Handläggningstid försäkringsbolag

Zewz

Trådstartare
Jag var med om en olycka i somras, och min trafikförsäkring står för kalaset, vilket har blivit ganska kostsamt. En omgång kvitton, utlägg och resor har jag fått reglerat, i november, och jag skickade försäkringsbolaget en omgång till 27/12. Dessa handlingar har kommit fram men mer har inte hänt.
Jag får inga svar på e-post av min handläggare, och när jag till slut fick tag på henne på telefon för exakt en månad sedan skyller hon bara på personalbrist och säger att det kommer ta ”ett par veckor till”.
Nu börjar jag bli irriterad. Den här gången handlar det om ungefär 10 000 kronor, vilket är kännbart för mig att ligga ute med.
Det är alltså inte någon bedömning som ska göras i nuläget, utan bara utlägg, resekostnader och inkomstbortfall, underlag för allt det där skickade jag med, så det är inte raketforskning att räkna ut vad som ska betalas ut.

Finns det några bestämmelser för hur lång tid sånt här få ta?
Kan jag kräva dröjsmålsränta? :devil:

Sv: Handläggningstid försäkringsbolag

Ja, då får ränta om det dröjer länge.
Eftersom du skriver inkomstbortfall antar jag att det är någon form av personskada med i bilden? Då kan det ta tid.
I mitt fall tog det 14 år och 10 månader.:meh: Visserligen en livslång arbetsoförmåga som ska utredas på längden och tvären, men ändå.

Jo, jag är sjukskriven och det är då min mans inkomst som fylls upp då han varit tvungen att vara föräldraledig istället för mig.

Att de slutgiltiga bedömningarna över ärr och sveda och värk tar tid kan jag förstå, men det här är bara matematik...

Hur länge är "länge" då, i såna här sammanhang? Hittade nånstans det det skrevs om en månad, men vill gärna ha kött på benen innan jag ringer igen...

Det borde ju gå snabbt?!
Jag skickade in kvitton för läkemedel och operation/ortopedbesök den 23feb och fick pengar igår den 3mars för både utlägg och sveda och värk. (En olycksfallsskada som inträffade feb 2013) första utbetalningen för utlägg och sveda och värk fick jag i april förra året (då ca2-3månadare efter skadan.)
När det gått 2år ska det slutregleras. Har 2bolag, Länsförsäkringar och förenade liv. Länsförsäkringar skulle ha gjort slutreglering nu men jag har fått göra en operation till så de lär väl vilja vänta ytterligare 1år. Men det kanske är lika bra, för då ska de ändå ge ersättning för ärren.

Tycker du ska ringa och trycka till dem lite eller skriv ett kärleksbrev, brukar ge effekt!

Inom trettio dagar skall du ha ett agerande från försäkringsbolagets sida, annars har du rätt till dröjsmålsränta.

För mig gick det på mindre än en vecka innan jag hade pengarna på mitt konto och då har de satt in pengar flera gånger.

Tack alla!

Ska försöka få tag i nån på telefon imorgon... Och framföra mina åsikter... Jag tycker det är väldigt nonchalant gjort, blä.
Ställde även en rad frågor på mail till handläggaren för fem veckor sen, men inte fått nåt svar.

Tur att jag inte ska köpa mig nån ny mc som måste försäkras!

Försäkringsbolaget är minst sagt lite annorlunda. Inget svar på mail på flera månader, så idag dimper det ner ett brev i lådan om utbetalning... Iofs vissa beslut som jag inte är nöjd med.
Om man tycker att ersättningen för sveda och värk är för dålig, kan man överklaga det då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka