Handhäst/ar

Gabbi

Trådstartare
Hej. Hur gör ni som ofta och länge rider med handhäst eller handhästar? Ungefär på vilket avstånd har ni hästen/arna?
Håller ni alltid i repen/grimskaften med handen, eller fäster ni upp dem i sadeln nån gång? Tänkte på olycksrisken om någon av hästarna skulle få för sig att sticka.

Sv: Handhäst/ar

Rider alltid på ledarhästen så att inte någon av de andra får för sig att dra.
Brukar ha grimma och långa grimskaft till de båda jag har vid sidan om. Låter dem gå på var sida om den hästen jag rider.
Ibland går de nära och ibland har de fullt avstånd som grimskaftet tillåter vilket blir ca 1 meter.

Min shettis som var svår att ta med ut band jag fast en gång i rockarden och sen skrittade vi sakta. Hon som gärna ville stå still, kunde inget annat än följa med och efter det föjd hon vid minsta lilla motstånd i grimskaftet. Kanske inte så snällt, men väldigt effektivt :D

Red mycket med handhäst när jag jobbade i England. Vi hade träns och ledtygel på handhästen. Hästens huvud vid knäet ungefär och hade tygeln i ena handen.

Jag har ridit mycket med handhäst (unghäst vid hand).

det viktigaste är att ha en trygg häst man rider på, och att hästarna kommer överrens i det att ridhästen accepterar lite närgången handhäst, och att handhästen inte är rädd för ridhästen. Det blir att man har handhästen väldigt nära, i bredd/en aning snett bakom vid sidan är idealet. Inte låta för långt rep på, då blir det svårt att reglera om du även travar och galopperar och du riskerar att bli ryckt ur sadeln, samt obehagligt för unghästen om det rycker till helt plötsligt i linan. Tänker på det ungefär som när man rider, att man ska ha lite kontakt för att ha kontroll, alltså inte handhästen för löst släpandes vid utan nära kontakt och kontroll. Kontrollen ökar givetvis med högre gångart.

det är även bra att träna röst kommando för handhästen som "följer", den lär sig snabbt i och med att du växlar gångart i samband med kommandot, och att ridhästen ju har koll på vad som gäller och kommunicerar detta till handhästen.

rider med träns på handhästen och delta som linan fästs i. Tycker detta är effektivast då jag även ridit på vägar med lite trafik.

ALDRIG binda fast handhästen i ridhästen. kan hända allvarliga olyckor!

Senast ändrad:

Tack för era svar.
Nej, att binda fast känns lite riskabelt, det får bli att hålla i. det gör vi ju i travet också).
Jag kan tyvärr inte välja att bara rida ledaren, jag måste troligtvis växla mellan dem.
Men...om en av handhästarna inte är en häst utan en...kamel! Hur går det då tror ni?

Jag tror att det går alldeles utmärkt förutsatt att hästen och kamelen känner varandra, och med samma förutsättningar som ovanstående har svarat ang ledare osv!

Jag har inte handhäst väldigt ofta, men när jag har det är det en nordis jag rider, och har lilla russet bredvid. Hon skrittar långsammare, så då får jag be henne trava ifatt då och då. Jag accepterar inte att hon kommer längre fram än att hennes huvud är jäms med mitt ben. Bakom inte längre än repet räcker.

I trav är hon nästan snabbare, om inte nordisen har bråttom, men även då får hon hålla sig jäms med mitt ben.

Gallopperar vi får hon gå lite längre fram, annars får jag dra så mycket i henne, men hon lyssnar bra på förhållning både i grimskaftet och med rösten, så det är inget problem.

Skulle aldrig sätta fast henne i vare sig sadel eller vagn. Inte för att jag inte varit frestad att sätta henne i vagnen, eftersom jag skulle kunna motionera henne samtidigt som jag kör, men hon är rädd för att sitta fast, så det skulle jag inte utsätta henne för. Inte en annan häst heller, av säkerhetsskäl.

Lotta

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama