulle det vara den bästa kombinationen. Hona + hona kan slåss. hane + hane slåss "jämt". kast. hane + hona fastställer rangordningen och sen är det bra med det... det är min uppfattning iaf.

Glömde skriva att det är bättre att ha en artfrände som sällskap. kanin och marsvin har inte samma språk.

Klart att du kan ha kaninhona och kaninhane tillsammans :)
Marsvin och kanin tycker jag däremot inte. OM det skulle bli bråk kan kaninen sparka marsvinet så hårt så det dör direkt. Så, mot en kanin har marsvinet liten chans att överleva ett slagsmål. Så OM det av någon anledning skulle bli bråk (vilket det kan bli mellan alla) så har iallafall kaninhonan en chans att försvara sig.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 957
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: Dopy
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka