Han tvärvägrar!

S

Strong_H_89

Jag rider ett varmblod på 12 år, ungefär 1,62 i mkh.
Han har aldrig gått på travet, med kan dock medelsvår dressyr.
Han står med en nordsvensk, och jag brukar rida den som äger nordsvensken. Då går det hur bra som helst att rida.
Men när jag ska rida själv blir han jätterädd och tittig,
och efter ungefär 900 meter tar det tvärstopp och han vägrar gå. Ingenting fungerar, jag har försökt vänta ut honom, lura fram honom,
gullas med han så han går fram, skälla på han så han går fram, typ allt, utom att slå honom, då han är strykrädd, och jag aldrig skulle lägga min hand på ett spö.

Någon som har något tips?
Han fånar sig bara så när han inte har Minette som nordisen heter, med sig.Han är allra mest rädd för brevlådor då, och ofta saker som inte existerar. vad ska jag göra?? :confused:

Sv: Han tvärvägrar!

Strong_H_89 skrev:
Han står med en nordsvensk, och jag brukar rida den som äger nordsvensken. :

Hoppsan, jag missade ett ord här:
Det ska vara : Jag brukar rida MED den som äger nordsvensken...
Hoppas detta inte misstolkas, jag är helt seriös, jag lovar!
Sorry sorry!!! :o

Skulle tro att det är ledarskapet mellan er som spökar.
Brukar du ge upp? Gå tillbaka? (= han har vunnit och fått dej dit han ville.) (han flyttade på dej-ranghögre) Kan du leda honom en bit och forstätta därifrån?
Det var det första jag kom att tänka på.

Träna lite ledarskapsövningar kanske? Finns massor av trådar(tror jag) under "NH"
Funkar det mellan er på backen?

Tänker lite i samma banor som magnum. Kan di leda honom vidare? Gör det isåfall, i ditt läge är det viktigare att ni kommer vidare öht.
Har han andra egenheter, eller är det ert enda problem?

Jag skulle prova som många redan sagt.. just att sitta av och leda en bit och sedan prova att sitta upp igen..

Gör hästen samma sak om du leder den ute ensam?

Det vra ett bra tips. men tyvärr så funkade de inget vidare. jag satt av där han tvärvägrade, och skulle leda honom. Två steg tog han, sedan stegrade han sig, jag tappade honom och han kutade hem i full galopp.
Det är så himla jobbigt, när han tycker det blir tråkigt eller något sånt så ska han dumma sig och jag klarar inte av honom...
Några mera förslag?
Hur ska jag göra för att förstärka mitt ledarskap?
För jag tror att han inte respekterar mig som ledare, det är som du säger. Något måste göras!
:confused:

Hej! Jag hjälpte en gång en tjej som hade samma problem som du med sin häst. Han gick en bit sen stannade han och om hon försökte tvinga honom gick han upp på bakbenen, snurrade oh sprang hem. Givetvis otroligt svårt att man som människa på kanske 50-70 kg ska stå emot en häst på 600-700kg.

Men när jag skulle testa så red jag iväg själv, mkt riktigt han stannade. Sen reste han sig och tänkte springa hem. Men fick in honom på volter och sen stannade han igen. Vi gick tillbaka till platsen han börjat bråka på och samma visa om igen. å igen... å igen... Jag gjorde tilvaron allmänt besvärlig för honom (givetvis helt utan slag, skrik eller sparkar eftersom sånt bara förvärrar). Efter en lång stund gav han med sig, jag skrittade bara en liten runda efter det och va hela tiden glad och satt och pratade med honom så han tyckte att det var ju mkt trevligare än att stå där borta och bråka.

Givetvis förbätrades hans beteende inte som i en hadvändning den dagen men de fick ta sin lilla tid. När det sedan gick helt ok skulle ägaren testa, men inte då. han gjorde exakt samma sak igen. Tyvärr va de så att ägaren förmodligen blev rädd när han börjada bråka och spännde sig och nästan satt och "tjuvhöll" i honom när han började bråka. Så de var upp till henne att göra samma visa som jag tidigare gjort. vet inte om detta va till ngn hjälp på ngt sätt för dig. Men vill ändå säga att det löste sig med honom så med lugn och bestämdhet kanske det där kan ordna sig också .. Lycka till!

Om du har provat att vänta ut honom och det inte fungerat, hur kan du då sitta här och skriva inlägg? :angel:

*skojar bara*
Jag hade en delfoderhäst förut som kunde få för sig att stanna och inte gå åt det hållet jag ville. det var stegringar, bockningar, backningar, "you name it"!
Jag väntade ut henne i >45 min, men såg hela tiden till att hålla henne i MIN färdriktning. Efter det gick det bättre och bättre för varje gång.

Jag tro du behöver ner på marken och jobba med lite roliga ledarskapsövningar.
1 timme på marken ger mer i ledarskap än 10 timmar i sadeln.

Lycka till.

Hej.
förut hade jag problemet med min medryttarhäst (en amerikansk varmblodstravare): att han försökte sticka.. det låter som om ditt problem är det samma...
men nu går det bättre för mig, detta pga att jag är mer bestämd och tränar mer mentalt. tänker positivt och att vi klarar det osv.. och jag har lärt känna honom bättre, när han låtsas vara rädd för något struntar man i det och får honom komma på andra tankar ex. volter, tempoväxlingar i skritt och ställde honom. det viktigaste är att slappna av och inte spänna sig (och tänka hemska saker som att hästen kommer sticka snart..)
se dig själv rida förbi en viss punkt hela tiden, som om du egentligen skulle rida 20 meter framför dig själv hela tiden ;)
du kan även prova join up i en paddock (ledarskapsövning) så då kanske han respekterar dig mer och ser dig som sin ledare. han är trygg då du är med och behöver inte en annan häst som sällskap.
Hoppas det ordnar sig!

Vet inte om någon skrivit det förutom men;
Om ni har någon mindre runda på 20-30 minuter så börja med att promenara den helt vanligt i grimma och grimskaft, för vaje gång har du på något "nytt" ex. andra rundan är det träns, sen sadel också osv..när hästen är trygg på den här rundan och mest halvsover försöker du rida den här rundan, kanske med människa som sällskap och sedan utan, få honom att lita på att ni klarar er tillsammans, kanske du redan bestämt innan ridturen hur allt ska gå?
bara en tanke! lycka till!

Håller med!

Till trådskaparen!
Bara att ta på sig varmt och vänta ut honom om det så krävs att du får äta middag på häst ryggen i en vecka. (Skojar!)

Bråka inte så mycket med honom han ska inte ha roligt men heller inget bråk eller skrik.Tillslut går han kanske bara några steg framåt och då blir det beröm och gos osv.

Annars skulle jag som andra också har skrivit hållt till på ridbana några ggr och jobba med NH och ridövningar.

lösningen ligger i markövningar ledarskap det och gör de oväntade han är tydligen en smart häst en lösning som fungerade för mig var att sekunden jag kände att hästen skulle sätta stopp skyndade jag mig att begära halt gav kraken en belöning ord klapp morot va den är nu är van. satt kvar pysslade på med något styrde iväg åt ett oväntat håll av vägen eller in i skogen men aldrig mot stallet bara ett steg i begärd riktning eller så lång viljan fanns sen snabbt som ögat begärde jag halt innan hästen bestämde sig för det. du ska va den som tar kommandot men också den som belönar.

Ledarskap, ledarskap och sa jag det? Ledarskap!

Då jag själv känner till den aktuella hästen, själv ridit den samt varit med när du själv ridit den så vet jag vad jag pratar om.

Som du säkerligen märkte när vi var ute med hästarna och du följde mina instruktioner så gav han efter mer och mer. Tillslut stannade han och gick frammåt på minsta kommando!

Det handlar om envishet syrran, att inte ge upp och vara koncekvent och principfast. Aldrig aldrig aldrig ge efter när du väl begärt en sak av hästen. Det handlar inte om att vara otrevlig, lägga hand på hästen eller bete sig dumt på annat sätt utan bara vara koncekvent.

Som några redan nämnt i tråden, om det så tar hela dagen att få hästen att stå still tills du ber den gå frammåt, så är det exakt den tiden det ska ta. Om du ber om en sak och sedan låter det passera för att hästen krånglar eller ditt tålamod tryter,då har hästen vunnit en seger över dig. Den vet tills nästa gång att har den ingen lust så är det bara att låta bli så får den som den vill.

En häst gör ALLTID som den vill. Alltså är våran uppgift att vi ska få hästen att vilja göra det vi ber den om. Detta får vi genom ett gott ledarskap baserat på tillit och ömsesidig respekt. Ett ständigt givande och tagande. På hästens språk och bådas villkår med ditt ledarskap i focus.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Ridning Jag har en varmblods valack som tagits av travet för ca 8 år sedan och har sen dess varit ridhäst. Han har varit oridbar hela vintern...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Merwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama