Hane eller tik på staffe?

XiwT

Trådstartare
Ja, detta året planerar vi att utöka flocken med en hund till, just nu lutar det väällddiigt mycket åt en staffe, det jag läst och kommit fram till känns det som om rasen skulle passa vår familj till 95%.

Men, jag har hela tiden varit väldigt insnöad på en tik, vet inte varför, nog mest för att jag vet att tikar brukar vara mindre, men i denna ras behöver det inte alltid vara så, utan hanarna kan kan också vara lite mindre.

Men, ni som har erfarenhet av rasen, vad säger ni??

Och ni andra, hjälp mig resonera.

Jag har haft hanar av annan ras innan också, samt tikar. Just nu blev jag bara så kluven…...:meh:

Sv: Hane eller tik på staffe?

Jag föredrar tikar. Är tikmänniska ut i fingerspetsarna.
Stirra dig inte blind på mankhöjden. Visst finns det tikar på 40cm + men i regel ligger den största skillnaden mellan tik och hane på vikten. Hanarna är i regel väldigt mycket grövre än tikarna. Man vill ha väldigt tydlig könsprägel hos staffarna.

Kollar man på en utställning ser man en väldig skillnad på tikar och hanar i ringen, hanarna är betydligt större.

Min tik är otroligt grov för att vara tik. Men i jämförelse med en "liten" hane är hon ju ändå liten.

547182_10151399357113030_2080610840_n.jpg

Ja, alltså magkänslan säger tik, så jag har lärt mig att jag ska lyssna på den ;)
Men så blir man lite förvirrad ibland....men tik blir det nog...har ju tid på mig att fundera... :)

Personligen tycker jag tik, men det är för att jag upptäckt att jag kommer bättre överens med tikar. Maken tycker bäst om hanar. Vi har en av vardera och hanen är definitivt en hussehund och tiken en mattehund. Har en hane av "standardstorlek" (39 cm) och en långbent fröken på +42 cm. Nästa staff blir en till tik. :)

Personligen tycker jag tik, men det är för att jag upptäckt att jag kommer bättre överens med tikar. Maken tycker bäst om hanar. Vi har en av vardera och hanen är definitivt en hussehund och tiken en mattehund. Har en hane av "standardstorlek" (39 cm) och en långbent fröken på +42 cm. Nästa staff blir en till tik. :)

Nu när du skrev detta fick jag en "aha" upplevelse.
De hundar vi haft av hanar har i princip tytt sig väldigt mycket till min man. Men visst även mig. Men det är nog tusan tikar jag ändå haft bättre relation till. Visst, de har älskat gubben min oxå, men rent träningsmässigt har jag haft mer personlig anknytning till tikarna.... Inget jag tänkt på innan :)
Jag som inbillat mig jag är en hanhunds människa.....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar