Handdukar, lakan och sånt

misan

Trådstartare
Vilken fantasifull rubrik jag hittade på ;) men det är sånt jag undrar över; vad köper ni för pås/underlakan och handdukar/badlakan?
Jag skulle vilja "uppdatera" hemmet lite, nu när både sovrum och badrum är renoverade och fina vore det roligt att få in lite fina saker där också, helst utan att bli hela ruinerad. Men två småbarn har jag inte lust el ork att åka runt och känna o klämma alltför mycket utan litar på er!
Det behöver inte vara några lyxprodukter men det vore roligt om det finns bra kvalité till vettigt pris, sånt som man alltid vill fynda såklart.. Hade fått för mig att jag skulle köpa påslakanset i bomullssatin men insåg inte att de kostade typ 600kr/set, en förmögenhet för att sova i i mina öron dessvärre. Bra tips, någon?? Samma med handdukar/badlakanen, inga superdyra men lite tjockare (vad ska det va för siffra på dem? det står ju jämförelser ibland) och någorlunda snygga.

Sv: Handdukar, lakan och sånt

Jag köper merparten av våra sängkläder på Jysk. Gillar att de har en stor andel av sängkläderna som är ÖkoTex-certifierat. Fast jag brukar passa på att köpa det som för stunden är på REA - vi har en stor familj och gör av med en hel del sängkläder...

Handdukar köper jag från Lingon och Blåbär - deras underbart tjocka, gosiga frotté (600 g) är outstanding. Men visst, de är inte billiga...

Handlar på Gekås då de har bra kvalitet till billiga priser, det ska helst vara mörka underlakan och randiga påslakan om mannen får bestämma vilket han inte alltid får :D
Handdukar vill jag ha tjocka frotte men det har jag inte råd att köpa:( men där har vi alla möjliga färger

Jag har köpt rätt tjocka handdukar på Hemtex, cerise är de men de fanns i andra färger också. LaRedoute har en serie som heter Scenario, tror det finns olika tjocklekar, den är bra. Tror jag har några såna men Hemtexhanddukarna är tjockare.
Sänglinne brukar jag köpa på postorder, typ Ellos eller LaRedoute. Den sistnämnda har franska storlekar så man får tänka till lite. :cautious:
Ellos har påslakan i bomullssatin för från 299:- men jag har inte dem själv så kan varken säga bu eller bä men det finns recensioner på sidan som man kan läsa.

Hemtex dyrare serie av handdukar är de bästa enligt mig. Man kan ju passa på när de har erbjudanden! Ibland är det ju köp 3 betala för 2 eller 20% på ett helt köp och dylikt.

Underlakan har jag från gekås. Deras dyraste är som hemtex billigaste och väldigt sköna! Påslakan och sånt får jag ofta i julklapp så nu vill jag inte ha fler! Men tror favvosarna är från hemtex där med. Men de allra mjukaste är köpa på ett ica maxi :o Men de kostade ändä 299kr styck, så inte jättebilliga. Billiga har ju därimot jotex, men fast de är gråa och mönstrade så syns mitt duntäckes ränder igenom, inte så kul! Så de får va i gästsängen :p

"Gör av med"? Menar du att ni har många i omlopp eller att ni kastar mycket?
tja, det hänger väl på sätt och vis ihop.
Vi är 6 personer varav 4 barn (fortfarande förhållandevis små). Bara rakt av behövs ju 12 lakan (för att man ska kunna riva ur och byta alla samtidigt) plus ett gäng extra till barn som "blöter ner i sängen" av olika orsaker (allt från att spilla ut den där saften man inte fick ta med sig från köket till oväntade besök av vinterkräksjukan.

Det är ju också så att sängkläder, även av bästa kvalisort, nöts efterhand. Så ja, vi slänger väl en del också, när de är så tunna att de är genomskinliga eller har fått stora hål.

(insåg just varför jag är glad över vår stora linnegarderob - en såndär som man går in i, i äldre hus...)

Köpte badlakan på HM just när de kom. Kvalitén är grym! (Oväntat nog.) Finns i massa färger dessutom, Jysk vet jag har bra rykte också gällande handdukar iaf.

Jag hittade ett bortglömt presentkort på Hemtex och körde lycklig dit! Men jag tyckte inte alls att handdukarna kändes så fluffiga o bra :-( Det var de som heter Living, har de andra bättre i större butiker?
Jysks handdukar tycker jag däremot känns riktigt bra! Men en stor besvikelse - jag fick två uppsättningar påslakanset i bomullssatin i present, de är gråmönstrade så inga starka färger eller så. Efter en tvätt har ena örngottet tappat färg så det ser ut att va avigt! Dessutom har en söm gått upp ca 3 cm. Såklart ingen kvitto kvar, riktigt tråkigt och egentligen är jag lite sur för de ser ju att det är deras grejer, men jaja jag Vet att man ska ha kvitto men bad liksom inte om det eftersom jag ville behålla dem och hur ofta behöver man klaga på såna saker.. suck. Sover väl lika bra på dem ändå men tråkigt var det.

Köper handdukar från H&M's webshop. Många roliga färger och tjocka & fluffiga handdukar, som inte luddar av sig. :)

:eek:
Köper handdukar från H&M's webshop. Många roliga färger och tjocka & fluffiga handdukar, som inte luddar av sig. :)
Hur ofta köper du handdukar egentligen? Låter som ett rutinjobb... :D

Jag köpte mina handdukar från Ikea för sju år sen. De är fortfarande utmärkta, om än med lite riv-märken efter en överenergisk kattunge. Men de är inte superfluffiga, bara normala.

Haha! Oftare än vad man behöver till ett singelhushåll... Men så gillar jag att kunna välja färg efter humör. :)

Vi har handdukar från Duka faktiskt som är jättebra, nu finns ju inte det längre, men det är väldigt bra kvalitet faktiskt! Annars har jag lite olika, men Jysks lite bättre är bra!

Har handdukar från Lexington. En rejäl investering, tjocka och fina. MEN de har dragit sig i alla sömmar efter första tvätten, vilket gör att man inte kan vika dem snyggt eftersom de är kortare i en sida etc.

Riktig besvikelse till det priset. Dessutom kan man bara tvätta dem i 40 grader, annars tappar de färgen.

Våra handdukar som används mest är ifrån Ica faktiskt, jag tycker dom är helt ok!

Köper faktiskt allt mitt på IKEA, och tycker att produkterna håller riktigt bra, speciellt påslakanen! Har fortfarande kvar påslakan från IKEA som är minst 10 år gamla och de håller lika bra än.

Personligen tycker jag det är lite tråkigt att handla handdukar på IKEA bara för att det inte brukar finnas något speciellt utan samma basutbud för det mesta. Letar man handdukar med t.ex. mönster skulle jag rekommendera att man letar någon annanstans.

Aha. Att jag undrade var för att i mitt föräldrahem finns mängder med under- och påslakan från när jag och syskonen (tre barn) var små. Mycket ser helt nytt ut trots att jag vet att de användes mycket frekvent.

Men de är ju köpta för ~30 år sedan så det är säkert mycket bättre kvalitet än vad som finns att få tag på nu, tyvärr. Jag har tagit en del linne som är från 70-talet från föräldrarna och det är de bästa lakan jag har!

Aha. Att jag undrade var för att i mitt föräldrahem finns mängder med under- och påslakan från när jag och syskonen (tre barn) var små. Mycket ser helt nytt ut trots att jag vet att de användes mycket frekvent.

Men de är ju köpta för ~30 år sedan så det är säkert mycket bättre kvalitet än vad som finns att få tag på nu, tyvärr. Jag har tagit en del linne som är från 70-talet från föräldrarna och det är de bästa lakan jag har!
Vi har kvar en del från när jag var liten också.
Sen är det ju lite så att ju fler uppsättningar man har, desto längre håller förmodligen varje lakan då det inte behöver användas lika ofta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka