Handpenning på ofödd valp?

QuickStar

Trådstartare
Några bekanta till oss ska skaffa hund och vi pratade om detta igår och då sa dom att dom hade lagt handpenning på en ofödd valp, detta ter sig lite konstigt i mina ögon, att man "anmäler" sitt intresse inför en kommande kull och sedan tingar en valp genom handpenning när dessa är födda anser jag "normalt" men brukar man betala hp för en ofödd valp?
Mina bekanta är nya i hundvärlden och tycke själva att detta var "normalt".

Vi låtsas jag föder upp valpar och 8 personer lägger Hp á 1000:- sen blir det bara 5 valpar, betalar man tillbaka Hp till de fyra som blev utan valp då eller vad? Eller om man lägger hp på en tik valp och så blir alla hannar eller att det inte blir några valpar alls?
Jag fattar inte poängen med det och har aldrig hört tals om det förut

Någon?

Sv: Handpenning på ofödd valp?

Jag gjorde precis detta faktiskt. Inte alls så konstigt som man kan tycka.
Lägger man handpenning innan valparna föds så kommer man oftast före i valpspekulantkön och får därför välja sin valp först.
Kommer inte det en passande valp så får man givetvis tillbaka sin handpenning eller så väntar man på nästa kull och behåller då sin plats i kön s.a.s.

SÅ, inget knepigt alls utan faktiskt ett bra sätt om man vill ha första tjing :)

Ja det är klart, så långt har jag inte tänkt!!

Nu är jag med i leken igen, har bara inte hört talas om det tidigare.

Tack för svaret! :)

Tycker nog att det är lite underligt

Vi har aldrig betalat handpenning på en ofödd valp och aldrig blivit ombedda att göra det det heller.

Dom uppfödare jag träffat ser verkligen till valpens bästa och vill inte låsa upp sig vid en valpköpare om det sean skulle visa sig att denne inte passar .

Ok att betala handpenning när valpen är född och man har träffat sin uppfödare ett par gånger.

Tycker det är helt fel. Vad händer om den valpen som uppfödaren tycker man ska, inte alls passar en. Då anses handpenningen förverkad och då har man inte rätt att få pengarna tillbaka.

Tycker det låter underligt. När kullen är född kan man ju däremot lämna handpenning. Innan skulle jag inte göra det. Det hör nog till ovanligeterna att man lämnar en handpenning innan kullen är född.

Om man då har 8 st valpköpare som lämnat handpenning och det bara föds 3 valpar. Vem av dessa 8 får då valp?

Vet inte om du bara lånade min knapp eller svarade på mig ?

Om det slutnämda råder så förstår jag inte? Eller så har du läst dåligt ?

Det har jag gjort, ville ha en tik och det var bara hanar, så jag kudne välja på att få pengarna tillbaka,vänta på nästa kull eller ta en hane.
Blev en hane!
Men i mitt fall var det en "kompisaffär" och det var hanhundsägarens "valp" jag köpte. Dvs den valpen/8000 kronor som hanhundsägaren fick för parningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 296
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Som oerfaren uppfödare har jag aldrig varit med om liknande, ni bukefalister brukar vara väldigt kloka :) min tik fick valpar för lite...
2
Svar
22
· Visningar
5 018
Senast: Korven
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar