Sv: Handhäst!?
Haha sådär var min unghäst (islänning) också i början, och eftersom hästen jag red hade rätt kort steg så var det ganska lätt för lillpållen att komma upp bredvid...
om hon inte respekterar spöt föreslår jag att du börjar med att lära henne det när du tex är ute o leder henne. Jag tycker inte man ska göra hästen rädd för spöt, absolut inte! men den ska respektera det och dig.
Börja med en lätt knackning tex på bakländen för att flytta bakdelen bort från dig. om hon inte reagerar så knacka hårdare o öka styrkan tills hon flyttar undan - då slutar du direkt o berömmer massor! inte så hårt att du slår henne brukar inte behövas men man kan få peta till rätt ordentligt en gång tills dom fattar.
så om du när du leder henne tränar att stanna eller sakta ner med röstkommando o spöt så kanske du såsmåningom bara kan använda rösten.
Repgrimma brukar jag använda när jag tränar min unghäst, eller "monty roberts grimma". det ger mig mer kontroll över hästen o man kan använda mindre hjälper. Personligen gillar jag inte kapson då jag dels tycker den är stor o klumpig o dels vill inverka underifrån huvudet så om jag behöver dra till för tvärnit jag inte drar hästens huvud framåt eller åt sidan som det blir med kapson.
Men fortsätt jobba, du kanske kan gå ut o leda henne tillsammans med någon annan som antingen skrittar eller leder en till häst, så hon inser att man faktiskt kan gå fint även om det är roligare att springa o busa! o träna upp respekten för spöt, tycker jag är viktigt. det finns tillfällen när man rider, tycker jag, när man kan behöva ge en korrigering snabbt o som hästen lyssnar på o förstår o lyder direkt. Då kan spöt vara bra att ha.
lycka till