Handräckning från polis för omhändertagande av barfotahästar

coari

Trådstartare
Jaha,,,och här sitter man och pekar finger på regelbrott.:angel:

Min fråga blir nu om man inte själv har begått mer än ett lagbrott utifrån djurskyddslagen innan det handgripligen krävs polisiära åtgärder för att kommunens djurskuddsinpektör i Värmdö:s kommun ska kunna omhänderta hästar i SANCHP:s huvudperson ( L.Ö.) "vård" och detta enligt gällande lagstiftning ska behöva ta drygt två års lidande för hästarna. Hur kan vi påverka dagens lagstiftning så att den i framtiden ger ett gott djurskydd i första led till hästens välbefinnande i stället för som för dagen, ett gott levene för en bra marknadsföring och deras utövare??

Hur ser det ut i alla andra län och vilka problem utifrån Svensk djurskyddslag har man där erfarenheter av utifrån SANCHP:s utövande??

Länk: http://hovslagarforum.phpbb2.se/forum/viewtopic.php?t=164

Får jag godkännt nu??:crazy:

Senast ändrad:
Sv: Handräckning från polis för omhändertagande av barfotahästar

Jaha,,,och här sitter man och pekar finger på regelbrott.:angel:

Min fråga blir nu om man inte själv har begått mer än ett lagbrott utifrån djurskyddslagen innan det handgripligen krävs polisiära åtgärder för att kommunens djurskuddsinpektör i Värmdö:s kommun ska kunna omhänderta hästar i SANCHP:s huvudperson ( L.Ö.) "vård" och detta enligt gällande lagstiftning ska behöva ta drygt två års lidande för hästarna. Hur kan vi påverka dagens lagstiftning så att den i framtiden ger ett gott djurskydd i första led till hästens välbefinnande i stället för som för dagen, ett gott levene för en bra marknadsföring och deras utövare??

Hur ser det ut i alla andra län och vilka problem utifrån Svensk djurskyddslag har man där erfarenheter av utifrån SANCHP:s utövande??

Länk: http://hovslagarforum.phpbb2.se/forum/viewtopic.php?t=164

Får jag godkännt nu??:crazy:
Ja, du, varför det blev policiärt beror på att djurskyddsinspektören själv enligt lag inte får genomföra själva omhändertagandet. Det gör alltid polisen! Polisen verkställer omhändertagandet som djurskyddsinspektören (eller den politiska nämnden i kommunen rättare sagt) beslutat. Det var väl alldeles utmärkt att man genomförde omhändertagandet på dessa premisser, dvs. onödigt lidande.

som jag förstår det så har Länsveterinären även den befogenheten att omedelbart tvångsomhänder ta djur som utsätts för långvarigt lidande så där ser jag inte ett polisiärt ingripande som nödvändigt. Fast kanske poliser inger mer respekt än en Länsveterinär.

som jag förstår det så har Länsveterinären även den befogenheten att omedelbart tvångsomhänder ta djur som utsätts för långvarigt lidande så där ser jag inte ett polisiärt ingripande som nödvändigt. Fast kanske poliser inger mer respekt än en Länsveterinär.
Efter att ha läst artikeln så handlade den policiära insatsen om hndräckning först och främst. Dvs ge inspektörerna tillträde till stall, bostad etc. En djurskyddsinspektör får inte gå in i stall och bostad utan tillåtelse från fastighetsägaren. Vill fastighetsägaren inte att djurskyddsinspektören ska komma in, har polisen rätten att ge djurskyddsinspektören tillträde. Och det är fortfarande inspektören (eller länsveterinären omdu så vill) som tar beslutet och det är polisen som genomför själva omhändertagandet.

Efter att ha läst artikeln så handlade den policiära insatsen om hndräckning först och främst. Dvs ge inspektörerna tillträde till stall, bostad etc. En djurskyddsinspektör får inte gå in i stall och bostad utan tillåtelse från fastighetsägaren. Vill fastighetsägaren inte att djurskyddsinspektören ska komma in, har polisen rätten att ge djurskyddsinspektören tillträde. Och det är fortfarande inspektören (eller länsveterinären omdu så vill) som tar beslutet och det är polisen som genomför själva omhändertagandet.

Men säg mig,,, vilken person som bedriver hästverksamhet eller rehabelitering och djurvård motsäga sig att kommunens djurskyddsinpektör besiktigar anläggningen??

Nej den handlar inte först och främst om polisiär insats och handräckning utan det slutade där enbart p.g.a. att tidigare åläggande inte hade respekterats. Läste du inte första raderna??

Detta på grund av att han ej har följt de förelägganden som har beslutats om, samt att hästarna har blivit ännu magrare och muskelfattigare. De var verkligen i bedrövligt skick!

Men säg mig,,, vilken person som bedriver hästverksamhet eller rehabelitering och djurvård motsäga sig att kommunens djurskyddsinpektör besiktigar anläggningen??

Nej den handlar inte först och främst om polisiär insats och handräckning utan det slutade där enbart p.g.a. att tidigare åläggande inte hade respekterats. Läste du inte första raderna??

Detta på grund av att han ej har följt de förelägganden som har beslutats om, samt att hästarna har blivit ännu magrare och muskelfattigare. De var verkligen i bedrövligt skick!

Det är otroligt vanligt att man som inspektör inte blir insläppt, normalt beror det på att djurägaren vet att det inte står rätt till i hans/hennes djurhållning. Beslutet att omhänderta djur vill man inte göra utan att ge djurägaren en chans att bättra sig. Det gör man genom att förelägga djurägaren att vidta nödvändiga åtgärder. Åtgärderna som krävdes av den här djurägaren genomfördes tydligen inte och man såg det därför nödvändigt att omhänderta de hästar som var i akut behov av vård (alltså de två som tydligen magrat av ännu mer än vid föregående inspektion). Om djurhållaren hade gjort det han skulle och att hästarna hade gått upp i vikt/kollats av veterinär eller vad det nu stod i föreläggandet, hade antagligen inte omhändertagandet varit aktuellt.

Nu har ju inte jag varit där, utan beskriver bara hur det troligtvis har gått till och hur man tänker i sådana här fall, och du anar inte hur duktiga folk är på att ljuga inspektören rätt upp i ansiktet och låta trovärdiga. Det är därför sådana här fall tar så förbaskat lång tid. Man litar på att personen i fråga frivilligt ska rätta till bristerna. Ger dem ett par veckor, kommer tillbaka, inte ett skit har hänt, lögner åter igen, föreläggande skrivs, åker dit efter ett par veckor igen, ingenting har hänt! Dessutom måste man ha nämnden (dvs. politikerna) i ryggen, och många gånger är dessa bristfälliga djurhållare tjenis med ordförande eller så, vilket gör att ärendet drar ut ännu mer tidsmässigt. Så det är inte så att inspekörerna "skiter" i djurhållningen, utan det är förbaskat tungrott många gånger helt enkelt.
Med tanke på att polisen delgav djurägaren genom att slänga in omhändertagandebeslutet, hade antagligen inte djurägaren inte hämtat ut tidigare beslut (förelägganden) heller, ytterligare ett sätt för en ovillig djurägare att dra ut på eländet.

Jag förstår precis vad du menar.. Tolkar jag dig rätt om jag skriver att Djurskyddslagen borde "uppdateras" och det borde ställas högre krav på dagens hästägares grundkunskap.

Nu har ju inte jag varit där, utan beskriver bara hur det troligtvis har gått till och hur man tänker i sådana här fall, och du anar inte hur duktiga folk är på att ljuga inspektören rätt upp i ansiktet och låta trovärdiga. Det är därför sådana här fall tar så förbaskat lång tid. Man litar på att personen i fråga frivilligt ska rätta till bristerna.

Jag tror att jag förstår varför det tar så lång tid. För en utomstående kan det tyckas helt otroligt men som du beskriver det så kan jag tänka mig hur det går till.

Men jag kan inte låta bli att undra ändå. Händer det ngn gång att djurägaren verkligen gör några riktiga förbättringar, annat än tillfälliga lösningar? Hur pass vanligt är det att det räcker med en anmälan och ett besök och djuren verkligen får det bättre?

Varför tror ni att det utbildas miljöinspektörer som är med i "sekten":angel:

Det beror nog på VARFÖR det var som det var från första början. Okunskap, sjukdom osv.

Jag förstår precis vad du menar.. Tolkar jag dig rätt om jag skriver att Djurskyddslagen borde "uppdateras" och det borde ställas högre krav på dagens hästägares grundkunskap.
ja, eller att man kanske specificerar bättre i föreskrifterna. Men att kräva att personen ska ha gått vissa kurser eller så är ju svårt. Man kan ju tänka på de enormt skickliga djurhållare som fått kunskapen genom erfarenhet och lärt sig av äldre lika duktiga hästmänniskor. Det är ju inte rimligt att kräva "betyg" från dem. Det är svårt att få till det, men man kan ju tolka in höga krav i lagstiftningen.

Men jag kan inte låta bli att undra ändå. Händer det ngn gång att djurägaren verkligen gör några riktiga förbättringar, annat än tillfälliga lösningar? Hur pass vanligt är det att det räcker med en anmälan och ett besök och djuren verkligen får det bättre?

Naturligtvis finns det det. Vet ett ställe som haft alldeles för låg takhöjd t ex. som lyft takkonstruktionen rejält. Det roliga i det hela är att de i ett fall senare tackade inspektören för att hon inte gav med sig, då stallet blev mycket finare och bättre, vilket också resulterade i att man fick hyresgäster till alla boxar, vilket hade varit problem förut.

Oftast är det dock mindre saker som kan verka stora för djurägaren men egentligen inte är det. Och ofta upptäcker djurhållaren att ändringarna blir till det bättre.

Det är ju bra att det är så i och för sig. Men jag misstänker att de som gör de ändringar de blir ålagda att göra inte är samma personer som de fall man läser om i tidningarna.

Det är ju bra att det är så i och för sig. Men jag misstänker att de som gör de ändringar de blir ålagda att göra inte är samma personer som de fall man läser om i tidningarna.
Nej, folk som efter en del påtryckningar gör som de blir tillsagda skapar inga smaskiga rubriker = inte intressant för media.

Gud så skönt att hästarna äntligen är omhändertagna. Har själv anmält honom för ett år sedan. Hästarna var då i ett bedrövligt skick. Maten bestod av halm o bark. Bedrövligt. :mad:

Va bra att dom hästarna tillslut fick hjälp. Va inte roligt att se dom.

Det är så synd att allt ska ta så lång tid. Lite typiskt sverige. Allt ska utredas i det oändliga. Visst är det bra att det utreds, men efter att fått flera föreläggande som inte åtgärdas ska djuren tas om hand. Man behöver inte få hur många chanser som helst.

Måste vara jätte jobbigt att vara inspektör, man ser eländet men det tar sååå lång tid innan djuren får hjälp.

Skönt att det i det här fallet äntligen hände något.

MVH Russin8

Jag kan förstå att man kan göra fel, den som aldrig gör något fel gör inte heller något rätt. Jag uppskattar alla djurskyddsinspektörer som ser det från den sidan och som försöker hjälpa djurägarna i stället för att stjälpa. För den bäste kan fela ibland. Men i det här fallet med upprepade förelägganden finns ingen ursäkt.

Men när det gäller själva lagstiftningen och dess utformning så är den väldigt svävande, luddig och svårtolkad. Absolut inte lätt för en vanlig människa att tolka eller ens hitta i numera. Så får jag en känsla av att den skulle behöva provas rent rättsligt i domstol för att man skulle få riktiga tolkningar. Det verkar som det är idag så är det väldigt godtyckligt och subjektivt med var inspektören tycker eller vad man anser att den innebär. Alla som jobbar med den vet hur det ska tolkas och varför men kan inte visa upp det i skrift.
Har själv ett jobb som innefattar mycket lagstiftning och har med åren lärt mig att inte ens min myndighets tolkning sedan decenier av en lag alltid är riktigt när det kommer upp till rättslig prövning. Ofta kan det behövas att den ändras för att funger som det varit tänkt.

Fast nu har vi halkat ganska långt från TS inlägg/ ber om ursäkt för trådkapningen.

Jag håller med dig. Jag hade också tyckt att det hade varit jättejobbigt att vara inspektör.
Jag undrar lite var ts har tagit vägen?

Sedan ett litet meddelande till Russin8. För att tänka på ngt annat kolla gärna newforest tråden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka