Sv: Handhäst/ar
Jag tror att det går alldeles utmärkt förutsatt att hästen och kamelen känner varandra, och med samma förutsättningar som ovanstående har svarat ang ledare osv!
Jag har inte handhäst väldigt ofta, men när jag har det är det en nordis jag rider, och har lilla russet bredvid. Hon skrittar långsammare, så då får jag be henne trava ifatt då och då. Jag accepterar inte att hon kommer längre fram än att hennes huvud är jäms med mitt ben. Bakom inte längre än repet räcker.
I trav är hon nästan snabbare, om inte nordisen har bråttom, men även då får hon hålla sig jäms med mitt ben.
Gallopperar vi får hon gå lite längre fram, annars får jag dra så mycket i henne, men hon lyssnar bra på förhållning både i grimskaftet och med rösten, så det är inget problem.
Skulle aldrig sätta fast henne i vare sig sadel eller vagn. Inte för att jag inte varit frestad att sätta henne i vagnen, eftersom jag skulle kunna motionera henne samtidigt som jag kör, men hon är rädd för att sitta fast, så det skulle jag inte utsätta henne för. Inte en annan häst heller, av säkerhetsskäl.
Lotta