Han tuggar sönder...

Kalaspinglan

Trådstartare
Lillplutten har börjat snutta på täcket, filtar och annat tuggvänligt i tyg. Han är också lite söt för när man kliar honom så kliar han tillbaks genom att "nagga".

Men nu så är det inte så gulligt längre, för han har börjat trasa sönder filtar och dynor. Det känns som att han har ett oerhört stort tuggbehov nu - trots att han har fri tillgång till märgben.

Dessutom kliar han sig en hel del på höger sida av munnen (typ läppen) och kör nosen ner i marken och kliar sig. Han fnyser inte och kliar sig inte frenetiskt dygnet runt, men ibland så känns det som att det är mer än "normalt".

Någon som har några bra teorier kring varför han gör så, och hur vi ska få honom att sluta? Jag funderade kring om det är något med hans tänder?

Sv: Han tuggar sönder...

Kalaspinglan skrev:
Lillplutten har börjat snutta på täcket, filtar och annat tuggvänligt i tyg. Han är också lite söt för när man kliar honom så kliar han tillbaks genom att "nagga".

Men nu så är det inte så gulligt längre, för han har börjat trasa sönder filtar och dynor. Det känns som att han har ett oerhört stort tuggbehov nu - trots att han har fri tillgång till märgben.

Dessutom kliar han sig en hel del på höger sida av munnen (typ läppen) och kör nosen ner i marken och kliar sig. Han fnyser inte och kliar sig inte frenetiskt dygnet runt, men ibland så känns det som att det är mer än "normalt".

Någon som har några bra teorier kring varför han gör så, och hur vi ska få honom att sluta? Jag funderade kring om det är något med hans tänder?

Menar du att han tuggar på sakerna när han är ensam? Isåfall rekommenderar jag enbart komposthage eller bur. Dumt att låta hunden få tillfälle att ens gnaga på sakerna.

Nej nej.. han gör det ofta när han lägger sig och ska sova i mjuka sängen exempelvis... så precis som en bebis tar nappen i munnen så stoppar han in en liten pluttebit av påslakanet och snuttar.. och efter ett tag så blir det (i värsta fall) ett hål. Detta gör han aldrig när han är ensam hemma...

Min ena hund snuttar också. Ingen aning om varför... Hon naggar också precis som hennes mamma gör! Jag vet att det varit uppe på en mailinglista om det också, men det var ingen som hade någon teori. Ibland tror jag att hon gör det när hon är uttråkad, men ibland gör hon det efter att ha fått mycket aktivitet och inte alls när hon haft tråkigt länge, så jag får ingen "logik" i det hela faktiskt.

Kan det vara så att det skulle vara mer intressant för honom med ett mjukare tuggkomplement - typ tross? Hemma hos oss har de både ben och trossar att tugga på. Trossarna gillar de att demolera tråd för tråd med framtänderna, medan tuggbenen får en omgång av kindtänderna i huvudsak.

En av mina hunda började så sen efter hon var störe så var det att tugga sönder. Men jag använde "no bite" för hästar och sprayade på kudden och sånt. Sen för trä varor hade jag lite vatten så att cayanne peppar skulle fastnat. Hon slutade direkt.

Men om du känner du vill att hon får sin "snutti filt" så kan du ta en av lakarna som hon får klippa i bittar eller som Duvan sa en trossa. spraya sängen men inte hennes "filt". Min hund fick "sina" grejer och vill inte äns försök att snutta på nåt annat. Dem lära kanske fort att låta andra saker vara.

Snuttandet har jag ingen aning om, men kliandet hade jag hållt ett öga på. Loka kliar sig också mycket under hakan/läppen och det är när hon får allergireaktion. Hon är känslig mot bla märgben...

Jag tror inte att din hund är allergisk, men bara håll ett öga. Annars säg till honom när han kliar, jag har fått lära min hund nej och kliat mjukt själv för hon river ju hål...

//E

Tack för era svar!

Tillägg: Han snuttar/tuggar även gärna på våra fingrar (vilket vi tillåtit). :crazy:

Duvan: Trossar tuggar han sönder på fem minuter, sedan är det söndertuggade blöta snören över hela huset och i ridgebackens mage (uäck, när man måste dra ut dem sedan..)....

CaliforniaSwed: Smart idé med tillåten snuttefilt. Det ska jag ordna redan ikväll - så får vi se hur det går.

Tippan: Tänk vad skönt att höra att fler hundar gör såhär, och fler ägaren inte förstår varför. För jag får heller inte någon logik i det hela...

Lady_vip: Jag har också satt kliandet i samband med någon typ av allergi. Fast jag får ingen logik det heller...

Han kan ju vara lite intolerant också, utan att vara allergisk. Tuggar han eller suttar på sina tassar??

Prova att utesluta en sak i taget, 2 dagar i taget. Dvs i 2 dagar utesluter du märgben, i 2 dagar något annat osv. Prova även hans vanliga mat och ge honom något annat så länge (du kan ju ge honom ris och fisk så kapsejsar inte hans mage totalt av foderbyte).

Allergitesten är nämligen svindyra, men du kan spara en del i längden IFALL han är allergisk (kolla bara på Aliides Focus..) Mitt försäkringsbolag täcker testen och utredningen, men vissa gör inte det, tror inte att Agria gör det till exempel...

Tror inte att det är allergi dock, du hade märkt det.

//E

Jag fick en veterinärtid idag, efter råd från en "tant som jag litar på". Får se vad de säger angående kliandet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka