Handlar det om ledarskap?

A

AngelicaS

Har en unghäst född 06.
När man håller på med honom alltså borstar och grejor så är han alltid lugn när man står i närheten av hans huvud, men så fort jag flyttar mig bakåt så vill han hela tiden flytta med. Alltså att han backar med mig så han har huvudet vid min axel hela tiden. Sitter han fast så blir han otålig till dess jag kommer fram till huvudet igen och då blir han kolugn. Är man ute är det inte samma fart på han. Absolut inga problem att ta bakhovar eller dylikt så han är inte speciellt bakskygg.
Har försiktigt tränat markträning med honom och han svarar fint på att flytta sin rumpa om jag beordrar det eller han kommer för nära med den.
Kan det vara så att han vill göra som han lärt? Att han vill vara till lags och flytta på sig för att inte verka dominant? Att han inte förstår ännu att hålla isär passiv och aktiv handling. Försöker vara så passiv jag bara kan när han gör så, men än så länge har det inte fungerat.

Är det någon som förstod vad jag menade nu :)
Vad tror ni? Är ganska jobbigt emellanåt...

Sv: Handlar det om ledarskap?

Om du smeker honom över kroppen när du flyttar dig bakåt? Backar han då också? Jag måste säga åt min häst "stilla" när jag ställt henne i gången så att hon inte flyttar sig med min kropp. Jag tror spontant att det kan bero på att han har lärt sig att hela tiden vara "riktad" mot dig.

Vill bara kolla att jag fattat rätt:

Inomhus vill han alltså helst inte att du närmar dig baken?
Men utomhus går det bra?

Jag upptäckte med vårat sto, som är lite privat av sig, att om hon stod ute, och helst ej uppbunden, så var hon hur trygg som helst och man kunde ta på hennes privata delar.
Men stod hon uppbunden, och inomhus, då var hon mycket mer osäker och kunde stryka öronen och ville inte att man skulle hålla på med bakdelen.

Jag tolkar det alltså som att din fölis känner sig lite otrygg inomhus helt enkelt.
Du får träna mer, han honom i grimskaft inne och inte uppbunden, stå där du "får" och jobba dig sakta bakåt. Blir han orolig visar du att du förstår genom att backa tillbaka till där han är trygg igen. Och så försöker du igen.

Lycka till!

Han är väl i princip lugn till dess jag släpper kroppen på honom. Går bra till typ precis bakom bogbladet sedan blir han "nervös". Ute i hagen kan jag hålla på vid bakbenen och dylikt utan att han brassar iväg eller backar.
Även då vi är på promenad kan jag skicka fram honom så han går före mig utan att han försöker dra sig bakåt, som i stallet.
Han verkar inte speciellt otrygg när han står uppbunden på det sättet att jag kan gå iväg och han står helt still, även fast det tar en stund. Han är även van att vara själv långa stunder utan att reagera något märkvärt, utan det är just när man borstar honom över korset, svansen och benen som han håller på. Framförallt de två förstnämnda. Obehagligt på något sätt?
Han är van och tränad med rep runt benen (man "kastar" repändan) och då står han helt still utan att reagera.

Kan ju kanske vara en kombination av det ni skriver. Inte provat ha honom endast i grimkaft, får prova det och se om han lättare står still samt se till att jag har olika positioner hela tiden då jag hanterar honom.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 211
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Hästhantering Hoppas det blir rätt kategori på tråden nu... jag har en häst som är väldigt dominant i vissa situationer och kan i andra sekunden vara...
2
Svar
21
· Visningar
4 432
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila